D Dilato skrev:
Det räcker väl med att någon mindre nogräknad anställd med kännedom om mjukvaran / kryptonyckar i mätarna får ett förmånligt erbjudande från främmande makt så är man rökt.
Hamnar vi i det läget så hade det bara funnits en plomb mindre i mitt skåp och en ny eldragning 🤣

• Gilla
  • Haha
saiter och 6 till
  • Laddar…
Superkewl Superkewl skrev:
Hamnar vi i det läget så hade det bara funnits en plomb mindre i mitt skåp och en ny eldragning 🤣
Ja, men jösses vilket kaos det kan skapa i samhället.
Många vet inte ens var deras elmätare är placerad rent fysiskt.

• Gilla
larlis och 1 till
  • Laddar…
Håll hårt i den personen som löste det, nu för tiden behöver man skala bort några lager kundtjänst innan man kommer till någon som vet något.

Jag fick frågan om vad jag menade när jag sa kilowatt sist jag ringde mitt nätbolag. 😂

• Gilla
  • Wow
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
MultiMan
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att Fotografen mer tänkte på att mätarna går att stänga av med fjärrstyrning, det är som upplagt för samhällsstörande verksamhet osv.
Det första jag tänkte på när jag fick mätare med med fjärrstyrning var att nu är det snart dags för rullande avstängningar pga sviktande produktion. Dålig energipolitik kan väl förvisso också hamna under "samhällstörande verksamhet". 🤓

• Gilla
Eje_19 och 5 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det första jag tänkte på när jag fick mätare med med fjärrstyrning var att nu är det snart dags för rullande avstängningar pga sviktande produktion. Dålig energipolitik kan väl förvisso också hamna under "samhällstörande verksamhet". 🤓
Enskilda mätare kommer inte att stängas av "rullande".
Det sker på en högre nivå, på 10-40kV-nätet.
Däremot inte sagt att det inte kan hända.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Du kanske kan få 200+kr av nätägaren för att dom på distans felaktigt slagit av din nätkoppling. Det kan inte finnas nått skäl för dom att slå av på distans för underhåll i nätet. Slå av på distans gör man väl bara om nån inte betalt.

De flesta nätägare använder energiföretagens standardavtal

Screenshot_20260817-212434.png

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Enskilda mätare kommer inte att stängas av "rullande".
Det sker på en högre nivå, på 10-40kV-nätet.
Däremot inte sagt att det inte kan hända.
Knappast alltid. Finns många som har grannar/närboende som har samhällsviktig verksamhet (t.ex. bönder eller vissa småföretag) och då funkar det inte att stänga av elen högre upp utan man måste gå in på enskilda abonnenter.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Knappast alltid. Finns många som har grannar/närboende som har samhällsviktig verksamhet (t.ex. bönder eller vissa småföretag) och då funkar det inte att stänga av elen högre upp utan man måste gå in på enskilda abonnenter.
Nej, dom får lösa det själv.
Det finns i en plan som nätbolaget har (styrel).
Där prioriteras hur det ska lösas.
Men enskilda kunder är inte med där.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A aasmail.smailgmail.com skrev:
Det är en gammal automatsäkring som ser annorlunda ut! Den Har nog ingen ting med saken att göra. ser ut som du bör se över ditt elsystem typ omgående innan någonting allvarligt händer ingen jordfelsbrytare ?
Läs gärna igenom hela tråden innan du svarar.

I inlägg 3 svarade jag att det är en automatsäkring.

TS har senare återkommit med svar på varför det var spänningslöst, nämligen att nätägaren hade slagit ifrån elmätaren på distans.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Läs gärna igenom hela tråden innan du svarar.

I inlägg 3 svarade jag att det är en automatsäkring.

TS har senare återkommit med svar på varför det var spänningslöst, nämligen att nätägaren hade slagit ifrån elmätaren på distans.
Sitter med telefonen.och trodde jag läst hela tråden ,men uppenbarligen inte.försökt ta bort svaret .är första gången jag skrivit här gick så där ha ha

• Gilla
  • Haha
leifherlin och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
A aasmail.smailgmail.com skrev:
Sitter med telefonen.och trodde jag läst hela tråden ,men uppenbarligen inte.försökt ta bort svaret .är första gången jag skrivit här gick så där ha ha
Välkommen till forumet!
Vi har alla varit nybörjare här en gång, så det är lugnt.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
hsd
Isak.34 Isak.34 skrev:
Ja från klockan 9 till nästan 4 och då har jag pratat med 4 olika personer och dom första 3 sa att allt ska funka och att el kommer fram och att det var väldigt konstigt allting

Och sa att felet ligger troligtvis hos mig
Tur man inte ringde en elektriker akut skulle säkert kostat skjortane har förväxlat identitet på mätaren, vems elförbrukning har Du betalat
Isak.34 Isak.34 skrev:
Ja från klockan 9 till nästan 4 och då har jag pratat med 4 olika personer och dom första 3 sa att allt ska funka och att el kommer fram och att det var väldigt konstigt allting

Och sa att felet ligger troligtvis hos mig
Tur man inte ringde en elektriker akut skulle säkert kostat skjortan
Nu skulle jag fundera på vems elräkning har Du betalat eftersom det verkar som att mätar-id förväxlats.....
Nu skulle jag fundera om d

TRJBerg
Tänker på om det här händer mitt i vintern med -20. En oroande tanke.

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad visar displayen på elmätaren?

Säkringen längst upp till höger är en diazed-automatsäkring.

Har någon rört den röda/gröna knappen?
Kolla om det inte finns en jordfelsbrytare brytare

johnsilver johnsilver skrev:
Kolla om det inte finns en jordfelsbrytare brytare
Varför ska Demmpa kolla om det finns en jordfelsbrytare? Och på vilket sätt skulle TS problem lösas om han hittar en jordfelsbrytare?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.