Hej, jag har inte mycket erfarenhet av tvåplanshus och hade lite frågor då vi har kallt på övervåningen.

På undervåningen har vi vattenburen golvvärme och övervåningen radiatorer. Vi har problem med att de är kallt på övervåningen och när jag känner på radiatorerna är de kalla.

Hur får vi radiatorer på övervåning att fungera? Har vi eldrivna eller vattenburna radiatorer på övervåningen?

Jag bifogar några bilder på vårt system, tack för råden med dessa nybörjarfrågor!

• Rörinstallation med ventiler och en mätare på en vägg. En del av ett värmesystem visas, diskussion gäller kalla radiatorer på övervåningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med kontakter och Thermotech styrbox, kabeldragning och märkning för cirkulationspump golvvärme, väggmonterad i hem för uppvärmningssystem.
    Skapa konto
  • Vit radiator med termostat placerad i ett rum med parkettgolv och ett fönsterbräde ovanför.
    Skapa konto
  • Värmesystem med vattenburna radiatorer och manometer i ett hus.
    Skapa konto
  • Grundfos-pump och termostatventiler med märkning sittyo och s-rum, kopplade till rör för ett värmesystem.
    Skapa konto
Det du visar på bild 1, 3 & 4 är golvvärmeshunten och golvvärmefördelaren.
Golvvärmeshunten är kopplad på radiatorkretsen.

Någonstans finns en panna där man bl.a. kan ställa in vilken framledningstemperatur det ska vara, där ser man också vilket tryck det är i systemet.

Demmpa Demmpa skrev:
Det du visar på bild 1, 3 & 4 är golvvärmeshunten och golvvärmefördelaren.
Golvvärmeshunten är kopplad på radiatorkretsen.

Någonstans finns en panna där man bl.a. kan ställa in vilken framledningstemperatur det ska vara, där ser man också vilket tryck det är i systemet.
Hej, tack för svar,

Vad jag förstår så menar du att den svarta apparaten är shunten. Vilken är radiatorkretsen?

Vi har en nibe f730 flvp som styr värmen.

Vad bör jag göra för att få mer värme till radiatorerna?

Den gråsvarta enheten är cirkulationspumpen för golvvärmen, den ingår som en del av golvvärmeshunten men huvuddelarna av golvvärmeshunten sitter precis under pumpen samt lite precis över pumpen.

Det är nibe f730 som styr hur mycket värme som går till radiatorerna.

Du måste först kontrollera så att systemtrycket är minst 0,8 bar, helst 1-1,3 bar.
Sen måste du kontrollera så att det inte är någon luft i radiatorerna genom att lufta dom, när du luftar så måste du fylla på vatten i systemet.
Du behöver även kontrollera vilken framledningstemperatur det är.

• Gilla
Sam1981 och 1 till
  • Laddar…
Ok, har tidigare fyllt på systemet till 1,0, men inte testat resten av det du skriver. Har också lekt med värmekurva och framledningstemp men det var innan jag märkte att övervåningen inte hade värme. Ska testa att lufta radiatorn och se om det kommer luft.

Kan tilllägga att när jag vred på termostaten i radiatorn så hörde man ett swishande ljud av vatten som liksom forsade till. Men som sagt kall radiator.

Nu har jag luftat övre radiator, hade väl lite luft men inte mycket tycker jag. (sprutade lite sot först men sen kom rent vatten)

Framledningstemp är enligt värmekurva, den funkar bra på undervåningen.

Reglerade trycket på flvp efter luftning till nu ca 1,5 bar.

Kan det vara cirkulationspumpen som inte skickar upp vatten? Hur vet jag att den fungerar som den ska? Rören var kalla från den tyckte jag. Den har en nanometer och den visar ett värde enligt bild.

Vad ska jag kolla mer på för att fixa problemet?

• Cirkulationspump av märket Grundfos med specifikationer tydligt synliga, omgiven av rör och ventiler.
    Skapa konto
  • Tryckmätare på ett rörsystem visar ett värde runt 22 PSI.
    Skapa konto
  • Närbild av en radiatorventil med sotfläckar efter luftning.
    Skapa konto
Det sitter även en cirkulationspump i FLVPn.
Cirkulationspumpen vid gv-shunten är bara för golvvärmen (sekundärsidan av gv-shunten & gv-slingorna).

Vilken framledningstemperatur är det ut från FLVPn?
Framledningstemperaturen till radiatorerna och gv-shunten behöver vara högre än framledningstemperaturen till gv-slingorna.

Vi har nu ca 32-35⁰ I framledningstemperatur på radiatorkretsen

Demmpa Demmpa skrev:
Det sitter även en cirkulationspump i FLVPn.
Cirkulationspumpen vid gv-shunten är bara för golvvärmen (sekundärsidan av gv-shunten & gv-slingorna).

Vilken framledningstemperatur är det ut från FLVPn?
Framledningstemperaturen till radiatorerna och gv-shunten behöver vara högre än framledningstemperaturen till gv-slingorna.

Vi har nu ca 32-35⁰ I framledningstemperatur på radiatorkretsen
Se bild. Förstår jag rätt att det är 49 grader? Har en Nibe f730 men jag är inte fullt bevandrad i den än.

Fortfarande kalla radiatorer!

• Display på Nibe F730 visar framledningstemp 49 grader och andra temperaturrelaterade värden för klimatsystemet.
    Skapa konto
Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
Vad har du för tryck i värmesystemet?

Bakom frontplåten nertill sitter den en manometer, vad säger den:
[länk]

[bild]
Hej, se bild. Har vridit upp den förut till 1,5 men idag är den nere.

• Manometer visar tryck på under 1 bar i ett rörsystem.
    Skapa konto
Vad menar du med "Har vridit upp den förut till 1,5"?
Menar du att du har fyllt på vatten i systemet?
Vilket tryck var det när du fyllde på?
Hur snabbt steg trycket när du fyllde på?
När var det du fyllde på?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hur lång tid tar det för trycket att sjunka. Är manometern på noll nu och inget vatten/väta från säkerhetsventilen, troligen den med röd hatt och står 1,5 eller 2 bar på,.den för vatten brukar ha en blå hatt och stå 9 bar på, går röret från den ner i en kopp, kan det vara svårt att se, torka ur koppen och lägg lite trasor i den, sä märks om dom blir blöta. Finns det ventiler som sitter på rören från VP som går att stänga av ut till huset, så fyll på till 1,5 och stäng ventilerna och VP och avvakta. Vet inte hur lång tid det tar, men står trycket kvar och en ventil öppnas och trycket sjunker direkt, så är troligtvis en pyspunka ute i systemet.

Demmpa Demmpa skrev:
Vad menar du med "Har vridit upp den förut till 1,5"?
Menar du att du har fyllt på vatten i systemet?
Vilket tryck var det när du fyllde på?
Hur snabbt steg trycket när du fyllde på?
När var det du fyllde på?
Har vridit en kran som ligger när manometer så det hördes ett ljud (vatten) och trycket ökde snabbt upp till 1,5.fyllse på förra veckan efter att jag luftade radiatorer.

J jonaserik skrev:
Hur lång tid tar det för trycket att sjunka. Är manometern på noll nu och inget vatten/väta från säkerhetsventilen, troligen den med röd hatt och står 1,5 eller 2 bar på,.den för vatten brukar ha en blå hatt och stå 9 bar på, går röret från den ner i en kopp, kan det vara svårt att se, torka ur koppen och lägg lite trasor i den, sä märks om dom blir blöta. Finns det ventiler som sitter på rören från VP som går att stänga av ut till huset, så fyll på till 1,5 och stäng ventilerna och VP och avvakta. Vet inte hur lång tid det tar, men står trycket kvar och en ventil öppnas och trycket sjunker direkt, så är troligtvis en pyspunka ute i systemet.
Hänger inte med fyllt här,

Men som du ser är trycket över 1 på manometer.

Sam1981 Sam1981 skrev:
Hänger inte med fyllt här,

Men som du ser är trycket över 1 på manometer
Ja men du skrev att trycket har gått ner. ( mera som noll då ) Nu nästa sak, har du fyllt på till 1,5 och det har gått ner till 1. Så är det så att vatten går inte att komprimera, det ökar och minskar i volym med temperaturen på det och då kan manometern åka jojo, bry dig inte, normalt. Vintertid med hög temp till huset, trycket kan öka, blir det över säkens värde, pinkar den ut lite. Sommartid kan trycket gå ner till 0,5 bar, bry dig inte att fylla på, även det är normalt.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.