1 346 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Ingen cirkulation enrörssystem.
Har tappat ner mitt system under sommaren för att renovera mina radd ventiler samt polera upp dom.
Har fyllt på systemet igen, skulle testa så allt fungerade häromdagen, allt värms via gammal gjutjärns spis i köket, så används endast sporadiskt.
Röret som går upp till öppna expansionen på vinden ökade inte i tempot på 15-20 min, sedan ökade det väldigt fort upp till 100-110 grader, ströp syret o kvävde allt så fort jag kunde.
Ingen som helst cirkulation.
Ska man tillväga på något speciellt sätt?
Vore tacksam för hjälp.
Har fyllt på systemet igen, skulle testa så allt fungerade häromdagen, allt värms via gammal gjutjärns spis i köket, så används endast sporadiskt.
Röret som går upp till öppna expansionen på vinden ökade inte i tempot på 15-20 min, sedan ökade det väldigt fort upp till 100-110 grader, ströp syret o kvävde allt så fort jag kunde.
Ingen som helst cirkulation.
Ska man tillväga på något speciellt sätt?
Vore tacksam för hjälp.
Ingen pump tyvärr.
Finns det kanske något speciellt knep till dessa gamla system?
Brukar det finnas nån luftning på spisen?
Mvh
Finns det kanske något speciellt knep till dessa gamla system?
Brukar det finnas nån luftning på spisen?
Mvh
Då har du problem ingen cirk , du måste följa rören om du kan och se om det är något ficka . kan vara på 2 sätt
Med självcirk i gamla system är att stigarröret går upp på vinden och är kopplat mot kärlet och ett påstick på vinden och sedan ner till elementen ( då måste kärlet var max fyllt ) ibland går exspansion självt upp till kärlet och andra rör på annat sätt
Bäst när stigarn går till kärlet , då luftar det ev kokbubblor
Annars går stigaren i taket ( på vån 2 om det finns ) och sedan ner till elementen , i båda fallen går returen ner till botten på pannan
Mycket pyssel blir det att få fart på det
Med självcirk i gamla system är att stigarröret går upp på vinden och är kopplat mot kärlet och ett påstick på vinden och sedan ner till elementen ( då måste kärlet var max fyllt ) ibland går exspansion självt upp till kärlet och andra rör på annat sätt
Bäst när stigarn går till kärlet , då luftar det ev kokbubblor
Annars går stigaren i taket ( på vån 2 om det finns ) och sedan ner till elementen , i båda fallen går returen ner till botten på pannan
Mycket pyssel blir det att få fart på det
Klicka här för att svara