Är det så? I så fall så stämmer dessa 15% utmärkt med vad jag kalkylerat de tillagda jobben+ materialet till. Hur tar man fighten? brevledes eller åker man dit och snackar först? Vill ju undvika advokatyret.Immobil skrev:
För att undvika missförstånd: Att priset inte får överskrida offerten med mer än 15% gäller väl inte om man sedan kommit överens om ytterligare jobb?[/quote]Faidros skrev:
Har jag fullständigt klart för mig, men en plåtlåda på taket och 30 kvm fasadvirke står inte riktigt i proportion till 60 lök....tycker jag. Sen så kan man ju fundera på värdet av en offert...är det något som gäller eller är det bara en dimridå?
DEssutom: jag bad om faktura 6 gånger sen augusti för att få med ROT avdraget...och fakturan är daterad 1 Mars 2006....samma dag som ppr ska senast vara inne...så där rök 10,500...men det ska jag dra av det också.
Helt rätt, extra beställda arbeten utöver offerten debiteras separat.Immobil skrev:
[/quote]
Från klarhet till klarhet...underbart. Nu är ju ni överens.
Men frågan kvarstår. Glömde ni den på vägen?
Hur pass detaljerad är räkningen? Man borde väl åtminstone kunna begära att de specificerar de arbeten som beställdes i efterhand.Svante skrev:
Men det är väl så Svante, att Du har erhållit en offert, och eftersom att firman utfört jobbet, så har offerten blivit ett avtal mellan dig och firman. Att du sedan utöver offerten beställt ytterligare jobb, gör att du debiteras kostnaden för dessa extrajobb.
Ett avtal gäller, så där har du nog ingen utgång att vinna poäng.
Vad gäller din uppfattning om förlust av ROT-avdrag, så tror jag inte du har möjlighet till avdrag/ersättning för dröjesmålet av fakturan.
Det Du nu har möjlighet att göra, och som flera ville råda till, är att kontakta skatte-
förvaltningen/fogden/patent o registreringsverket m fl. och kanske använda dessa uppgifter du erhåller därifrån, med att hota firman, om de inte sänker priset, dvs jobbat gratis till Dig ett tag.
Lycka till
Ps. var det inte så i tidigare inlägg att det var en liten firma, och mycket pengar för
dessa, så det är nog bäst att pröjsa omg. du har ju trots allt tjänat en hacka på räntan
under dessa 6 månader.ds
Ett avtal gäller, så där har du nog ingen utgång att vinna poäng.
Vad gäller din uppfattning om förlust av ROT-avdrag, så tror jag inte du har möjlighet till avdrag/ersättning för dröjesmålet av fakturan.
Det Du nu har möjlighet att göra, och som flera ville råda till, är att kontakta skatte-
förvaltningen/fogden/patent o registreringsverket m fl. och kanske använda dessa uppgifter du erhåller därifrån, med att hota firman, om de inte sänker priset, dvs jobbat gratis till Dig ett tag.
Lycka till
Ps. var det inte så i tidigare inlägg att det var en liten firma, och mycket pengar för
dessa, så det är nog bäst att pröjsa omg. du har ju trots allt tjänat en hacka på räntan
under dessa 6 månader.ds
Sorry saturnus Men de jobb jag beordrat står inte riktikgt i ihop med 60 lök...beträffande räntan...jadu...ta en titt på den på ett sparkonto...jämför den sen med ett bolån....lär dig räkna innan du rapar. Låna pengar och sätta dem på ett sparkonto är väl i mångt och mycket den dummaste affär man kan göra.saturnus2 skrev:Men det är väl så Svante, att Du har erhållit en offert, och eftersom att firman utfört jobbet, så har offerten blivit ett avtal mellan dig och firman. Att du sedan utöver offerten beställt ytterligare jobb, gör att du debiteras kostnaden för dessa extrajobb.
Ett avtal gäller, så där har du nog ingen utgång att vinna poäng.
Vad gäller din uppfattning om förlust av ROT-avdrag, så tror jag inte du har möjlighet till avdrag/ersättning för dröjesmålet av fakturan.
Det Du nu har möjlighet att göra, och som flera ville råda till, är att kontakta skatte-
förvaltningen/fogden/patent o registreringsverket m fl. och kanske använda dessa uppgifter du erhåller därifrån, med att hota firman, om de inte sänker priset, dvs jobbat gratis till Dig ett tag.
Lycka till
Ps. var det inte så i tidigare inlägg att det var en liten firma, och mycket pengar för
dessa, så det är nog bäst att pröjsa omg. du har ju trots allt tjänat en hacka på räntan
under dessa 6 månader.ds
Jag förväntar mig vettigare svar här, det finns ju kraft på bygget eller?
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
30 kvm fasad, var det bara material? Ingick monteringen i offerten?
De plåtjobb du nämner tror jag utan vidare att du kan få betala 10 000:- per styck för, med en elak prissättning (Och det är det ju i princip alltid vid tillkommande jobb).
Men med dagens lagstiftning så är det (tror jag) byggarens problem om han inte givit skriftlig offert på tilläggsjobben.
Om du har "uppfattat" ett lägre pris så är det som gäller såvida inte byggaren kan bevisa att du fått en offert på ett högre belopp.
Prata med villaägarförbundet, deras juridiska rådgivning är gratis för mdlemmar.
De plåtjobb du nämner tror jag utan vidare att du kan få betala 10 000:- per styck för, med en elak prissättning (Och det är det ju i princip alltid vid tillkommande jobb).
Men med dagens lagstiftning så är det (tror jag) byggarens problem om han inte givit skriftlig offert på tilläggsjobben.
Om du har "uppfattat" ett lägre pris så är det som gäller såvida inte byggaren kan bevisa att du fått en offert på ett högre belopp.
Prata med villaägarförbundet, deras juridiska rådgivning är gratis för mdlemmar.
Jag har i efterhand kollat med underentreprenören vad plåtjobbet kostar-6500.saturnus2 skrev:
Givetvis så lastar jag inte någon för icke placerade pengar. Jag satt naivt och förväntade mig att få en faktura efter avslutat arbete. At det sen tog dem 8 månader att få tummen ur är en sak i sig.
bra Svante, tror de flesta här också reagerar på fakturan för extrajobbet. Nog bör man som företagare förklara för kunden vad arbetet innebär, när det handlar om ett jobb på 60.000:-. men som sagt, svårt att bilda sig en uppfattning om jobbet, på avstånd. Det är kanske högt upp och med ställning som skall resas m m. Hoppas du får kapat kostnaden 
Jag kanske ska dra förutsättningarna lite kort och faktamässigt, får väl skylla mig själv lite grann att jag varit lite otydlig tidigare.
Saken är så här:
Vi accepterade en offert på 237 lök för ny träfasad, plåtarbeten, utbyggnad av taksims samt simslåda, två nya fönster samt nya rännor och samtidigt förekommande plåtarbeten runt fönster. Detta var en totalentreprenad, dvs ställningar och allt jox och småkrafs ingick.
-Sen begär jag under resans gång att plåtslagarna ska byta ut taklådan till imkanalen samt sätta en böjd plåt över skorstenen. Det är allt extra. Utöver där accepterade jag en materialkomplettering på cirka 30 kvm fasadvirke utöver offerten som behövdes, men något pris fick jag inte. >
Fakturan som kom var en total på 311 lök och bifogat var en hög med fakturor från leverantörer.
Inget avdrag för offert och absolut ingen spec på tillägsjobben.
-Vi ämnar gå vidare med detta och en bra start på vägen är ju att fråga er här som är pålästa!
Saken är så här:
Vi accepterade en offert på 237 lök för ny träfasad, plåtarbeten, utbyggnad av taksims samt simslåda, två nya fönster samt nya rännor och samtidigt förekommande plåtarbeten runt fönster. Detta var en totalentreprenad, dvs ställningar och allt jox och småkrafs ingick.
-Sen begär jag under resans gång att plåtslagarna ska byta ut taklådan till imkanalen samt sätta en böjd plåt över skorstenen. Det är allt extra. Utöver där accepterade jag en materialkomplettering på cirka 30 kvm fasadvirke utöver offerten som behövdes, men något pris fick jag inte. >
Fakturan som kom var en total på 311 lök och bifogat var en hög med fakturor från leverantörer.
Inget avdrag för offert och absolut ingen spec på tillägsjobben.
-Vi ämnar gå vidare med detta och en bra start på vägen är ju att fråga er här som är pålästa!
