5-20% påslag räcker såklart inte, men internethandlare är inte välgörenhetsfirmor heller så jag pratade om 5-20% påslag mot dem. Så om en internethandlare har en bruttomarginal på 25-40% så kan en butik ta 30-60%, men inte 125%.Claes Sörmland skrev:
Jag tror det är kört för butikerna som arbetar mot konsument. 5-20% i påslag betalar inte personal och service. Det är också vad vi ser över hela Sverige rent empiriskt.
T o m butikerna i Stockholms innerstad nu lagt ned de senaste åren trots densiteten av kunder. Kvar är ideella butiker, folk som driver det som en sorts hobby. Och de som kan sälja för överpriser till hantverkarfirmor som vidarefakturerar kostnaden till prisokänsliga kunde som BRFer och det offentliga med ett påslag. D v s de gynnas av ett högre inpris för det ger dem legitimitet att ta mer betalt av kunden.
Att butikerna i Sthlm city går dåligt är för att hyrorna i centrum samt gallerier är skyhöga.
Min prediktion är klar. Butikerna kommer att fortsätta att dö p g a av lönsamhetsproblem. Det har stämt så här långt och stämmer i alla länder, t ex Frankrike förlorar sina bagerier trots omfattande regleringar och subventioner. Kvar blir discounters och näthandel. Bara att vänja sig, även om man är till åren.
På färg är det ofta stor prisskillnad. Det fick jag erfara nu i somras. Skulle måla om golvet i ett rum i källaren och ville ha en enkomponentsfärg och valet blev Hagmans.
Priset var emellertid väldigt varierande. I närområdet (fyra mils radie) var det bara K-Bygg och Colorama som tillhandahöll färgen och de ville ha 1.594 respektive 1.789 kr för en 4-liters hink.
Hornbach däremot, 19 mil bort, sålde färgen för 939 kr. Det blev, inklusive bensin, mat och fika, billigare med en roadtrip från Bergslagen till Botkyrka t.o.r. än att handla på hemmaplan.
Priset var emellertid väldigt varierande. I närområdet (fyra mils radie) var det bara K-Bygg och Colorama som tillhandahöll färgen och de ville ha 1.594 respektive 1.789 kr för en 4-liters hink.
Hornbach däremot, 19 mil bort, sålde färgen för 939 kr. Det blev, inklusive bensin, mat och fika, billigare med en roadtrip från Bergslagen till Botkyrka t.o.r. än att handla på hemmaplan.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 590 inlägg
Sånt är inte unikt för stockholm, vi har samma problem i lilla Trelleborg.Hemingway skrev:
Lokaler står tomma för att man inte vill sänka hyrorna för att få dem uthyrda, för i så fall riskerar man att befintliga hyresgäster vill ha en sänkning och då är husen mindre värda osv osv...
Det slutar med att man rullar ut köplademattor i utkanten av stan och så kör folk dit istället så får centrumbutikerna ännu mindre kundunderlag.
Det handlar ju också om vad konsumenter vill ha, de vill inte trångla sig in med bil i omöjligt avstängda småstadscentrum, köa och kämpa med parkeringen för att få handla i dyra butiker med dåligt sortiment, höga priser och okunnig personal. Klart butikerna blir utkonkurrerade, de erbjuder en sämre produkt helt enkelt. Det är ju det vi har lärt oss av industrialiseringen, allt handlar om stordriftsfördelar.13th Marine skrev:
Ju förr folk vaknar upp och accepterar verkligheten desto bättre. Det här småstadsromantiken måste få ett slut. Särskilt inom kommunalpolitiken.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 590 inlägg
Jag tänker att det är en kombination av höga hyror i kombination med vikande centrumhandel som gör att det ser ut som idag.Claes Sörmland skrev:
Det handlar ju också om vad konsumenter vill ha, de vill inte trångla sig in med bil i omöjligt avstängda småstadscentrum, köa och kämpa med parkeringen för att få handla i dyra butiker med dåligt sortiment, höga priser och okunnig personal. Klart butikerna blir utkonkurrerade, de erbjuder en sämre produkt helt enkelt. Det är ju det vi har lärt oss av industrialiseringen, allt handlar om stordriftsfördelar.
Ju förr folk vaknar upp och accepterar verkligheten desto bättre. Det här småstadsromantiken måste få ett slut. Särskilt inom kommunalpolitiken.
Om där inte är något annat som kan fylla lokalerna för denna hyras så sänks förhoppningsvis denna till slut och där är återigen något som kan attrahera folk.
Vi får se helt enkelt.
För egen del ligger lokala färghandeln utanför centrum, men har ändå alldeles för hög prisnivå, ca dubbla mot hornbach.
Jag hade kunnat tänka mig stötta den lokala handeln, men då får prisbilden vara rimlig ur min synvinkel.
Klicka här för att svara