Nybyggt hus varav vardagsrummet har tre taklampor som kan styras från två strömbrytare.

Problemet är att enbart en av tre taklampor har eltillförsel. Den som har el styrs utan problem med den tredje knappen på strömbrytarna eller i plejdappen. Vi la till en koppling på ena plejddosan och den blev då synlig i appen men vi kan fortfarande inte styra.

Någon med ett vant öga som ser något uppenbart fel? Tyvärr har klåparna som installerat gått i konkurs så frågar här först.

• Elinstallation med blottade kablar och en Plejd Bluetooth-enhet i ett tak. Anslutningar synliga och olika färgade ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation med oansluten strömbrytare, flera kopplingskablar och plejd-enhet syns på väggen, potentiellt orsakande problem med taklampor.
    Skapa konto
Ingen kan veta vilka färger som går till vad utan att titta närmare på anläggningen.
Hur har "klåparna" kunnat få in pucken i den överfulla dosan på översta bilden??

• Gilla
jonaskop och 8 till
  • Laddar…
Hua, ser inte så trevligt ut för att vara nyinstallation.

• Gilla
AxJa21 och 3737 till och 3 till
  • Laddar…
Alla kablar från strömbrytaren går in i samma Wago.
Du måste ta dit en elektriker direkt för det där måste göras om helt

• Gilla
Edvert och 4 till
  • Laddar…
jonas_da jonas_da skrev:
Hua, ser inte så trevligt ut för att vara nyinstallation.
Så pass illa alltså, misstänkte det.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Aj då, tack för svar. Ser det fel ut i båda strömbrytarna?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Finns inga wagos på bilden 👍

• Arg
  • Gilla
Christer G.V. och 3 till
  • Laddar…
K
Vad har du/ni gjort?
Förstod inte riktigt det.
Fanns Plejd-puckarna där från början, eller har ni försökt koppla in dem (antar de satt där)?
Det hade varit intressant att veta hur det såg ut innan ni rörde någonting.

Jag är INTE elektriker, men tycker att det där ser hemmapulat ut.

Det här ser ut att vara en 3x1-pol. Om det stämmer ska det på en sida in fas vid "L" och på andra sidan kopplas tre tändtrådar. Om nu brun ledare är fas, så har någon har dragit en fasledare till vardera blindplinten ("X"). Blindplintarna används ibland för att skarva ledare, men här har någon dragit en ledare från anslutningsklämman till vardera blindplint. Kan väl inte vara en elektriker?

Den bruna ledare som är inkopplad vid "L" har lite vit färg på sig, och ser ut att skilja sig lite från de andra två bruna ledarna som kopplats in i brytaren. De senare har dragits tillsammans, men den som kopplats in vid "L" har dragits en helt annan väg.

Det är inte så att ni har dragit lite el på egen hand? Ursäkta att jag frågar.
De två utpekade ledarna på bilden ser helt nya ut, och deras dragning (över hela kabelhärvan) bidrar till intrycket att de nyss kopplats in.

Jag måste avslutningsvis säga att jag verkligen inte förstår hur det där är tänkt att funka. Vi har ingen bild av baksidan av den ena brytaren, men om det är två vanliga 3x1-pol - hur tusan ska de kunna trappkopplas???
Jag förutsätter att puckarna ska lösa den saken. Den ena är väl en kron?

• Kopplingsschema av 3x1-pol med linjer för fas och tändtrådar, inkluderar tre strömbrytare och två blindplinter märkta "X" samt en plats för "L".
    Skapa konto
  • Elinstallation med kablar och kopplingsdosor, varav några är markerade med röda cirklar och en pil, samt en blå Plejd-enhet synlig.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K
G GoGetLost skrev:
Men alla förstod vad som avsågs.👍

• Gilla
Aahusen och 8 till
  • Laddar…
K
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det stämmer inte. Om nu brun är fasledare, vilket verkar rimligt, då ser det ut som att fasledare har dragits till 2 blindplintar + till rätt plint på brytaren. Otroligt konstigt, men ingen el-katastrof. Jag skulle dock bli lite orolig...

G GoGetLost skrev:
Ser ut som Wago 773-108
Kan ev vara 773-106

• Gilla
  • Haha
Edvert och 5 till
  • Laddar…
Ser förjävligt ut. Men Orage och vit tycks gå till annan brytare.
Brun och svart styr lampan.
Men här ser man att någon försökte tänka men blev fel.

Gör så här.
Håll det enkelt bort med allt som inte ska vara där.
Börja om.

Plejd ska ha L och Noll .
Ut 2 st Svart /Brun
Samma fas (Brun) ska gå till brytaren igenom brytaren för att gå till digital in på pljed.
Gör du fel dör du. Men det blev billigt.

• Gilla
  • Haha
Haksav och 3 till
  • Laddar…
kulle
Det är nog målarn som kopplat det där
Ta hem en elektriker som ser över det.

• Gilla
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Vad har du/ni gjort?
Förstod inte riktigt det.
Fanns Plejd-puckarna där från början, eller har ni försökt koppla in dem (antar de satt där)?
Det hade varit intressant att veta hur det såg ut innan ni rörde någonting.

Jag är INTE elektriker, men tycker att det där ser hemmapulat ut.

Det här ser ut att vara en 3x1-pol. Om det stämmer ska det på en sida in fas vid "L" och på andra sidan kopplas tre tändtrådar. Om nu brun ledare är fas, så har någon har dragit en fasledare till vardera blindplinten ("X"). Blindplintarna används ibland för att skarva ledare, men här har någon dragit en ledare från anslutningsklämman till vardera blindplint. Kan väl inte vara en elektriker?

Den bruna ledare som är inkopplad vid "L" har lite vit färg på sig, och ser ut att skilja sig lite från de andra två bruna ledarna som kopplats in i brytaren. De senare har dragits tillsammans, men den som kopplats in vid "L" har dragits en helt annan väg.

Det är inte så att ni har dragit lite el på egen hand? Ursäkta att jag frågar.
De två utpekade ledarna på bilden ser helt nya ut, och deras dragning (över hela kabelhärvan) bidrar till intrycket att de nyss kopplats in.

Jag måste avslutningsvis säga att jag verkligen inte förstår hur det där är tänkt att funka. Vi har ingen bild av baksidan av den ena brytaren, men om det är två vanliga 3x1-pol - hur tusan ska de kunna trappkopplas???
Jag förutsätter att puckarna ska lösa den saken. Den ena är väl en kron?
Alltså vilket gytter det är. Tändtrådarna ut från plejd är ju inte rätt de heller, svart och brun är ju reserverade för obruten fas. Och på ena bilden ser det ut som att blå används som tändtråd ut från plejden?! Ta in en elektriker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.