7 394 läst ·
45 svar
7k läst
45 svar
Ingår inga överskåp i kök från husleverantör - normalt?
Jag ser hur mina barn slår i huvudet i luckans kanter..D Daniel 109 skrev:
Jag skulle hävda att nåt som finns i 95% av all kök är standard (siffra tagen ur luften).T twoody skrev:
Den är det upp till husleverantören att skriva ett tydligt avtal. I de fall då det inte är tydligt ska det tolkas till konsumentens fördel. Och vi kan väll i alla fall vara ense om att det inte är helt tydligt hurvida ett standard kök inkluderar överskåp eller inte?
Som nämnts ovan, vad står i avtalet?
Skulle bli förvånad, trots allt, om det står att ett standardkök skall ingå.
Prospekt och avtal är inte samma sak. Brukar stå att avtal kan skilja från bilderna. Hur ska man annars kunna byta tex färg.
Vem är köksleverantör?
Skulle bli förvånad, trots allt, om det står att ett standardkök skall ingå.
Prospekt och avtal är inte samma sak. Brukar stå att avtal kan skilja från bilderna. Hur ska man annars kunna byta tex färg.
Vem är köksleverantör?
Alltså, jag förstår inte varför en sådan här sak inte är 100% specad - det är ju stora varianter även i ett kök som till synes är komplett.
antal Lådor, antal luckor, hyllplan, bänkyta, bredd, köksö .... osv.
Köket är husets hjärta, nåt man är i garanterat varje dag...
antal Lådor, antal luckor, hyllplan, bänkyta, bredd, köksö .... osv.
Köket är husets hjärta, nåt man är i garanterat varje dag...
Enligt svensk standard ska det vara 3,4 m längd väggskåp (inkl fläktskåpet) för en bostad för fler än 4 personer (3,2 m om det är en bostad för 3-4 personer).
Byggreglerna hänvisar till den standarden, så har ni inte kommit överens om något annat anser jag att ni kan ställa krav på att väggskåp ska ingå.
Från Boverkets byggregler avsnitt 3:22:
Byggreglerna hänvisar till den standarden, så har ni inte kommit överens om något annat anser jag att ni kan ställa krav på att väggskåp ska ingå.
Från Boverkets byggregler avsnitt 3:22:
Ska man köpa något bör man kontrollera vad man får innan man skriver på. Det påverkar priset vad jag sett tidigare om ni inte det bara finns ett kök att välja.
Standarden ger en indikation på förvaringen som behövs. Detta borde vara reglerat i avtalet. Det saknas mycket information.
Vem är husleverantören?
Standarden ger en indikation på förvaringen som behövs. Detta borde vara reglerat i avtalet. Det saknas mycket information.
Vem är husleverantören?
Självklart måste detta vara specificerat till 100%. TS måste ha fått se en köksritning eller liknande där det framgår vad som ingår.L larka742 skrev:
Teoretiskt kan det ju vara så att det är ett separat avtal för köket där husleverantören säger att de står för ett kök från en viss tillverkare upp till ett visst belopp men då borde det framgå istället.
Det går inte att komma vidare i detta förän TS återkommer och redogör för vad som står i avtalet.
För övrigt håller jag med om att 100 kkr är enormt dyrt för överskåp.
Köket ritar man ju oftast efter kontraktskrivning. I vårt fall hade vi med ett grundkök i avtalet med ritning, ett rimligt kök helt enkelt. Sedan gjorde vi ÄTA på detta när vi ritade om det.
Andra leverantörer har jag sett speca "100 000kr" kök ingår hos HTH.
Det måste vara tydligt vid kontraktskrivandet där man hänvisar till vad som ingår i priset. Inget ska kunnas antas. Står det att köket följer svensk standard så bör det gälla, annars inte.
Andra leverantörer har jag sett speca "100 000kr" kök ingår hos HTH.
Det måste vara tydligt vid kontraktskrivandet där man hänvisar till vad som ingår i priset. Inget ska kunnas antas. Står det att köket följer svensk standard så bör det gälla, annars inte.
Överskåp är ju det till nära 100% vanligaste i svenska kök så jag kan absolut förstå att man tar en sån sak för givet. Men det lär ju inte hjälpa i en tvist med husfirman. Jag skulle nog undersöka om det går att hitta IKEA-skåp i samma stil/färg och på så sätt spara typ 80 000:-. Alternativt ta kontakt med det företag som gör skåpen till husfirman ifråga och höra om det går att köpa direkt från dem. Känns som att 100 000:- är rejält saltat.
Intressant att vi som skriver här kan uppleva ”standard” så olika...
Kan nämna att ett husbyggarföretag i min absoluta närhet har av sista 15 husen byggt ett hus med överskåp och ett hus med ett hörnöverskåp. Mao 13 av 15 utan överskåp.
Upplägget är att kund kan beställa valfritt kök till en viss summa och sen betala för material.
Arbete ingår. Ev el tillkommer som ÄTA.
Kan nämna att ett husbyggarföretag i min absoluta närhet har av sista 15 husen byggt ett hus med överskåp och ett hus med ett hörnöverskåp. Mao 13 av 15 utan överskåp.
Upplägget är att kund kan beställa valfritt kök till en viss summa och sen betala för material.
Arbete ingår. Ev el tillkommer som ÄTA.
Tagna siffror ur luften är ju ett bra argument att ge råd om.Nefrums skrev:
Jag skulle hävda att nåt som finns i 95% av all kök är standard (siffra tagen ur luften).
Den är det upp till husleverantören att skriva ett tydligt avtal. I de fall då det inte är tydligt ska det tolkas till konsumentens fördel. Och vi kan väll i alla fall vara ense om att det inte är helt tydligt hurvida ett standard kök inkluderar överskåp eller inte?
https://www.byggahus.se/kok/kok-utan-overskap-trend-eller-framtid
(en ganska känd sida)
"Sitter du och planerar nytt kök och funderar på om ett utan överskåp är rätt väg att gå?
Svaret på frågan är oftare än vad man kan tro ett rungande ja"
(en ganska känd sida)
"Sitter du och planerar nytt kök och funderar på om ett utan överskåp är rätt väg att gå?
Svaret på frågan är oftare än vad man kan tro ett rungande ja"
Jag uppfattar det som att Gingercat redan skrivit på ett avtal med husleverantören och där det står att köksutrustning för xxx antal kronor från köksleverantör Y ingår. Dvs enbart en summa men inga bilder eller köksritningar.gingercat skrev:
Hej!
Vi insåg precis när vi träffade vår köksritare att det inte ingick ett enda överskåp i husleverantörens pris (!?!?) Jag tycker detta är hemskt konstigt, nog för att det är en trend just nu men ett svenskt ”standardkök” måste ju i grund och botten innehålla några överskåp. Eller? Nu får vi lägga ut nästan 100k extra på överskåp som vi trodde ingick i priset...
Vad säger ni? Är detta normalt eller inte? Och ni här som har byggt hus tidigare, ingick överskåp eller ej?
Mvh
Gingercat
Lite fult av husleverantören kan man kanske tycka. Eftersom TS nu är bunden till viss köksleverantör så kan köksfirman ta i princip vilka priser som helst.
Å andra sidan kan man tycka att TS skulle ha undersökt innan avtalsskrivandet hur mycket kök man får för den avsatta summan.
Det går kanske att få in överskåp i summan om man väljer något av de billigare skåpen hos köksfirman?