49 593 läst ·
63 svar
50k läst
63 svar
Infraröd värme - någon som testat?
Elementär fysik säger att för att halvera energiförbrukningen måste temperaturskillnaden mellan inne och ute halveras. Dvs om det är +20 inne och -20 ute så måste innetempen ned till 0 grader. Eller åtminstone måste måste ytterväggarnas temp på insidan ned till 0 och luften som ventileras ut likaså.
Det är därmed fullt möjligt att halvera energiförbrukningen med IR värme. Om man sänker innetempen och tex sitter mitt i rummet med IR-värmare riktade mot sig så borde man slippa frysa...
Det är därmed fullt möjligt att halvera energiförbrukningen med IR värme. Om man sänker innetempen och tex sitter mitt i rummet med IR-värmare riktade mot sig så borde man slippa frysa...
Hej
Jag är idag i samma situation som du var för ett par år sedan - jag är intresserad av dessa infrapaneler!
Kom du någonsin fram till någonting annat än bittra människor spekulationer? Jag har än idag lite svårt att hitta verklig fakta och det är lite av en varningsklocka för mig. Kan du tysta den men kunskap istället för teorier tror du?
Jag är idag i samma situation som du var för ett par år sedan - jag är intresserad av dessa infrapaneler!
Kom du någonsin fram till någonting annat än bittra människor spekulationer? Jag har än idag lite svårt att hitta verklig fakta och det är lite av en varningsklocka för mig. Kan du tysta den men kunskap istället för teorier tror du?
En hårtork instoppad i mysoverallen skulle spara betydligt mer. Huset i sig klarar sig med temperaturer som är några grader över utetempen och såklart över 0:an så kan man punktvärma den/det som vill ha varmare så spar man. Denna halvering kördes friskt med på 70-talet och flera i bekantskapskretsen monterade dessa värmestrips i glespanelen ovan gipstaket. Idag är det endast en som har det i funktion pga att det installerades en 2 tonsTulikiviugn i huset på 80-talet som sköter det mesta av värmebehovet. Allting går att sälja med rätt manipulerande reklam. Det finns tom kinesiska luftvärmepumpar som behöver 600 kbm luft/tim för att tillverka varmvatten och som ger sken av att de kan kopplas på frånluftsventilationen i huset och dessutom spara 2/3 av varmvattenkostnaden. jösses, vart finns moralen och vad i hel...te gör konsumentverket? inte sitt jobb ialla fall.
Med IR klarar man ju knappast att uppfylla moderna riktlinjer för temperaturgradient i ett rum. Som Avemo nämnde tidigare så är det inte bekvämt att koka skallen och frysa om fötterna, därav finns det riktlinjer gällande temperaturskillnader i rum.
Jag håller även med om att det måste till en upprensning i reklamträsket runt olika värmekällor. Många har svårt att förstå resonemang som rör energi (och effekt) och blir lurade.
Jag håller även med om att det måste till en upprensning i reklamträsket runt olika värmekällor. Många har svårt att förstå resonemang som rör energi (och effekt) och blir lurade.
Klicka här för att svara