8 625 läst ·
34 svar
9k läst
34 svar
Infravärme slår ut JFB
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Om en ny värmare löser ut jfb, så lämna igen den. Det är inte acceptabelt att en nytillverkad pryl har sådana krypsströmmar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Tja vad gör man när två nya element till ugnen löser JFB. Man torkar ur dom. (det är samma sorts element i en ugn som en infravärmare)
Protte
Protte
Fast ett ugnselement förväntas ju installeras av någon som har resurser för sådana operationer. En infravärmare med stickpropp ska man inte behöva torka själv tycker jag. Det är väl bara frågan om att plasta förpackningen ordentligt och ha i lite silca-gel
De flesta el prylar (även nya) har läckströmmar. Så har han en enda JFB på hela centralen så kan de vara en pytteliten läckström i infravärmaren som "får bägaren att rinna över".hempularen skrev:
Därför kan det funka att sätta den på en egen JFB/Personskyddsautomat.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Nån bråkdels picoampere läcker de säkert. Men det är inte intressant när vi pratar om jordfelsbrytare.
En elpryl som är i korrekt skick läcker inte mot jord, nu menar jag mätbar läckström. I en elanläggning finns det dock ofta något äldre med smärre fel i isoleringen, så att läckströmmar uppstår, de är inte farliga, men ändå fel.
En nyinköpt elapparat skall inte lösa jordfelsbrytaren, då är det fel på den. Om felet sedan beror på undermålig fuktabsorberande isolering eller på rena skador eller felmontering i fabrik spelar ingen roll, den skall bytas ut.
En elpryl som är i korrekt skick läcker inte mot jord, nu menar jag mätbar läckström. I en elanläggning finns det dock ofta något äldre med smärre fel i isoleringen, så att läckströmmar uppstår, de är inte farliga, men ändå fel.
En nyinköpt elapparat skall inte lösa jordfelsbrytaren, då är det fel på den. Om felet sedan beror på undermålig fuktabsorberande isolering eller på rena skador eller felmontering i fabrik spelar ingen roll, den skall bytas ut.
Leta reda på Elinstallationsguiden. Där finns en fin tabell på vad nya elprylar läcker. Jag har den inte framför mig men de kan vara 5-10mA på en ny fullt fungerande kyl/frys tror jag.. Så det är säkert inte omöjligt att en HEL infravärmare läcker 10mAhempularen skrev:Nån bråkdels picoampere läcker de säkert. Men det är inte intressant när vi pratar om jordfelsbrytare.
Edit: Jag är säker på att någon flitig elektriker här kan lera reda på den tabellen åt dig. Annars kan jag kolla på jobbet imorrn.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Oj, Då får jag backa lite.
I kontor kan man använda ca 1mA läckström per apparat som en grov uppskattning.
Normalt försöker man hålla sig under 10-15 mA på en 30 mA jordfelsbrytare för att ha lite marginal till där en 30mA jordfelsbrytare får lov att lösa ut. (30mA är en övre gärns, den nedre är 20 eller något liknande)
Normalt försöker man hålla sig under 10-15 mA på en 30 mA jordfelsbrytare för att ha lite marginal till där en 30mA jordfelsbrytare får lov att lösa ut. (30mA är en övre gärns, den nedre är 20 eller något liknande)
Jordfelsbrytartestare 76-458-23 hos Elfa för ca 200 kr. Med denna testare kan man kolla hur mycket jordfel som finns i elanläggningen. Man kan simulera jordfel 10, 15, 20, 25, 30 och 35 mA med den. Testar du med 10 mA och jordfelsbrytaren löser, så har du ju 20 mA jordfel. Då kanske man borde kolla upp anläggningen. Löser den inte förrän 35 mA så är det fel på jordfelsbrytaren.
Klippt från en av Elsäkerhetsverkets publikationer om jordfelsbrytare.
Produkt Läckström i mA
Elspis med tre plattor samt ugn 67
Elspis med fyra plattor samt två ugnar 10
Spisfläkt 3
Mikrovågsugn 5
Diskmaskin 35
Kyl, frys 1,5
Tvättmaskin 35
Torktumlare, torkskåp 25
Bastuaggregat 35
Oljeeldningsaggregat 35
Cirkulationspump 3
Elvärmepanel 0,751,5
Motorvärmare 1
Elpanna 35
Handdukstork 1
Strykjärn 0,75
Dammsugare klass II 0,25
Brödrost 0,75
Grill, flyttbar 1,5
Matberedare, elvisp klass II 0,25
Kaffebryggare 0,75
Symaskin, klass II 0,25
Ljusarmatur, klass I 1
Ljusarmatur, klass II 0,5
Produkt Läckström i mA
Elspis med tre plattor samt ugn 67
Elspis med fyra plattor samt två ugnar 10
Spisfläkt 3
Mikrovågsugn 5
Diskmaskin 35
Kyl, frys 1,5
Tvättmaskin 35
Torktumlare, torkskåp 25
Bastuaggregat 35
Oljeeldningsaggregat 35
Cirkulationspump 3
Elvärmepanel 0,751,5
Motorvärmare 1
Elpanna 35
Handdukstork 1
Strykjärn 0,75
Dammsugare klass II 0,25
Brödrost 0,75
Grill, flyttbar 1,5
Matberedare, elvisp klass II 0,25
Kaffebryggare 0,75
Symaskin, klass II 0,25
Ljusarmatur, klass I 1
Ljusarmatur, klass II 0,5
Sett från den tabellen fattar jag bara inte hur mitt hus med spis, tork/tvätt, VVB, L/L-värmepump samt verkstaden med en del äldre trefasmotorer kan klara sig på en jfb.
Nåja, allt går att lösa...
/Kent
Nåja, allt går att lösa...
/Kent
motorvärmare 1mA HAHAHA.. då har dom inte testat en motorvärmare på en bil utomhus i fuktig väderlek med hela kontakten full i vägsalt.. en 30mA löser lätt ut..