47 991 läst ·
103 svar
48k läst
103 svar
Inflytt innan slutbesked
Sida 1 av 7
Vad jag förstår kan en sanktionsavgift bli aktuell (snarare högst trolig) för oss då vi har flyttat in innan slutbesked i nybyggnation.
Vi står nu inför att boka ett möte för att slutbesiktiga vårt hus. Hur gör vi? Säger vi som det är på telefon, kanske de kräver att vi tömmer det. Säger vi inget och de inser det på plats kanske de blir jättearga och åker.
Anledning till för tidig inflytt är att det var det enda alternativet som vi hade, eller sälja huset pga utbrändhet samt att där vi bodde höll på att knäcka oss.
Det kanske är lite luddigt skrivet, men snälla! Kom med inputs och råd. Vi har ångest över detta, och behöver hjälp att tänka. Kan man överklaga sanktionavgifter?
Vi står nu inför att boka ett möte för att slutbesiktiga vårt hus. Hur gör vi? Säger vi som det är på telefon, kanske de kräver att vi tömmer det. Säger vi inget och de inser det på plats kanske de blir jättearga och åker.
Anledning till för tidig inflytt är att det var det enda alternativet som vi hade, eller sälja huset pga utbrändhet samt att där vi bodde höll på att knäcka oss.
Det kanske är lite luddigt skrivet, men snälla! Kom med inputs och råd. Vi har ångest över detta, och behöver hjälp att tänka. Kan man överklaga sanktionavgifter?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Ni har brutit mot reglerna och bör därför betala.
Ni kan ju annars låna en husvagn och hävda att huset bara är "förråd" åt prylarna
Ni kan ju annars låna en husvagn och hävda att huset bara är "förråd" åt prylarna
Hyr en lastbil och bär ut allt som visar att ni flyttat in och låt sakerna stå där medan kommunen inspekterar. När de åkt bär ni in allt igen. Byggsanktionsavgifterna är ju helt absurda och uppenbarligen bor ni så att det inte syns att ni flyttat in från golande grannar eller när kommunen kör sina rundor. Så det blir alltså en ok timpeng för att släpa möblerna ut och in..
De lär nog inte bli jättearga, men en rejäl bot på som ni har små möjligheter att överklaga ger anledning att ligga lågt. Det är ju som med parkeringsvakterna, inte blir de arga när de får chans att ta ut avgifter
De lär nog inte bli jättearga, men en rejäl bot på som ni har små möjligheter att överklaga ger anledning att ligga lågt. Det är ju som med parkeringsvakterna, inte blir de arga när de får chans att ta ut avgifter
Redigerat:
Har svårt att tro att de går med på att det är förråd för prylarna. (Läs ett helt bohag)
Vad kostar det att hyra en lastbil? Eller två... 😂 Men de skulle se att vi bott där, helt klart. Det bli ju lite slitage ändå. Hur dryga är böterna?
Vad kostar det att hyra en lastbil? Eller två... 😂 Men de skulle se att vi bott där, helt klart. Det bli ju lite slitage ändå. Hur dryga är böterna?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Sanktionsavgiften är normalt ett halvt basbelopp 22 000, om man tar en byggnad i bruk innan slutbesked är utfärdat. Det finns situationer där det kan halveras.
Kan de kräva att huset ska tömmas? Eller gör de besiktning och skriver böter?
Vad kan det vara för situationer då avgift kan halveras?
Vad kan det vara för situationer då avgift kan halveras?
Tack för era svar. Ska man förvarna dem på telefon eller låta dem få veta först på plats vi besiktning? Vi tänker lite som så att säger vi det innan, kanske vi måste tömma.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Sänkt sanktionsavgift gäller i första hand enklare byggnadsverk, men det finns fler situationer, googla. Men det du har gjort tror jag är ett skolexempel på där avgiften skall tas ut till fullo.
Om vi antar att de beivrar detta (inte alls säkert), så tror jag att det stannar vid en sanktionsavgift. De kan förelägga dig att flytta ut, och förstärka det med ett viteskrav. beslutet om föreläggande och även därmed viteskravet går dock att överklaga. Man kan börja med att begära att kommunen omprövar beslutet, tar några veckor, sedan överklaga till länstyrelsen, och där också passa på att begära anstånd med viss motivering för överklagan, och sedan komplettera med mer argument, då kan man troligen dra ut på länstyrelsens behandling i bortåt ett år. Därefter kan man överklaga till marko miljödomstolen, med lite begäran om anstånd även där så kan man troligen hålla på där i uppmot två år. Därefter kan man försöka upprepa i markomiljööverdomstolen, men dit krävs det prövningstillstånd, och oftast blir man nog nekad prövning inom 3 - 4 månader.
Därefter kan man överväga om man skall ta vitet, dvs. bo kvar. Då fattar kommunen ett nytt beslut om att debitera vitet. Det beslutet går också att överklaga på samma sätt. Så i praktiken kan man troligen bo där i typ 8 - 10 år innan vitet skall betalas, mycket längre om man lyckas få ihop en intressant argumentation som markomiljööverdomstolen vill titta närmare på. Om huset vid det laget har en godkänd slutbesiktning, så är chansen rätt stor att man kan slippa betala vitet.
Om vi antar att de beivrar detta (inte alls säkert), så tror jag att det stannar vid en sanktionsavgift. De kan förelägga dig att flytta ut, och förstärka det med ett viteskrav. beslutet om föreläggande och även därmed viteskravet går dock att överklaga. Man kan börja med att begära att kommunen omprövar beslutet, tar några veckor, sedan överklaga till länstyrelsen, och där också passa på att begära anstånd med viss motivering för överklagan, och sedan komplettera med mer argument, då kan man troligen dra ut på länstyrelsens behandling i bortåt ett år. Därefter kan man överklaga till marko miljödomstolen, med lite begäran om anstånd även där så kan man troligen hålla på där i uppmot två år. Därefter kan man försöka upprepa i markomiljööverdomstolen, men dit krävs det prövningstillstånd, och oftast blir man nog nekad prövning inom 3 - 4 månader.
Därefter kan man överväga om man skall ta vitet, dvs. bo kvar. Då fattar kommunen ett nytt beslut om att debitera vitet. Det beslutet går också att överklaga på samma sätt. Så i praktiken kan man troligen bo där i typ 8 - 10 år innan vitet skall betalas, mycket längre om man lyckas få ihop en intressant argumentation som markomiljööverdomstolen vill titta närmare på. Om huset vid det laget har en godkänd slutbesiktning, så är chansen rätt stor att man kan slippa betala vitet.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men hur är det numera, är kommunen alltid med på en slutbesiktning? Om det bara är er egen KA som är där, så kanske han iofs. förväntas anmärka i protokollet att ni tagit byggnaden i bruk, men jag vet inte om alla bryr sig om det, elelr OM det står i protokollet, så skall kommunens handläggare råka läsa det också.
är det bara er egen KA, så kanske det dessutom räcker om det finns en indikation på att ni inte bor i huset, typ en husvagn på tomten, bara det finns något som med välvillig tolkning går att få till att reglerna inte brutits.
är det bara er egen KA, så kanske det dessutom räcker om det finns en indikation på att ni inte bor i huset, typ en husvagn på tomten, bara det finns något som med välvillig tolkning går att få till att reglerna inte brutits.
Om jag inte missminner mig, så är det en kommungubbe, KA och byggherren. Går det muta kommunen tro? Nä, skämt och sido. Det grämer oss att vi inte fick in bygglovet tidigare. Då hade vi legat på de gamla reglerna som är oändligt lättare på alla vis.
Här i vår kommun är inspektörerna väldigt flitiga och besöker varje byggnad två gånger, efter stomresning och vid slutbesikningen. De kör dessutom rudor och kollar läget (långsamt fram och tillbaka utan att gå ur bilen) lite då och då.
Det kan säkert variera från kommun till kommun
Det kan säkert variera från kommun till kommun
Men räcker det inte att ni släpar ut sängarna? Man kam ju inte bo utan sängar. Har ni byggt mycket själva kan väl slitage ha uppstått under byggprocessen? Soffa och matbord behövs för att kunna ta paus under bygget, skrivbord för att kunna kolla räkningar. Etc.
Usch, jag har verkligen ångest över detta! Kan man besiktiga en våning i taget?
Vet inte hur kommunen är här egentligen, hos oss har de vart en gång vad jag kommer ihåg. Och det var i byggstart. Inte ett enda besök spontant.
Vi får verkligen fundera på hur vi ska göra.
Vet inte hur kommunen är här egentligen, hos oss har de vart en gång vad jag kommer ihåg. Och det var i byggstart. Inte ett enda besök spontant.
Vi får verkligen fundera på hur vi ska göra.
I vår kommun har de som mål att besöka minst en gång under bygget, samt att hålla i slutbesiktningen - tillsammans med KA som tillhandahåller protokollen samt byggherren (husägaren).
Senast jag var inblandad i sådant för drygt ett år sedan hette det att "huset inte får tas i besittning" innan slutbesked. Dvs har man möblerat det så är det i princip taget i besittning" i och med att det används. Även om användningen är som ett förråd. Några möbler var nog ok, men att ta det i bruk som hus var stenhårt "nej" på.
Dessutom får ju inget hindra inspektionen och stå ivägen. Misstänker att de då kan vända på klacken och en ny tid får bokas.
Hyr en husvagn, boka en tid för slutbesiktning och se till att åtminstone röja ur och flytta ut/om så det är alldeles uppenbart att ingen kan bo där någon dag innan. Kanske ser de mellan fingrarna på att det används som möbelförråd, men står det t ex mat i köksskåpen är det uppenbart att det tagits i bruk.
Edit: TS: Glöm det där med att besiktiga en våning i taget. poängen är att huset inte får ha tagits i bruk, och du kan ju inte ha slutbesiktning på en våning men säga "ni får inte gå upp för trappan, vi tar det nästa gång"...
Senast jag var inblandad i sådant för drygt ett år sedan hette det att "huset inte får tas i besittning" innan slutbesked. Dvs har man möblerat det så är det i princip taget i besittning" i och med att det används. Även om användningen är som ett förråd. Några möbler var nog ok, men att ta det i bruk som hus var stenhårt "nej" på.
Dessutom får ju inget hindra inspektionen och stå ivägen. Misstänker att de då kan vända på klacken och en ny tid får bokas.
Hyr en husvagn, boka en tid för slutbesiktning och se till att åtminstone röja ur och flytta ut/om så det är alldeles uppenbart att ingen kan bo där någon dag innan. Kanske ser de mellan fingrarna på att det används som möbelförråd, men står det t ex mat i köksskåpen är det uppenbart att det tagits i bruk.
Edit: TS: Glöm det där med att besiktiga en våning i taget. poängen är att huset inte får ha tagits i bruk, och du kan ju inte ha slutbesiktning på en våning men säga "ni får inte gå upp för trappan, vi tar det nästa gång"...
Redigerat:
