7 406 läst ·
46 svar
7k läst
46 svar
Ingår segelduken i köpet?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Medela mäklaren att att du inte är intresserad av att betala något för duken så säljaren kan ta den med sig och poängtera då att alla infästningar och även stolpen ska tas bort då iom det tillhör segelduken.
Tryck extra mycket på att hålet det blir i altanen ska ska åtgärdas samt alla andra hål det blir ska åtgärdas fackmässigt för annars kan det ses som ett kontrakts brott iom hålen inte fanns där vid kontrakt skrivningen.
I detta läget tror jag mäklaren talar säljaren tillrätta.
Tryck extra mycket på att hålet det blir i altanen ska ska åtgärdas samt alla andra hål det blir ska åtgärdas fackmässigt för annars kan det ses som ett kontrakts brott iom hålen inte fanns där vid kontrakt skrivningen.
I detta läget tror jag mäklaren talar säljaren tillrätta.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Nej, ge inte säljaren rätt att ta med duken. Meddela att du inte vill betala för duken, och att du anser att den ingår i köpet. Att du ser det som kontraktsbrott om duken inte finns på plats vid tillträdet.
Sedan är det bara att avvakta och se om säljaren orkar montera ned duken och vara orolig över om köparen tänker driva det till sin spets (vilket man nog inte bör göra).
Sedan är det bara att avvakta och se om säljaren orkar montera ned duken och vara orolig över om köparen tänker driva det till sin spets (vilket man nog inte bör göra).
Låt säljaren ta seglet, köp ett eget så har ni ett var...vad nu säljaren ska med det till.... 
Hej igen,
rent juridiskt är det ju en intressant fråga. Är en segelduk ett fastighetstillbehör eller ej? storken menar att det inte är avsett för stadigvarande bruk, men motiverar inte detta. Det är synd, förklara gärna varför? Vad jag förstått är det här med att det är lätt att ta ner den inte av någon avgörande betydelse. En torkvinda är ett fastighetstillbehör, trots att det är mycket lätt att ta med sig vid en flytt. Likaså ett gnistskydd till en öppen spis. För min del tycker jag att det är ett byggnadstillbehör då det finns ett funktionsmässigt samband mellan segelduken och bostaden. Det är mycket svårt att montera upp just denna segelduk på något annat hus, eftersom det är måttsytt för att passa just detta hus.
Många här menar också att säljaren inte verkar ha rent mjöl i påsen i största allmänhet. Jag har träffat säljaren vid ett antal tillfällen nu och måste säga att det är en väldigt trevlig människa som är ganska lätt att ha att göra med. Flexibel vad gäller tillträdet. Massor med bra tips om området och annat nyttigt. Och överlåtelsebesiktningen gick mycket bra. Inga konstigheter. Jag tror helt enkelt att allt är ett stort missförstånd. Säljaren fick köpa segelduken separat när de köpte huset och tror att detta är så det ska gå till. Jag kan inte känna att de har onda avsikter med detta utan handlar i god tro.
Jag är mest besviken på mäklaren. Den är ju proffs och får betalt för att förmedla en bostad. Jag tycker mäklaren borde klivit in och rett ut frågan ordentligt redan från början. Men som sagt, mäklaren är hela tiden på säljarens sida och sådant gör mig otroligt arg. Och visst finns det möjligheter att klämma åt mäklare. Om någon part förlorar pengar pga. mäklarens försumbarhet kan man reklamera deras tjänst och begära ersättning. Betalar de inte kan man skicka ärendet till ARN och få det prövat. Dessutom kan man anmäla dem till Fastighetsmäklarnämnden, som kan utdela en varning eller i värsta fall ta ifrån dem licensen.
Så, helst av allt skulle jag se att jag fick segelduken av säljaren och att säljaren kräver mäklaren på ersättning för detta. Funderar på att gadda ihop mig med säljaren och se om vi kan få till något sådant.
/S
rent juridiskt är det ju en intressant fråga. Är en segelduk ett fastighetstillbehör eller ej? storken menar att det inte är avsett för stadigvarande bruk, men motiverar inte detta. Det är synd, förklara gärna varför? Vad jag förstått är det här med att det är lätt att ta ner den inte av någon avgörande betydelse. En torkvinda är ett fastighetstillbehör, trots att det är mycket lätt att ta med sig vid en flytt. Likaså ett gnistskydd till en öppen spis. För min del tycker jag att det är ett byggnadstillbehör då det finns ett funktionsmässigt samband mellan segelduken och bostaden. Det är mycket svårt att montera upp just denna segelduk på något annat hus, eftersom det är måttsytt för att passa just detta hus.
Många här menar också att säljaren inte verkar ha rent mjöl i påsen i största allmänhet. Jag har träffat säljaren vid ett antal tillfällen nu och måste säga att det är en väldigt trevlig människa som är ganska lätt att ha att göra med. Flexibel vad gäller tillträdet. Massor med bra tips om området och annat nyttigt. Och överlåtelsebesiktningen gick mycket bra. Inga konstigheter. Jag tror helt enkelt att allt är ett stort missförstånd. Säljaren fick köpa segelduken separat när de köpte huset och tror att detta är så det ska gå till. Jag kan inte känna att de har onda avsikter med detta utan handlar i god tro.
Jag är mest besviken på mäklaren. Den är ju proffs och får betalt för att förmedla en bostad. Jag tycker mäklaren borde klivit in och rett ut frågan ordentligt redan från början. Men som sagt, mäklaren är hela tiden på säljarens sida och sådant gör mig otroligt arg. Och visst finns det möjligheter att klämma åt mäklare. Om någon part förlorar pengar pga. mäklarens försumbarhet kan man reklamera deras tjänst och begära ersättning. Betalar de inte kan man skicka ärendet till ARN och få det prövat. Dessutom kan man anmäla dem till Fastighetsmäklarnämnden, som kan utdela en varning eller i värsta fall ta ifrån dem licensen.
Så, helst av allt skulle jag se att jag fick segelduken av säljaren och att säljaren kräver mäklaren på ersättning för detta. Funderar på att gadda ihop mig med säljaren och se om vi kan få till något sådant.
/S
Glöm det, mäklaren har inte detta ansvar. Det är är helt en uppgörelse mellan parterna alltså köpare o säljare.HusköpareS skrev:Hej igen,
/S
Men om säljaren nu är en trevlig prick gör en deal direkt och då handlar det inte om nästan nypris, annars tala om för honom att detta räknas som fastighetstillbehör och skall sitta kvar på huset oavsett om han betalat extra när han köpte.
HusköpareS skrev:För min del vill jag inte dra saken in absurdum. Nu handlar det snarare om att hitta en rimlig kompromiss. Mitt förslag var att vi delar priset i tre lika stora delar och så bär köpare, säljare och mäklare var sin tredjedel. Tyckte jag kändes rimligt, men mäklaren hävdar att den inte gjort något fel och vill därför inte betala en tredjedel.
Mäklaren har inte med seglet att göra. Såvida den inte själv skrivit in det i beskrivningen tex om det står ute plats med "segel" är saken lika klar som om det står tvättstuga med tvättmaskin & torktumlare. Känns som att seglet hänger lite i gråzon.
Det som är viktigt är "Om avsikten var att föremålet skulle förbli på fastigheten för permanent bruk så är rekvisitet uppfyllt" Källa
"Rekvisitet "för stadigvarande bruk" syftar på fastighetsägarens avsikt när föremålet tillfördes fastigheten." Källa Vilket säljarna aldrig haft då de själv har fått betala extra för att få den till bostaden.
Även om jag håller med dig generellt tycker jag att "måttsytt" inte är ett argument. En dörrmatta är inte ett fastighetstillbehör, och då spelar det liksom ingen roll om den är måttbeställd för huset eller ej.HusköpareS skrev:
HusköpareS skrev:Hej igen,
/S
uppdelningen är mycket klurig på vad som ingår och vad som inte ingår. en klassisk exempel är en micro. står den på bänken är det lösöre är det förankrad i skåpet eller liknande så är det tillbehör. en annan ex är gardin stången. krokarna sitter fast men inte stången då är det fast respektive lösöre. ett mycket bra exempel är oxå inredningen i garderoben. är den lös eller inte?
duken är inte normalt att alla har och inte att man använder det hela tiden och är nödvändigt att ha. den är inte monterad utan lätt att haka av. (röret eller fästet i antennen eller vad det var skall vara däremot kvar)
det är oxå mycket vanligt att man resonerar som i hyres rätter, jag köpte tvätt maskinen så tar jag med mig den. så är det inte i fastighetsaffärer.
framgår det att duken finns (utom på bilderna) så bör det följa med om inte så är den borta. mäklaren borde självklart ha koll på det innan.
men som sagt det är mycket klurigt att bedöma.
Har en liten duk från segelmakeri på altanen, typ 3,5 kvm, kostade 2000:-. Rekommendationen är att den tas ner varje vinter...kamilenski skrev:
Nu vill du iofs inte jävlas med säljaren men be honom gräva upp den "måttbeställda" stolpen också, utan att göra åverkan på trädäcket. Då kanske det finns en annan inställning till det "fina" seglet.
Jag har själv ett segel på min uteplats. Hade blivit glad om någon hade önskat ha det, så jag hade kunnat köpa ett nytt.
Således kommer mitt segel att ingå vid försäljning.
Pris? 5,7 miljoner kronor, inkl huset (som sitter fast i seglet).
Jag har själv ett segel på min uteplats. Hade blivit glad om någon hade önskat ha det, så jag hade kunnat köpa ett nytt.
Således kommer mitt segel att ingå vid försäljning.
Pris? 5,7 miljoner kronor, inkl huset (som sitter fast i seglet).