18 499 läst ·
87 svar
18k läst
87 svar
Ingår larm vid försäljning av hus?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Om luftvärmepumpens fjärrkontroll gått förlorad och säljaren istället använt sin universalkontroll för att styra den så nej det tycker jag är logiskt att den kontrollen tar säljaren med sig. Jag hade sett det som att luftvärmepumpens kontroll är borta och säljaren löste det på samma sätt som jag får lösa det.C cpalm skrev:
Om larmet är personligt kopplat till TS via mobilapp och/eller konto, samt ej fast installerat dvs med kabel, så anser jag att det är TS rättighet att plocka med sig det. Alternativet är ju att TS behåller rättigheterna till larmet och kan stänga av och på när hen vill.
Det är personligt kopplat till mig via mitt konto i Ajax-appen, och ej installerat med kabel. Sen går det förstås att överlåta larmet till ett annan persons Ajaxkonto, men jag kan inte se varför frågan skulle stå och falla på just den punkten?Hammarskallen skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Fast där är mycket idag som är kopplat via app och personligt konto.
Robotklippare och laddboxar till elbilar, och båda skulle nog anses tillhöra fastigheten och inte vara lösöre som köparen tar med sig.
Robotklippare och laddboxar till elbilar, och båda skulle nog anses tillhöra fastigheten och inte vara lösöre som köparen tar med sig.
Låt säga att den fysiska klipparen hör till huset. Var står det att det digitala kontot följer med huset?13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Ibland är det så, men ibland behöver man aktivt lämna över till ett annat konto. Men oavsett, var står det att jag måste koppla bort kontot? Om jag glömt lösenordet, blir jag ersättningsskyldig då?🤔13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Jadu, jag påstod att bara för att man behöver ett konto så behöver inte det betyda att man kan ta med sig prylen när man flyttar, jag nämnde inget om eventuell överlämning av inloggningar, det var det du som tog upp.Farstatjej90 skrev:
Om du tappat bort nyckeln till entrédörren utan att nämna det vid kontraktsskrivning. Blir du ersättningsskyldig då?Farstatjej90 skrev:
Min åsikt är att om köparen vid visning noterat larmet och ser ett värde i det, skall det ingå och konto överlämnas. ”Ahh, ett Ajax-larm, snyggt!” = sitta kvar.
Mest troligen har köparen inte noterat det, så enklast är väl bara att fråga.
”Vi har ett trådlöst larm monterat, jag glömde nämna det vid kontraktskrivningen men jag har för avsikt att ta med det. Allt är monterat med dubbelhäftande tejp så det lämnar inga märken efter sig”.
Blir svaret ”Nej” får man stå sitt kast och skylla sig själv att man inte var tydligare i objektsbeskrivningen. Alternativt erbjuda ekonomisk kompensation. ”Ok, jag förstår din åsikt. Är det OK om jag tar med det om du får 5000 i sänkt köpeskilling/jag lämnar soffan/jag lämnar hyllor i förråd/what-ever”.
”Vi har ett trådlöst larm monterat, jag glömde nämna det vid kontraktskrivningen men jag har för avsikt att ta med det. Allt är monterat med dubbelhäftande tejp så det lämnar inga märken efter sig”.
Blir svaret ”Nej” får man stå sitt kast och skylla sig själv att man inte var tydligare i objektsbeskrivningen. Alternativt erbjuda ekonomisk kompensation. ”Ok, jag förstår din åsikt. Är det OK om jag tar med det om du får 5000 i sänkt köpeskilling/jag lämnar soffan/jag lämnar hyllor i förråd/what-ever”.
Jag är nyfiken på vad du tycker! Det är därför jag tar upp det 😊13th Marine skrev:
Jag tror inte det finns någon som ifrågasätter huruvida entredörr ingår i husköp. Frågan gäller smarta prylar med digitala konton. En nyckel är till att börja med en fysisk sak. Entredörrar är i allmänhet inte fästa med dubbelhäftande tejp som larmet är i TS fall. Tycker inte liknelsen håller 🤔G Gunnar Johansson69 skrev:
Om éntredörren sitter med dubbelhäftande tejp förstår jag att man behöver larm 😉Farstatjej90 skrev:
Du svarar bara på halva frågan..... Vad gör du med det digitala kontot?G Gunnar Johansson69 skrev:Min åsikt är att om köparen vid visning noterat larmet och ser ett värde i det, skall det ingå och konto överlämnas. ”Ahh, ett Ajax-larm, snyggt!” = sitta kvar.
Andra prylar som kan förekomma är fuktsensorer, kameror, lampor och så vidare. Rörelsedetektor förresten, är det bara om det ingår i larm det ska följa med huset? Om jag har en som tänder en lampa , ingår den också? Väderstation? Termometer? Vad sägs om en accesspunkt på fasaden för att få wifi till alla dessa smarta enheter utomhus, ingår den? Utan den är de ju värdelösa.