Hej.
Jag håller på med ett husbygge och har anlitat en plåtslagare för att bandtäcka mitt tak. Vad jag kan se så har han inte lagt någon pappremsa under fotplåten nere vid rännan. Fotplåten är även väldigt kort och är inte bockad tillbaka och ner i rännan som på bilden nedan. Vårt tak har en lutning på 45 grader, så fotplåten når fortfarande ner en bit i rännan men lämnar takfotsbrädan bitvis exponerad.
När jag rådfrågat min KA om detta så menar han på att den där extra pappen under takfotsplåten är någonting relativt nytt i AMA och att man byggt i många år utan pappen, men att den samtidigt inte tillkommit i AMA utan anledning. Det största problemet han kunde se var att plåten inte skyddar takfotsbrädan tillräckligt.
Vad kan hända om man inte har papp under plåten? Kan det bli röta i råsponten?
Vi har en 20mm bred takfotsventilation längs hela taket och ska ha ventilation längs hela nocken också, spelar detta någon roll?
Vidare så har vi indragen takfot på huset (Ladhus) så att röta i den nedre råsponten skulle eventuellt kunna leda in fukt direkt i ytterväggarna.
En hel del av bandtäckningen ligger redan på plats, så att lägga in en papp under fotplåten och byta ut fotplåten till något som skulle bli korrekt enligt AMA skulle innebära att man får bryta upp bandtäckningen helt.
Finns det någon lösning som skulle kunna fungera utan att bryta upp alltihop?
Plåtslagaren har precis skickat fakturor för materialet och en del av arbetet, men jag vet inte om jag vågar betala dem med tanke på att bandtäckningen eventuellt kan behöva brytas upp och kanske då inte kan återanvändas.
Jag håller på med ett husbygge och har anlitat en plåtslagare för att bandtäcka mitt tak. Vad jag kan se så har han inte lagt någon pappremsa under fotplåten nere vid rännan. Fotplåten är även väldigt kort och är inte bockad tillbaka och ner i rännan som på bilden nedan. Vårt tak har en lutning på 45 grader, så fotplåten når fortfarande ner en bit i rännan men lämnar takfotsbrädan bitvis exponerad.
När jag rådfrågat min KA om detta så menar han på att den där extra pappen under takfotsplåten är någonting relativt nytt i AMA och att man byggt i många år utan pappen, men att den samtidigt inte tillkommit i AMA utan anledning. Det största problemet han kunde se var att plåten inte skyddar takfotsbrädan tillräckligt.
Vad kan hända om man inte har papp under plåten? Kan det bli röta i råsponten?
Vi har en 20mm bred takfotsventilation längs hela taket och ska ha ventilation längs hela nocken också, spelar detta någon roll?
Vidare så har vi indragen takfot på huset (Ladhus) så att röta i den nedre råsponten skulle eventuellt kunna leda in fukt direkt i ytterväggarna.
En hel del av bandtäckningen ligger redan på plats, så att lägga in en papp under fotplåten och byta ut fotplåten till något som skulle bli korrekt enligt AMA skulle innebära att man får bryta upp bandtäckningen helt.
Finns det någon lösning som skulle kunna fungera utan att bryta upp alltihop?
Plåtslagaren har precis skickat fakturor för materialet och en del av arbetet, men jag vet inte om jag vågar betala dem med tanke på att bandtäckningen eventuellt kan behöva brytas upp och kanske då inte kan återanvändas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
Tack för svaret.
Bilderna som jag bifogat är från AMA. Jag skulle kunna ta en bild på hur mitt tak ser ut i verkligheten idag. Där är ingen extra plåt mot fotbrädan över huvud taget.
Vad är egentligen funktionen av den extra pappen under fotplåten? Har den en kapillärbrytande funktion på något sätt eller ska den förhindra kondens på undersidan av fotplåten? Det blir lättare för mig att förstå vad som kan gå del om jag förstår syftet med det hela. Jag hittade någon text i ett dokument som sammanfattade ändringarna i en AMA-utgåva där man skrev att den extra pappen skulle vara ett skydd för vattenläckage i skarvarna i fotplåten.
Att bocka till en ny läpp och falsa in den i befintlig plåt skulle kanske kunna fungera, jag skickar en bild under dagen på verkligt utförande så att det kan bli lite mer klarhet i det hela.
Tack igen för ditt svar.
Tack för svaret.
Bilderna som jag bifogat är från AMA. Jag skulle kunna ta en bild på hur mitt tak ser ut i verkligheten idag. Där är ingen extra plåt mot fotbrädan över huvud taget.
Vad är egentligen funktionen av den extra pappen under fotplåten? Har den en kapillärbrytande funktion på något sätt eller ska den förhindra kondens på undersidan av fotplåten? Det blir lättare för mig att förstå vad som kan gå del om jag förstår syftet med det hela. Jag hittade någon text i ett dokument som sammanfattade ändringarna i en AMA-utgåva där man skrev att den extra pappen skulle vara ett skydd för vattenläckage i skarvarna i fotplåten.
Att bocka till en ny läpp och falsa in den i befintlig plåt skulle kanske kunna fungera, jag skickar en bild under dagen på verkligt utförande så att det kan bli lite mer klarhet i det hela.
Tack igen för ditt svar.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Remsan har tillkommit av 2 anledningar om jag nu har förstått det rätt.
Först för att det har visat sig att trots det känns lite omöjligt så kan vatten leta sig in i skarvarna på fotplåten och sakta förstöra första rotebrädan. Eftersom bandtäckningar inte har en separat fotplåt på samma sätt som andra tak BORDE det vara mindre risk här.
Andra anledningen är att man helt enkelt bör undvika att montera plåt direkt mot rotet. Fuktig luft kondenserar inte så lätt mot papp men gör det väldigt lätt mot plåt. Om detta faktiskt är ett problem vid fotplåten vet jag inte, det är då inget jag tydligt sett någon gång då det ofta är läckage som orsakar skada på rotet.
Först för att det har visat sig att trots det känns lite omöjligt så kan vatten leta sig in i skarvarna på fotplåten och sakta förstöra första rotebrädan. Eftersom bandtäckningar inte har en separat fotplåt på samma sätt som andra tak BORDE det vara mindre risk här.
Andra anledningen är att man helt enkelt bör undvika att montera plåt direkt mot rotet. Fuktig luft kondenserar inte så lätt mot papp men gör det väldigt lätt mot plåt. Om detta faktiskt är ett problem vid fotplåten vet jag inte, det är då inget jag tydligt sett någon gång då det ofta är läckage som orsakar skada på rotet.
Papp under takfotsplåt är som jag ser det för att förhindra röta pga kondens och det kan det bli, har fått byta nedersta råsponten och åtgärda på ett 25 år gammalt omlagt tak där den saknades . Var förvisso ett panntak men bör inte haft någon påverkan.
Hej.
Tack för era svar.
Jag har tagit lite bilder på hur det ser ut vid fotplåt/ränna.
Är detta något som kommer kunna gå åt skogen? Hjälper det att takfoten är ventilerad?
Tack för era svar.
Jag har tagit lite bilder på hur det ser ut vid fotplåt/ränna.
Är detta något som kommer kunna gå åt skogen? Hjälper det att takfoten är ventilerad?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Papp under fotplåten är viktig vet fall där det går 5-10 år och man har rötskador.
Det är en sån liten kostnad å lägga från början och tror de vart med i AMA i 10 år nu ren okunskap av plåtslagaren.
Det är en sån liten kostnad å lägga från början och tror de vart med i AMA i 10 år nu ren okunskap av plåtslagaren.
Hej.
Tack för ditt svar.
Vi kommer med stor sannolikhet att bestrida fakturor på både arbete och det material som är monterat så länge vi inte kan få ett utlåtande från en besiktningsman som talar om för oss att det inte kan ställa till med några problem längre fram. Jag tänker att man måste ta ställning till detta specifika fallet där vi har ventilerad takfot. Jag vet inte om just takfotsventilationen har någon inverkan, men jag blir bara så uppgiven inför tanken att allt kan komma att behöva bryras upp och göras om, och frågan är hur mycket av plåten som går att återanvända efter att den demonterats. Som tur är så är falsarna inte pressade än utan bara bitvis klämda, men man blir ju bara så matt.
Tack för ditt svar.
Vi kommer med stor sannolikhet att bestrida fakturor på både arbete och det material som är monterat så länge vi inte kan få ett utlåtande från en besiktningsman som talar om för oss att det inte kan ställa till med några problem längre fram. Jag tänker att man måste ta ställning till detta specifika fallet där vi har ventilerad takfot. Jag vet inte om just takfotsventilationen har någon inverkan, men jag blir bara så uppgiven inför tanken att allt kan komma att behöva bryras upp och göras om, och frågan är hur mycket av plåten som går att återanvända efter att den demonterats. Som tur är så är falsarna inte pressade än utan bara bitvis klämda, men man blir ju bara så matt.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
det där kommer bli pannkaka , bara att bestrida allt tills det blir rätt .
Antingen får han göra om eller så låter du bli att betala .
Och att din KA säger att det är relativt nytt med papp under fotplåten , då måste din KA vara relativt ny .
Antingen får han göra om eller så låter du bli att betala .
Och att din KA säger att det är relativt nytt med papp under fotplåten , då måste din KA vara relativt ny .
När jag har rivit av gammal plåt så har ofta fästblecket som legat på träunderlag rostat mer än takplåten. Och anledningen till att lägga ett lager av underlagspapp är att förhindra det fuktiga träet att påverka rostbildning och därmed förlänga livslängden. men vad som är ett större problem är vad som nämns tidigare att fotbrädan bör skyddas och det är genom AMA:s föreskrift ovan. Och jag skulle nog rekommendera att de åtgärdar medans möjligheterna ändå är förhållandevis gynnsamma då det inte är färdigfalsat utan enbart provisoriskt fastsatt. Och det går att gynnsamt öppna upp falserna utan att det ska påverka slutresultatet. Bara att se till att där åverkan för falsöppningen sker också se till att det bättringsmålas.K knegolf skrev:
Vidare så är det så att AMA är underlag för kontraktet så är det bara att hänvisa till det och hålla in med fakturabetalningen tills det är åtgärdat.
Åter tack för er input.
Fotplåten i det här fallet är av aluminium precis som taket, (Prefa).
Mitt största problem här är upphandlingen av entreprenaden. Det är min före detta svärfar som gjort jobbet. (Min sambos styvfar sedan över 30 år tillbaka som nu visat sig leva dubbelliv och har haft en dam vid sidan av. Han har blivit utkastad på gatan och har dragit in oss i sina privata angelägenheter genom att ha vägrat fortsätta med vårt tak innan han löst sin bodelning. Ni hör själv, riktigt seriös hantverkare).
Problemet är att vi inte har något skriftligt avtal utan endast kommit överens om ett pris muntligen. Han har arbetat som plåtslagare i över 50 år och vi litade på att han hade koll på vad han gjorde.
Jag har själv sett ett exemplar av AMA på hans kontor och tänkte då att han borde ha koll och inte bara ha den som en dekoration.
Muntligt avtal till trots så borde ju konsumenttjänstlagen §4 "Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt" även innefatta att den ska utföras i enlighet med rådande byggnadstekniska föreskrifter och AMA.
Vi har kanske tur i oturen och har hittat detta felet innan det blivit dolt av bandtäckningen. Lagom kul att ha ett nybyggt hus som börjar ruttna om 5-10 år till följd av en pappremsa.
Vi kommer i vilket fall som helst att bestrida fakturorna både på material och på arbete. Vi skulle eventuellt kunna betala för det materialet som inte behöver demonteras så som stuprör, hängrännor och de skivorna som fortfarande inte monterats.
Fotplåten i det här fallet är av aluminium precis som taket, (Prefa).
Mitt största problem här är upphandlingen av entreprenaden. Det är min före detta svärfar som gjort jobbet. (Min sambos styvfar sedan över 30 år tillbaka som nu visat sig leva dubbelliv och har haft en dam vid sidan av. Han har blivit utkastad på gatan och har dragit in oss i sina privata angelägenheter genom att ha vägrat fortsätta med vårt tak innan han löst sin bodelning. Ni hör själv, riktigt seriös hantverkare).
Problemet är att vi inte har något skriftligt avtal utan endast kommit överens om ett pris muntligen. Han har arbetat som plåtslagare i över 50 år och vi litade på att han hade koll på vad han gjorde.
Jag har själv sett ett exemplar av AMA på hans kontor och tänkte då att han borde ha koll och inte bara ha den som en dekoration.
Muntligt avtal till trots så borde ju konsumenttjänstlagen §4 "Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt" även innefatta att den ska utföras i enlighet med rådande byggnadstekniska föreskrifter och AMA.
Vi har kanske tur i oturen och har hittat detta felet innan det blivit dolt av bandtäckningen. Lagom kul att ha ett nybyggt hus som börjar ruttna om 5-10 år till följd av en pappremsa.
Vi kommer i vilket fall som helst att bestrida fakturorna både på material och på arbete. Vi skulle eventuellt kunna betala för det materialet som inte behöver demonteras så som stuprör, hängrännor och de skivorna som fortfarande inte monterats.
Ska inte säga säkert, men tvivlar på att man kan hänvisa till AMA på det sättet, kan inget om tak heller så vet inte om det är allmänt känt att det skall utföras på ett visst sätt...
Lär bli en tung process med muntliga avtal och före detta svärfar som inte vill göra klart jobbet...
Lär bli en tung process med muntliga avtal och före detta svärfar som inte vill göra klart jobbet...
Hej.
Det lär inte bli en rolig process. Beträffande att hänvisa till AMA så kan den här länken vara läsvärd.
https://bostadsjuristerna.se/vad-ar-fackmannamassigt-utforande-de-8-vanligaste-fragorna/
Det har redan varit en tung process vill jag lova. 5 veckor av att inte höra ett dugg från gubben till att få fakturor som motsvarar 94% av vårt överenskomna pris med en betalningsfrist på 10 dagar trots att halva jobbet återstår och dessutom är behäftat med fel. Jag har annat att göra om dagarna än att behöva trilskas med en grinig plåtslagare som genom sina egna handlingar försatt sig i en ekonomiskt trist situation och nu griper efter halmstrån för att få in pengar. Skamligt.
Det lär inte bli en rolig process. Beträffande att hänvisa till AMA så kan den här länken vara läsvärd.
https://bostadsjuristerna.se/vad-ar-fackmannamassigt-utforande-de-8-vanligaste-fragorna/
Det har redan varit en tung process vill jag lova. 5 veckor av att inte höra ett dugg från gubben till att få fakturor som motsvarar 94% av vårt överenskomna pris med en betalningsfrist på 10 dagar trots att halva jobbet återstår och dessutom är behäftat med fel. Jag har annat att göra om dagarna än att behöva trilskas med en grinig plåtslagare som genom sina egna handlingar försatt sig i en ekonomiskt trist situation och nu griper efter halmstrån för att få in pengar. Skamligt.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
vet inte vart du bor , men när det börjar bli kallt , neråt nollan så är aluminium mycket känsligare och måste värmas för att kunna bearbetas något att tänka på nu när vintern är på väg


