18 497 läst ·
87 svar
18k läst
87 svar
Ingår larm vid försäljning av hus?
Jag tycker det blir en rörig diskussion. Om bara vitala komponenter ska ingå, vad är det? Larmet kanske fungerar med hälften av rörelsedetektorerna t.ex.C cpalm skrev:
Och om Homeyn i huvudsak gör något annat?
Min uppfattning är att det är oklart vad som gäller men att det som borde gälla är att man tar sina smarta grejer med sig. Det blir lättast så.
Lagen är som vanligt efter tekniken 🤔
Att larmet var monterat med dubbelhäftande tejp osv. var väl inget som köpare tänkte på. Det var nog inte lätt att se att detta var ett portabelt larm. Därför får du nog lämna kvar det, om köparen kräver det.
Man behöver ju inte lämna kvar spisar, kylar och diskmaskiner, OM man avtalar om att de inte ska ingå. Så tyvärr så är det vad du skulle ha gjort. Eller iallafall sagt att larmet är portabelt, och därför tar du det med dig.
Men sen går det väl alltid/ofta att komma överens efteråt. Exempelvis ersätta honom med några kronor, eller ett annat larm.
Man behöver ju inte lämna kvar spisar, kylar och diskmaskiner, OM man avtalar om att de inte ska ingå. Så tyvärr så är det vad du skulle ha gjort. Eller iallafall sagt att larmet är portabelt, och därför tar du det med dig.
Men sen går det väl alltid/ofta att komma överens efteråt. Exempelvis ersätta honom med några kronor, eller ett annat larm.
Men det är ju skillnad på Homey och diverse kina-sensorer uppsatta till höger och vänster samt Ajax som är ett enhetligt semi-professionellt system avsett för larmövervakning.Farstatjej90 skrev:
Jag skrev inte att bara vitala komponenter ska ingå.Farstatjej90 skrev:
Men en komponent som är vital för larmets funktion är mer självklart att den ingår även om det är en "lös" pryl.
Tänk fjärrkontrollen till luftvärmepumpen. Rätt självklart att den ingår även om den inte sitter fast.
Gäller det även routern i så fall, som på alla sätt är vital för att larmet ska fungera?C cpalm skrev:
Nja.... Om det är en universalkontroll då som används både till den och tv och musikanläggningen?C cpalm skrev:
Det är väl egentligen ganska enkelt.
Köparen kan rimligen anta att de den ser ingår. I detta fallet ingår några ajax sensorer som satt uppe på visningen.
Vill man veta om det är ett komplett superavancerat system så får dem fråga.
Likaså får säljaren plocka med sig de delar av systemet som inte syns.
Och såklart under förutsättning att de varken nämnts något om larm, frågas om larm eller att de sitter larmdekaler uppe.
Köparen kan rimligen anta att de den ser ingår. I detta fallet ingår några ajax sensorer som satt uppe på visningen.
Och såklart under förutsättning att de varken nämnts något om larm, frågas om larm eller att de sitter larmdekaler uppe.
Tja, om det är den enda fjärrkontrollen man har till värmepumpen utgår så klart köparen från att den ingår så att pumpen kan användas, det är väl logiskt? Är det en extra, nej. Det behandlas faktiskt uttryckligen i lagtexten - "reservdel och dublett" ingår inte. Vilket även gäller nyckel, som jag läser det. Dvs. dublett av nyckel skulle alltså inte ingå, lustigt nog.Farstatjej90 skrev:
Jag håller helt med dig här, men då landar jag i att det är prylarna / sensorerna som ska sitta kvar och inte nödvändigtvis funktionen dvs larmet / övervakningen som lämnas kvar.A Alexn72 skrev:Det är väl egentligen ganska enkelt.
Sen hade jag personligen aldrig velat ha kvar nån annans hemskickade larmlösning då jag hade haft svårt att släppa tanken på om den tidigare ägaren övervakar mig eller inte. 😅
Nej jag tycker inte det är logiskt faktiskt 🤔C cpalm skrev:Tja, om det är den enda fjärrkontrollen man har till värmepumpen utgår så klart köparen från att den ingår så att pumpen kan användas, det är väl logiskt? Är det en extra, nej. Det behandlas faktiskt uttryckligen i lagtexten - "reservdel och dublett" ingår inte. Vilket även gäller nyckel, som jag läser det. Dvs. dublett av nyckel skulle alltså inte ingå, lustigt nog.
Bara lite nyfiken.H hempularen skrev:
Vilka larm ägs av larmbolagen? Man köper oftast larmen av dom .