K Kane skrev:
Flytta till Egypten och ta en lokal anställning så kanske 70 kr/l kommer upplevas extremt dyrt.
Fast det antyder ju att de har rätt rejäla marginaler på färgen som säljs här. Jag tar för givet att de gör vinst på det som säljs i Egypten.

• Gilla
  • Älska
Bitterhetsakademin och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vilken dum jämförelse.
Kostnaden för att ta fram och tillverka färg, råvaror osv skiljer ju knappast så extremt så att det motsvarar ett flera hundra procent dyrare pris i Sverige.

Alla borde ju förstå att de har vansinniga marginaler på färgen här.
Råvarupriserna kan omöjligt skilja så mycket och färgtillverkning är en väldigt automatiserad process.
Skall vi inte ha marknadsekonomi eller? Så länge konsumenter i Sverige köper Jotun lär ju inte literpriset närma sig den Egyptiska nivån här hemma.
(Snittlönen i Egypten är ju på typ 2000 SEK/mån.)

K Kane skrev:
Skall vi inte ha marknadsekonomi eller? Så länge konsumenter i Sverige köper Jotun lär ju inte literpriset närma sig den Egyptiska nivån här hemma.
(Snittlönen i Egypten är ju på typ 2000 SEK/mån.)
Såklart vi ska ha marknadsekonomi för allt som inte rör nationella saker som elnät, vägar, infrastruktur etc.

Gäller bara som konsument att förstå när man blir utnyttjad och överlista företagen genom att importera ifrån där det blir billigast.
Köper väldigt lite från Sverige numera, utöver mat osv.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
björnuf björnuf skrev:
492kr litern
Din ja, men den som jag kommenterade kostade 144 kr/L inte 100 som påstods.

K Kane skrev:
Problemet i Sverige är att vi uppenbarligen inte har någon riktig konkurrens. Eftersom Jotun uppenbarligen kan tillverka och sälja färg med vinst för ca. 70 kr litern så borde andra tillverkare också kunna göra det. Om dessa företag verkligen konkurrerade på riktigt så borde priset sjunka nedåt de nivåerna (Givetvis lite högre än Egyptiska priser, men långt under de fantasipriser de kan ta nu), men av någon anledning så konkurrera de inte på riktigt. Livsmedelsbranschen i Sverige lider väl lite av samma sak. Är det grossisternas fel? Något galet är det.

• Gilla
klosp11 och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Kanske piratkopia?

Ekstra spesielt er det jo at meste av jotun-malingen er forsket frem og produsert i Norge. Jeg registrerte også for en måned siden ca at familieselskapet som står bak Jotun tok ut rekordutbytte i år.. tror det var 2.2 milliarder i utbytte. Noen må jo betale for det :)

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Jag har 40% rabatt på Flugger färg butikerna. Det är vad jag fick direkt och helt oförhandlat när jag startade konto. Min firma köper inte enorma mängder färg. Undrar vad en riktig målarfirma har för rabatt...

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
björnuf björnuf skrev:
Var in i dagarna till stan och skulle ha 1 l färg inomhus till foder ,titta inte på kvittot förrän jag kom hem , 619 kr 2 penslar var med i det , ja det är inte konstigt att folk har stoppat upp med renoveringar ,kommer ta några år kanske mer om löner med mera hinner i kapp ,ville detta inlägg inte höra några viktig pettrar , utan inlägget är tänkt som ett påminnelse om lågkonjunkturen som antagligen blir värre än man trott ,de åren vi haft före inflationen och pandemin är nog av de bättre vi upplevt.
Det jag direkt tänker på är ju att vi kommer fortsätta ha inflation och butiker som höjer priserna när vi har konsumenter som handlar utan att ens titta på priset. Ledsen att säga det, men du är en del av problemet som möjliggör att butikerna höjer priserna. Du måste såklart kolla priset INNAN du köper och rösta med fötterna. Meddela butiken att du hade gärna handlat varan, men inte till det här priset och sedan gå ut. Om en butik märker att flertalet kunder inte genomför sina köp p.g.a. av sina höga priser kan de välja mellan att sänka priserna och genomföra fler affärer (mer volym) eller bibehålla marginaler men istället tappa volym.

Kan de däremot behålla marginal hög och volymen hög, då finns såklart ingen anledning att sänka priserna, tvärtom!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hemingway Hemingway skrev:
Det jag direkt tänker på är ju att vi kommer fortsätta ha inflation och butiker som höjer priserna när vi har konsumenter som handlar utan att ens titta på priset. Ledsen att säga det, men du är en del av problemet som möjliggör att butikerna höjer priserna. Du måste såklart kolla priset INNAN du köper och rösta med fötterna. Meddela butiken att du hade gärna handlat varan, men inte till det här priset och sedan gå ut. Om en butik märker att flertalet kunder inte genomför sina köp p.g.a. av sina höga priser kan de välja mellan att sänka priserna och genomföra fler affärer (mer volym) eller bibehålla marginaler men istället tappa volym.

Kan de däremot behålla marginal hög och volymen hög, då finns såklart ingen anledning att sänka priserna, tvärtom!
I grund och botten handlar det mer om att butiken måste lägga ned om konsumenterna blir ännu mer priskänsliga. Det enda som överlever ett priskrig är enorma köplador, "discounters", och näthandel.

Finns ingen ekonomi i att ha personal och lager ute i landet.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I grund och botten handlar det mer om att butiken måste lägga ned om konsumenterna blir ännu mer priskänsliga. Det enda som överlever ett priskrig är enorma köplador, "discounters", och näthandel.

Finns ingen ekonomi i att ha personal och lager ute i landet.
Det går, men man kommer behöva arbeta för det. Flera kan tänka sig att betala lite mer för service, saker på lager samt närheten. Men de flesta är inte beredda att betala mycket mer för det. Butikerna som lyckas göra det till en rimlig merkostnad kan överleva.

Driver man en butik som säljer samma vara som finns online, men till dubbla priset, ja då får man nog ställa in sig på att lägga ned. 5-20% dyrare däremot, då kan man överleva.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hemingway Hemingway skrev:
Det går, men man kommer behöva arbeta för det. Flera kan tänka sig att betala lite mer för service, saker på lager samt närheten. Men de flesta är inte beredda att betala mycket mer för det. Butikerna som lyckas göra det till en rimlig merkostnad kan överleva.

Driver man en butik som säljer samma vara som finns online, men till dubbla priset, ja då får man nog ställa in sig på att lägga ned. 5-20% dyrare däremot, då kan man överleva.
Jag tror det är kört för butikerna som arbetar mot konsument. 5-20% i påslag betalar inte personal och service. Det är också vad vi ser över hela Sverige rent empiriskt.

T o m butikerna i Stockholms innerstad nu lagt ned de senaste åren trots densiteten av kunder. Kvar är ideella butiker, folk som driver det som en sorts hobby. Och de som kan sälja för överpriser till hantverkarfirmor som vidarefakturerar kostnaden till prisokänsliga kunde som BRFer och det offentliga med ett påslag. D v s de gynnas av ett högre inpris för det ger dem legitimitet att ta mer betalt av kunden.

• Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Magnus E K
Och det enda som man absolut skulle vilja köpa i verkligheten och inte på nätet är förbjudet...

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror det är kört för butikerna som arbetar mot konsument. 5-20% i påslag betalar inte personal och service. Det är också vad vi ser över hela Sverige rent empiriskt.

T o m butikerna i Stockholms innerstad nu lagt ned de senaste åren trots densiteten av kunder. Kvar är ideella butiker, folk som driver det som en sorts hobby. Och de som kan sälja för överpriser till hantverkarfirmor som vidarefakturerar kostnaden till prisokänsliga kunde som BRFer och det offentliga med ett påslag. D v s de gynnas av ett högre inpris för det ger dem legitimitet att ta mer betalt av kunden.
Färgtillverkarna får ju givetvis ta och sänka sina priser!
Nuvarande extrema priser ÄR helt orimliga.
Men det är väl bara en tidsfråga innan Biltema mfl börjar blanda fasadfärg mot färgkod och pressa priserna.
Deras utomhusfärg har ju uppenbarligen visst sig ganska bra och är betydligt billigare.
Köpte fasadfärgen via nätet senaste gången, 2018.
Nästa gång kommer jag garanterat att kika utanför Sverige.

RoTe
Finns det inte färg på Amazon eller Ebay? Vet att det finns till billack i alla fall. Priset på frakt är ju också sanslöst lågt om man ser till servicen man får från Amazon men även Ebay från EU är ju billigare än om det skulle skickas inrikes Sverige ofta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.