7 406 läst ·
46 svar
7k läst
46 svar
Ingår segelduken i köpet?
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Även om du faktiskt inte har köpt duken, så är ett pris som ens är i närheten av nypris aldeles för högt. En sådan segelduk slits snabbt av väder och vind. Nu antar jag iofs. att den har några år på nacken. Om duken ex. kostar 10 000 ny, och idag är ex. 5 år gammal så skulle jag betala max 2000. och efterssom det är tveksamt om det skall betalas överhuvudtaget så vore en rimlig kompromiss hälften av 2000.
Om du är eller snabbt kan bli medlem i villaägarförbundet så ger de gratis juridisk rådgivning till medlemmar. Det är ju inte säkert att mäklaren har ställt frågan till sin jurist på ett rimligt vis.
man kan ju ex. spekulera i vad som händer om du helt enkelt vägrar acceptera att betala för duken, och på tillträdesdagen konstaterar att duken är borta. Beroende på hur detta skall tolkas så kan det vara så att du i det läget skulle kunna stämma säljaren på avsevärt mer pengar för sitt kontraktsbrott. Dvs om risken för säljaren är dyrare än beloppet han vill ha så har du ett övertag.
Nu vet jag inte om det är så, men kan vara värt att fråga så länge man inte behöver lägga pengar på rådgivningen. Och att däremot faktiskt gå till stämmning kan troligen vara för dyrt såvida inte en advokat kan "garantera" att du vinner.
Om du är eller snabbt kan bli medlem i villaägarförbundet så ger de gratis juridisk rådgivning till medlemmar. Det är ju inte säkert att mäklaren har ställt frågan till sin jurist på ett rimligt vis.
man kan ju ex. spekulera i vad som händer om du helt enkelt vägrar acceptera att betala för duken, och på tillträdesdagen konstaterar att duken är borta. Beroende på hur detta skall tolkas så kan det vara så att du i det läget skulle kunna stämma säljaren på avsevärt mer pengar för sitt kontraktsbrott. Dvs om risken för säljaren är dyrare än beloppet han vill ha så har du ett övertag.
Nu vet jag inte om det är så, men kan vara värt att fråga så länge man inte behöver lägga pengar på rådgivningen. Och att däremot faktiskt gå till stämmning kan troligen vara för dyrt såvida inte en advokat kan "garantera" att du vinner.
Först säger du att mäklaren inte har någon skuld och sedan vill du att han ska betala en tredjedel av kostnaderna. Hur tänkte du där?HusköpareS skrev:Hej igen,
mäklaren har nu pratat med sina jurister som säger att det inte finns något rättsfall att hänvisa till och att det således inte med någon säkerhet går att säga om det är ett byggnadstillbehör eller inte. Mäklaren menar vidare att den inte var medveten om att segelduken inte skulle ingå. Allt kom som en överraskning för mäklaren också. Mäklaren har ingen som helst skuld i frågan i vilket fall som helst. Mäklaren har upplyst säljaren om att det kan behöva prövas juridiskt för att man ska veta med säkerhet hur det förhåller sig. Mäklaren menar att detta verkar onödigt då det antagligen kommer bli dyrare än vad segelduken är värd så vi ska nog undvika en sådan juridisk prövning.
För min del vill jag inte dra saken in absurdum. Nu handlar det snarare om att hitta en rimlig kompromiss. Mitt förslag var att vi delar priset i tre lika stora delar och så bär köpare, säljare och mäklare var sin tredjedel. Tyckte jag kändes rimligt, men mäklaren hävdar att den inte gjort något fel och vill därför inte betala en tredjedel.
Det är en affär mellan dig och säljaren. Vill du inte dra det till rätten så får du övertyga säljaren om att han har fel eller betala en summa som ni kommer överens om. Tredje alternativet är att låta säljaren plocka ner det skräddarsydda seglet som han troligen inte kommer att kunna ansvända någon annanstans heller.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Den där formuleringen att det inte finns några rättsfall, är att göra det lite för lätt för sig som advokat. Skälet till att det inte finns några relevanta rättsfall kan ex. vara att det är så självklart vad som är rätt att ingen brytt sig om att låta det gå till rättegång. Juristen bör kunna ge ett utlåtande om vilken tolkning som är den troligen mest korrekta, och ev. med en brasklapp om att det är säkert så eller ev. ganska osäkert.
Hej igen,
Yeti 550: Kontrakt är skrivet och handpenning betalad. Besiktning kvarstår och tillträdet sker senare.
joflopp: Jag uttryckte mig lite oklart, det medges. Det första stycket handlar om mäklarens syn på saken. Mäklaren anser att den inte har någon som helst skuld i frågan. Det andra stycket handlar om min syn. Jag tycker att mäklaren brustit i sitt agerande då den inte upplyst någon part om vad som ingår eller inte ingår i köpet, innan kontraktet skrevs. Det var därför jag föreslog att kostnaden skulle delas i tre lika delar. Så tänkte jag i alla fall.
Yeti 550: Kontrakt är skrivet och handpenning betalad. Besiktning kvarstår och tillträdet sker senare.
joflopp: Jag uttryckte mig lite oklart, det medges. Det första stycket handlar om mäklarens syn på saken. Mäklaren anser att den inte har någon som helst skuld i frågan. Det andra stycket handlar om min syn. Jag tycker att mäklaren brustit i sitt agerande då den inte upplyst någon part om vad som ingår eller inte ingår i köpet, innan kontraktet skrevs. Det var därför jag föreslog att kostnaden skulle delas i tre lika delar. Så tänkte jag i alla fall.
Så bra, då kan du ta god tid på dig att tillsammans med säljare o mäklare och reda ut varje detalj i huset för det verkar vara nödvändigt med en sån säljare, och FÖRE tillträdet gör en lika noggrann genomgång tillsammans med säljaren så att det inte blir några problem efter tillträdet.
Lycka till!
Lycka till!
Tänkte han ta med sig duken bara för att jävlas då?
Mäklaren skall inte betala en spänn, det är du och säljaren som får göra upp.
Om den är gjord för att passa huset, och har suttit där sedan förre ägarens tid så tror jag nog du kan få det till fastighetstillbehör om du drar det tillräckligt långt i rätten. Är det värt det?
Mäklaren skall inte betala en spänn, det är du och säljaren som får göra upp.
Om den är gjord för att passa huset, och har suttit där sedan förre ägarens tid så tror jag nog du kan få det till fastighetstillbehör om du drar det tillräckligt långt i rätten. Är det värt det?
Jag har själv segeldukstak specialtillverkade av en segelduksmakare; kostnaden för 5 år sedan ca 12.000:- inkl montering och tvättade 1 gång för ca 1.800:-. Livslängden räknar jag med ca 8-9 år eftersom jag sällan rullar ihop dem. Värdet på 'din' segelduk idag är förmodligen marginell - särskillt om den aldrig tvättats. Det är tveksamt om det har något direkt andrahandsvärde för säljaren speciellt med tanke på att det verkar vara tillverkat just för detta hus. En inte oväsentlig kostnad är installationen och fästanordningarna - och dessa får säljaren inte ta bort. Eftersom segelduken tas ner om vintern kan man ev fundera på om det 'inte är för stadigvarande bruk'.
Så jag tycker du låter säljaren ta med sin värdelösa segelduk i förhoppning om att detta är det enda problemet du får med säljaren framöver!
Och så beställer du en ny segelduk, ren och fräsch och som håller många år framöver
Så jag tycker du låter säljaren ta med sin värdelösa segelduk i förhoppning om att detta är det enda problemet du får med säljaren framöver!
Och så beställer du en ny segelduk, ren och fräsch och som håller många år framöver
Varför lägga ner så mycket kraft på gammal tyg bit? Säljaren är kanske fattig och fryser. Behöver sy kläder 
Låt honom ta duken o skaffa ny! I den färgen o kvaliten som just du vill ha.
Och den tiden du bränner på detta, kan du lägga på roliga saker
Låt honom ta duken o skaffa ny! I den färgen o kvaliten som just du vill ha.
Och den tiden du bränner på detta, kan du lägga på roliga saker
Redigerat:
Säljaren försöker med en ful grej, och istället för att gå i fällan så tackar man för att denne så öppet visar vad man kan förvänta sig av denne, och tackar sedan vänligt men bestämt nej till erbjudandet om att köpa en segelduk. Med det så ställer man säljaren i en närmast omöjlig situation, vad skall liksom denne göra med en måttsydd segelduk?
Ta istället och bered dig på att det kan komma andra fula tricks från en säljare som ärligt talat inte verkar vara den skarpaste kniven i lådan. Det finns ju en del historier här på forumet om hur gnidna säljare bytt ut sådant som vitvaror, VVS-detaljer och skåpknoppar mot något gammalt utrangerat.Från personer med grumlig etik och moral kan man förvänta sig det mesta.
Ta istället och bered dig på att det kan komma andra fula tricks från en säljare som ärligt talat inte verkar vara den skarpaste kniven i lådan. Det finns ju en del historier här på forumet om hur gnidna säljare bytt ut sådant som vitvaror, VVS-detaljer och skåpknoppar mot något gammalt utrangerat.Från personer med grumlig etik och moral kan man förvänta sig det mesta.
Precis!Swetrot skrev:
Kolla allt jättenoga.
Skriv så mycket papper ni bara orkar.
Fotografera allt.
Med mina ytterst ringa kunskaper anser jag denna duk vara ett fastighetstillbehör. Jag tänker särskilt på fundamentet till denna, som ju är en del av anordningen.
Det är inte så mycket att dividera om. Och mäklaren kan du nog inte blanda in, annat än att han möjligen kan påverka säljaren att inse att det är ett fastighetstillbehör.
Jag tycker inte du ska, och jag skulle inte heller själv :
Börja deala något.
Bestäm dig att kämpa eller skit i det, det finns inga deals att göra här, inga gråskalor, inga procentsatser.
Antingen har säljaren fel - hela vägen, eller så har han rätt (eller du låter han få det).
Så antingen viker du dig och avböjer helt intresset för duken, låter dom montera ner den och ta med.
End of discussion. Och snälla, lova mig att du inte går med på att betala ens 10 kronor för duken.
Ta med eller lämna kvar, är enda valet för säljaren.
Eller så tar du strid - och det innebär ju tingsrätt och allt om man går hela vägen.
Nu har ni inte erlagt slutlig köpeskilling, så att verkligen starta konflikten på storstilat sätt kan ju vara att kräva att affären går tillbaka och kräva tillbaka handpenning och skadestånd, med motiveringen kontraktsbrott. Dvs ni har köpt en fastighet med vissa fastighetstillbehör. Och säljaren sviker kontraktet genom att försöka ta bort fastighetstillbehör innan överlåtelsen.
OBS obs obs, lyd absolut inga av mina råd utan att ordentligt kolla om det är tillåtet med juridiskt kunniga personer.
Jag är alltså en total lekman på detta område.
Det är inte så mycket att dividera om. Och mäklaren kan du nog inte blanda in, annat än att han möjligen kan påverka säljaren att inse att det är ett fastighetstillbehör.
Jag tycker inte du ska, och jag skulle inte heller själv :
Börja deala något.
Bestäm dig att kämpa eller skit i det, det finns inga deals att göra här, inga gråskalor, inga procentsatser.
Antingen har säljaren fel - hela vägen, eller så har han rätt (eller du låter han få det).
Så antingen viker du dig och avböjer helt intresset för duken, låter dom montera ner den och ta med.
End of discussion. Och snälla, lova mig att du inte går med på att betala ens 10 kronor för duken.
Ta med eller lämna kvar, är enda valet för säljaren.
Eller så tar du strid - och det innebär ju tingsrätt och allt om man går hela vägen.
Nu har ni inte erlagt slutlig köpeskilling, så att verkligen starta konflikten på storstilat sätt kan ju vara att kräva att affären går tillbaka och kräva tillbaka handpenning och skadestånd, med motiveringen kontraktsbrott. Dvs ni har köpt en fastighet med vissa fastighetstillbehör. Och säljaren sviker kontraktet genom att försöka ta bort fastighetstillbehör innan överlåtelsen.
OBS obs obs, lyd absolut inga av mina råd utan att ordentligt kolla om det är tillåtet med juridiskt kunniga personer.
gaia
Och vad gör han om säljaren säger att gräsmattan inte ingår? Det var han som sådde denna ju?
Och den går att plocka bort
Om säljaren ska montera ned duken så kommer det ju att stå en påle rakt ned i altanen, så lämpligtvis bör även den, inkl fundament, tas bort och altangolvet återställas. Givetvis kan man inte acceptera att altangolvet har färgskiftningar så hela altangolvet måste åtgärdas och eventuella hål efter fästanordningar i husets fasad måste åtgärdas och med lite otur så blir det färgskiftningar där också så att hela fasaden måste målas om. Allt på säljarens bekostnad.
Man kan som sagt var dra det hur långt som helst, men man måste vara beredd på att säljaren synar bluffen.