Jag har nu en altan ovanpå mitt garage som jag ska fixa på något sätt så att det blir tätt och får rätt fall. Det gamla staketet har passerat bäst före datum så jag tänker snickra ihop ett nytt och då kapa av de gamla stolpskorna.
Min fråga är om det finns någon bra infästning el stolpsko för staket som kan fästas på utsidan av fasaden under utbuktningen och skruvas in i betongväggen för att slippa göra hål i det nya taket när det är lagt.
Min fråga är om det finns någon bra infästning el stolpsko för staket som kan fästas på utsidan av fasaden under utbuktningen och skruvas in i betongväggen för att slippa göra hål i det nya taket när det är lagt.
Någonting i den här stilen som du behöver då, kan var knepig att få dit om taket går ut en bit, men du har bra att fästa i så en distans kan gå att ha ,hittade en kraftigare men den var på rysk sida.
www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/balksko-invandig-2000023648
www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/balksko-invandig-2000023648
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Har du landat i någon lösning? Jag har samma problem med mitt platta garagetak i betong. Jag tänktelägga eps fallskivor (1:100), Sealeco helsvetsad tätningsduk på det och sedan ett lager med xps och sedan trall. Ett sk duotak alltså. Men problemet är detsamma, var sätter jag stolparna. De kommer för långt ut om jag sätter dem i betongplattans kant. Kanske kan de fästas i trallen? Jag har stöd i båda ändar av staketet så stolparna i sig är inte avgörande för stabiliteten. Ett alternativ är att lägga en träregel (som en låg sarg) utefter plattans kant, som duken dras över. Sedan vindskivebeslag på denna låga sarg och sedan stolparna skruvade och tätade genom plåten, ståendes ovanpå alltså. Hur som helst, hur gör du?
Nej tyvärr ingen lösning än. Funderade ett tag på uterum men tveksam om garaget kommer hålla för vikten. Nu funderar jag lite på att riva garaget och istället bygga ett trädäc, men då ska det sökas rivningslov och bygglov osv. Så mer klok än så har jag inte blivit.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden