7 700 läst ·
48 svar
8k läst
48 svar
Ingår inte fuktmäktning i en totalentreprenad vanligtvis?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför skulle det över huvud taget göras en fuktmätning?
Och sådant görs väl på en minut med en handhållen mätare med två piggar som sticks i i materialet i fråga.
Och sådant görs väl på en minut med en handhållen mätare med två piggar som sticks i i materialet i fråga.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 522 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 522 inlägg
Fuktmätning innan tätskiktsmontering måste ju för fan ingå i jobbet "tätskitsmontering". Snart kommer väl fakturor på spänningslöshetskontroll efter varje gång strömmen behöver brytas.
Eller rörmokaren kanske skickar en faktura på trycktest av golvvärmen.
Minst sagt märklig faktura.
Eller rörmokaren kanske skickar en faktura på trycktest av golvvärmen.
Minst sagt märklig faktura.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om man spånar lite, så kan jag tänka mig att om betongplattan har fått torka avsevärt längre än "stipulerad" torktid, så kanske det kan anses som självklart att den är torr nog, men då pratar vi troligen om en torktid på typ 6 - 8 månader.
Jag tror iofs. att en sådan mätning är lite mer komplicerad än att prova med en simpel fuktmätare, tror att man mäter i borrhål. Men även isåfall så låter ju 6000 som helt orimligt för en mätning.
Jag tror iofs. att en sådan mätning är lite mer komplicerad än att prova med en simpel fuktmätare, tror att man mäter i borrhål. Men även isåfall så låter ju 6000 som helt orimligt för en mätning.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
hempularen skrev:Om man spånar lite, så kan jag tänka mig att om betongplattan har fått torka avsevärt längre än "stipulerad" torktid, så kanske det kan anses som självklart att den är torr nog, men då pratar vi troligen om en torktid på typ 6 - 8 månader.
Bara för att reda ut några av frågorna som dykt upp i tråden.
En fuktmätning i betong som de garanterat handlar om i detta fallet kostar mellan 4-10tusen mycket beoroende på hur snabbt du behöver svaren. (Man kan beställa med prioritering)
Att de kostar så pass mycket beror på att hantverkare eller entreprenör får inte utföra mätningen själv.
Utan man måste använda licensierad person som behöver komma ut till bygget 2ggr.
Första gången ta hål och placera ut mätare sedan ska dessa sitta i ett tag.
Sedan komma ut igen och mäta av och ta hem utrustningen.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Hul har rätt, det har varit ett hål i plattan med en mätare i. Och det har konsulterats en person som är behörig (hoppas jag).
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Som jag ser det så har du två vägar att gå.
Antingen bara avvisa kravet, med att du inte har beställt ngn fuktmätning. Firman är som sagt skyldig att ta upp tilläggsarbeten med dig innan de utförs, eller om det inte är möjligt, så omedelbart i samband med att de utförs.
Alternativt, så kan man ju höra med firman hur de menar att detta inte skulle ingå i totalentreprenaden, har de ett vettigt argument, och OM det faktiskt var krav på att mätningen skall utföras, så kanske man rent moraliskt skall ta kostnaden, även om byggfirman gör fel formellt om de bara skickar en räkning på extraarbeten.
Antingen bara avvisa kravet, med att du inte har beställt ngn fuktmätning. Firman är som sagt skyldig att ta upp tilläggsarbeten med dig innan de utförs, eller om det inte är möjligt, så omedelbart i samband med att de utförs.
Alternativt, så kan man ju höra med firman hur de menar att detta inte skulle ingå i totalentreprenaden, har de ett vettigt argument, och OM det faktiskt var krav på att mätningen skall utföras, så kanske man rent moraliskt skall ta kostnaden, även om byggfirman gör fel formellt om de bara skickar en räkning på extraarbeten.
Knepig faktura. Det är ju knappast någon nyhet för hustillverkaren att kommunen har detta som krav då hustillverkaren bygger rätt många hus om året i kommunen.
Jag hade personligen motsatt mig en sådan faktura, speciellt i en totalentreprenad.
Hoppas att det löser sig för er.
Jag hade personligen motsatt mig en sådan faktura, speciellt i en totalentreprenad.
Hoppas att det löser sig för er.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Tack för alla svar!
När jag läser i PBL tolkar jag reglerna som att det rikstäckande finns ett krav att den relativa fuktigheten inte får överskrida ett visst värde, och att detta ska mätas på exempelvis ett sådant sätt som har skett i vårt fall. Det borde alltså inte enbart gälla i vår kommun...
Samtidigt verkar det inte som att husleverantören har skyldighet att stå för kostnader som är myndighetsstyrda. Men å andra sidan kan och får dom inte leverera ett hus utan att ha gjort denna fuktmätning.
jag har försökt få tag i våran KA men, ja, han återkommer nog snart.
När jag läser i PBL tolkar jag reglerna som att det rikstäckande finns ett krav att den relativa fuktigheten inte får överskrida ett visst värde, och att detta ska mätas på exempelvis ett sådant sätt som har skett i vårt fall. Det borde alltså inte enbart gälla i vår kommun...
Samtidigt verkar det inte som att husleverantören har skyldighet att stå för kostnader som är myndighetsstyrda. Men å andra sidan kan och får dom inte leverera ett hus utan att ha gjort denna fuktmätning.
jag har försökt få tag i våran KA men, ja, han återkommer nog snart.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Ok, där kan ju faktiskt vara ett rimligt argument från entreprenören. Om man ser det som en bygglovsrelaterad åtgärd. Ungefär som i de fall man får betala för en lägeskontroll från kommunens lantmäterienhet.
Men med den formuleringen om myndighetsstyrt, så skulle ju entreprenören kunna hävda att allt som gäller el, är myndighetsstyrt, det mesta VVS är myndighetsstyrt, myndigheter styr att det måste finnas ett badrum, ett kök osv.
Men med den formuleringen om myndighetsstyrt, så skulle ju entreprenören kunna hävda att allt som gäller el, är myndighetsstyrt, det mesta VVS är myndighetsstyrt, myndigheter styr att det måste finnas ett badrum, ett kök osv.
När vi byggde med totalentreprenad var alla KA- och myndighetskostnader utbrutna och låg på oss som beställare.
Ta en diskussion med både byggare och KA om hur extrabeställningar skall hanteras, de bör ju inte komma överens om extrajobb som sen faktureras dig.
Ta en diskussion med både byggare och KA om hur extrabeställningar skall hanteras, de bör ju inte komma överens om extrajobb som sen faktureras dig.
Ni ska inte betala fakturan.
1.
Entreprenören måste säkerställa fuktkvoten i betongen inna ytskikt. Det ingår i en totalentreprenad. Krasst kan man säga "totalentreprenad = allt ska ingå". Är det ett krav ska de haft med i sin offert.
Entreprenören kan ha rätt till ersättning för kostnader P.g.a. myndighetskrav OM kraven ställts efter att kontraktet mellan beställare och entreprenör skrivits. (Alltså nya kostnader som inte fanns i kalkylskedet).
2. KA kan inte beställa jobb utan ert godkännande.
3. Beställare måste godkänna ÄTA-arbeten inna de utförs. Beställaren måste bli underrättade om en tillägskostnad.
Se ABS, 10 §:
"Entreprenören skall underrätta beställaren och begära dennes anvisningar innan arbete enligt denna punkt utförs. Utförs sådant arbete utan underrättelse är entreprenören inte berättigad till ersättning utöver kontraktssumman, om inte sådan påföljd skulle vara oskälig"
Grundprincipen är att man som privatperson har väldigt mycket makt.
Spelreglerna finns i Allmänna bestämmelser för småhusentreprenader (ABS) och konsumenttjänstlagen.
//Erfaren byggentreprenör
1.
Entreprenören måste säkerställa fuktkvoten i betongen inna ytskikt. Det ingår i en totalentreprenad. Krasst kan man säga "totalentreprenad = allt ska ingå". Är det ett krav ska de haft med i sin offert.
Entreprenören kan ha rätt till ersättning för kostnader P.g.a. myndighetskrav OM kraven ställts efter att kontraktet mellan beställare och entreprenör skrivits. (Alltså nya kostnader som inte fanns i kalkylskedet).
3. Beställare måste godkänna ÄTA-arbeten inna de utförs. Beställaren måste bli underrättade om en tillägskostnad.
Se ABS, 10 §:
"Entreprenören skall underrätta beställaren och begära dennes anvisningar innan arbete enligt denna punkt utförs. Utförs sådant arbete utan underrättelse är entreprenören inte berättigad till ersättning utöver kontraktssumman, om inte sådan påföljd skulle vara oskälig"
Spelreglerna finns i Allmänna bestämmelser för småhusentreprenader (ABS) och konsumenttjänstlagen.
//Erfaren byggentreprenör
En del fel i din text som borde förtydligas.Neeko skrev:Ni ska inte betala fakturan.
1.
Se ABS, 10 §:
//Erfaren byggentreprenör![]()
Totalentrentreprenad = svarar för både projektering och utförande. har ingenting med att "allt ska ingå" att göra, långt ifrån.
Entreprenören ska säkerställa fukthalten i betongen men man behöver absolut inte göra ett fuktprov som gjorts i detta fallet finns många andra sätt att göra de som är i princip gratis. Eftersom de är ett beordrat test av KA som jag har förstått i detta fallet, rätta mig om jag har fel, så blir de mer invecklat och kan ligga på beställaren.
Beställaren måste inte godkänna ÄTA-arbeten innan de utförs, entreprenören har rätt att utföra arbeten om de är bråttom eller man ej får tag i beställaren
Allvetare
· Ängelsberg
· 100 inlägg
Vad som ingår avgörs i ert "förfrågningsunderlag" och avtalet. Nu kanske ni köpt ett färdigt hus från en hustillverkare, utan eget underlag och då går ni direkt till kontraktet, där man kan avtala om vad var och en skall stå för. Där kan det givetvis finnas specifikationer och reservationer för sådant här, men om det saknas är grunden att entreprenören skall leverera det ni köpt, dvs minst ett st hus byggt enligt de regler som gäller i Sverige. Då är Boverkets byggregler, BBR, det minsta de skall uppfylla, och där finns följande text i kapttel 6:53:
------------------------
6:5323 Grundkonstruktion och bjälklag
Kryputrymmen ska kunna inspekteras i sin helhet.
Allmänt råd
En grundkonstruktion bör utformas med ett kapillärbrytande system.
Särskild uppmärksamhet bör iakttas så att högsta tillåtna fukttillstånd inte överskrids i
uteluftsventilerade krypgrunder.
I avsnitt 3:4 behandlas driftutrymmen.
Den slutliga kontrollen av att betongen torkat tillräckligt, t.ex. före golvbeläggning, bör ske
med fuktmätning. Vägledning om hur fuktmätning i betong kan utföras finns i Sveriges
Byggindustriers handbok Manual Fuktmätning i betong.
Regler för användning av tryckimpregnerat virke ges ut av Kemikalieinspektionen
------------------------
De allmänna råden i BBR är inte tvingande, utan ett exempel på hur man kan göra. Om man har haft "lång tid" mellan gjutning och applicering av tätskikt, kan man göra på enklare sätt, men om det råder tveksamhet ska man följa rådet och göra enligt rådet, och följa manualen. Eftersom ni haft borrhål i plattan, och "någon varit där och kollat" verkar det som man gjort ett fullskaligt prov, och det är på ett sätt bra.
Fuktmätning är triligtvis med som en kontrollpunkt i kontrollorogrammet från början, och då är det inget "nytt som kommit upp nu".. Med en lite kortare tidplan ( som det oftast är, i förhållande till hur lång tid det tar att torka ut betong ) så måste man göra noggrannare mätningar än om man har en tidplan där man vet att betongen utan tvivel hunnit kan beläggas med tätskikt. I det senare fallet gör man en enkel beräkning som visar detta, och mäter med enklare instrument.
Min tolkning av situationen är att fuktkontroll ska ingå, och om det pga tid från gjutning till tätskikt är nödvändigt att göra som dom gjort ingår den metoden, och ni skall inte betala. Hade de velat ha extra, skulle detta meddelats innan utförande. Bestrid kostnaden, hänvisa till BBR enligt ovan, samt de instruktioner som de i sin tur hänvisar till.
http://www.rbk.nu/ladda-ner--bestall/fuktmatningsmanual__36
Gör ni så, måste entreprenören visa hur de på ett billigare och lika bra sätt hade kunnat mäta fukten, för mätningen ingår i utförandet och det ingår i entreprenörens åtagande i en TE, om de inte finns reservationer och undantag i kontraktet.
Lycka till
------------------------
6:5323 Grundkonstruktion och bjälklag
Kryputrymmen ska kunna inspekteras i sin helhet.
Allmänt råd
En grundkonstruktion bör utformas med ett kapillärbrytande system.
Särskild uppmärksamhet bör iakttas så att högsta tillåtna fukttillstånd inte överskrids i
uteluftsventilerade krypgrunder.
I avsnitt 3:4 behandlas driftutrymmen.
Den slutliga kontrollen av att betongen torkat tillräckligt, t.ex. före golvbeläggning, bör ske
med fuktmätning. Vägledning om hur fuktmätning i betong kan utföras finns i Sveriges
Byggindustriers handbok Manual Fuktmätning i betong.
Regler för användning av tryckimpregnerat virke ges ut av Kemikalieinspektionen
------------------------
De allmänna råden i BBR är inte tvingande, utan ett exempel på hur man kan göra. Om man har haft "lång tid" mellan gjutning och applicering av tätskikt, kan man göra på enklare sätt, men om det råder tveksamhet ska man följa rådet och göra enligt rådet, och följa manualen. Eftersom ni haft borrhål i plattan, och "någon varit där och kollat" verkar det som man gjort ett fullskaligt prov, och det är på ett sätt bra.
Fuktmätning är triligtvis med som en kontrollpunkt i kontrollorogrammet från början, och då är det inget "nytt som kommit upp nu".. Med en lite kortare tidplan ( som det oftast är, i förhållande till hur lång tid det tar att torka ut betong ) så måste man göra noggrannare mätningar än om man har en tidplan där man vet att betongen utan tvivel hunnit kan beläggas med tätskikt. I det senare fallet gör man en enkel beräkning som visar detta, och mäter med enklare instrument.
Min tolkning av situationen är att fuktkontroll ska ingå, och om det pga tid från gjutning till tätskikt är nödvändigt att göra som dom gjort ingår den metoden, och ni skall inte betala. Hade de velat ha extra, skulle detta meddelats innan utförande. Bestrid kostnaden, hänvisa till BBR enligt ovan, samt de instruktioner som de i sin tur hänvisar till.
http://www.rbk.nu/ladda-ner--bestall/fuktmatningsmanual__36
Gör ni så, måste entreprenören visa hur de på ett billigare och lika bra sätt hade kunnat mäta fukten, för mätningen ingår i utförandet och det ingår i entreprenörens åtagande i en TE, om de inte finns reservationer och undantag i kontraktet.
Lycka till