E
Skrivet av: KnockOnWood

Kjell, 50 år...

Du skriver
"Vad säger ni om alla dessa 1000-tals hus som är mer än 100 år gamla utan skador där man putsat på ex halm och vassmattor eller direkt på träväggar med pligg. Varför fungerar dessa så bra".

Då du har varit så länge i branschen vet du säkert att de gamla reveterade (somliga kallar det rappade) huse har en helt annan uppbyggnad av väggen än dessa nya enstegstätade husen.

1. Husen saknade i stort sätt isolering, så väggen var varm och fukt kunde avdunsta.
2. Väggen hade aldrig en invändig ångspärr, plastfolie, som hindrade fuktvandringen.

Om man tilläggsisolerar ett reveterat hus invändigt får man säkert rejäla fukt- och mögelproblem också.

E
Skrivet av: Kjell, 50 år i husbranchen

1. Metoden tycks fungera på icke uppvärmda hus också. Vid en uppvärmd vägg så håller jag med dig.
2. Du menar att tar man bort plastfolien så skulle det bli en bättre vägg? Tar du bort plastfolien så tillför du fukt innefrån huset också. I de allra flesta fall så blir det en fuktvandring innefrån huset och ut. Då ökar fuktkvoten i de kritiska delarna av väggen. Hur skulle det kunna vara bättre.

Jag menar att Myresjöhus säkert gjort fuktberäkingar i tillgängliga dataprogram och använt metoder som är typgodkända. Likaväl så vart det fel i en del fall. Jag anser inte som somliga att Myresjöhus varit utan etik och moral. Har dom gjort allt dom kan för att det skall bli rätt så tycker jag att försäkringsbolagen får ta smällen. Vad skall vi annars ha 10-års försäkringen till? Vill också betona att jag på intet sätt är kopplad till Myresjöhus utan helt fristående kontruktör i branchen.
Och som tidigare framförts. Hustillverkarna kan säkert ta på sig försäkringsbolagets roll men då måste kunderna vara beredda att betala för detta. Annars får vi en rad husföretag i konkurs och vad blir det för bättre av det?

E
Skrivet av: Sven

"Om fukt kommer in i väggen måste den torka genom diffusion ut genom isolering och puts. Om konstruktionen är utförd så att uttorkning går alltför långsamt, kan skador uppstå" SP Rapport 2009:16

"Det har emellertid framhållits att byggnadstekniken med en enstegstätad fasad utan luftspalt strider mot elementära byggnadstekniska grundregler och att vanligt sunt förnuft borde ha satt stopp från början för detta sätt att bygga ytterväggar. Den uppfattningen får stöd av Lars-Olof Nilssons vittnesmål, där han bekräftar, som en tradition inom byggbranschen, att ny teknik som regel prövas i full skala utan experimentbyggande, att någon egentlig uppföljning knappast sker utan branschen avvaktar och ser om det upptäcks några biverkningar." Citat ur hovrättsdomen.

Det förefaller vara så att byggmetoden gått ut på att försöka förhindra vatteninträngning genom att finputsen gjorts så tät att vatteninträngning undviks. Emellertid så tränger, förr eller senare. vatten in under putsen. Den "täta" finpusen har då inte haft förmåga att ventilera fasaden i tillräcklig omfattning.

E
Skrivet av: Hantverkaren.

Myresjöhus har inte följt Finja Betongs anvisning för utförandet av putsfasad.
Enl. Fnja Betongs anvisning gällande år 2002, ska putsen gå ut 8 mm på karm. Myresjö har valt att putsa till karmen, vilket nu orsakat krympsprickor, där vatten kom in vid blåst.Hur kan de säga att de utfört ett fackmannamässigt arbete då. När deras egen projektledare inte på slutbesiktni9ng visste hur det skulle putsas mot karm, hur ska kunden då veta vad som är rätt. Myresjö hade tillgång till anvisningen från Finja. Därför anser jag det är att betrakta som ett dolt fel.

E
Skrivet av: olle löfdahl

Det finns flera problem med hus byggda med enstegsmetoden. Att som många påstår läckage vid genomföringar är endast ett problem.
Jag har en lösning för fuktskadade hus där röt- och mögelprocessen inte gått för långt. Det är en färg som avfuktar fasader och håller väggarna torra när der regnar. Vi kallar den "Goretex" för hus.
Intresserad kontakta mig.olle.lofdahl@thermogaa.com

E
Skrivet av: Christian

Hur ser det ut nu? När kommer fallet i HD? Det tar säkert några år så alla 10 års byggfelsgarantier är borta...

Tycker det saknas uppföljning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.