E
Hej

Ska snart påbörja bygge av uterum men har lite skruv funderingar...

Förutsättningar: Limträstomme mot husvägg bestående av träpanel (liggande). Hela faderullan står på reglar som fästs i betongplingar.
Bakersta stolparna samt bakre bärlina ska fästas i fasaden, skruv ingår ej i leverans.

Tyvärr verkar det inte som att jag har tur med spikrreglarnas position för stolparna, så infästningen blir enbart i panelen. Men jag antar att kraften utåt sett inte är alltför stor?
Bakre bärlinan går ju såklart att fästa in i spikreglarna bakom.

Vad väljer man lämpligen för skruv?
Tänkte mig till stora balken denna (8x150) https://www.bauhaus.se/traskruv-cut-8-0x150fs-cs-50.html

Samma typ av skruv fast kortare för stolparnas infästning i panelen. Ev något klenare dimension, typ 6x100 eller så.

Stolparna skall skråskruvas i träreglar i stommen. Vad väljer man lämpligen där för skruv? 6x100 ?

Mvh
Erik

Stolparna behöver egentligen inte fästas alls i fasaden, även om det kan vara praktiskt under arbetet med att resa stommen. Däremot måste stolpar och bärlina vara förbundna med varandra med ordentliga beslag. Inre bärlinan måste också av stabilitetsskäl vara infäst i fasaden. Det är dock inte fråga om några stora krafter. Det viktiga är att infästningen görs i något annat än fasadens panel.
E erkka skrev:
Stolparna skall skråskruvas i träreglar i stommen.
Detta förstår jag inte. det får du förklara lite närmare.

E
Ok jag bifogar en skiss så kanske det tydliggörs:

Tekniska ritningar som visar riktlinjer för infästning av stolpar och balkar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja bakre bärlina kommer fästas i reglar.
Det var mer skruvtyp / dimension på skruv som var funderingen

Edit: förtydligande ang skråskruvarna, det är för de främre stolparna dvs de som ej är fast i väggen

OK nu förstår jag bättre. Påfrestningarna i horisontalled på stolparna är inte så stora. Det viktiga är att välja längd på skruvarna så de räcker genom stolparna och kan få fäste i underlaget. Längd och bredd brukar följas åt hyggligt.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
E
En annan fundering, golvet ska isoleras och lämplig trall (ej tryckimpregnerad) monteras sen.
Men är det lämpligt att reglarna är tryckimpregnerade? Skulle det vara ok att använda vanligt virke? Det är ju trots allt under tak, dock blir det väl en del markfukt men hur ska man tänka där? Den är 10-20 cm ovan mark och det är sten/makadam på marken

Det finns ingen anledning att använda tryckimpregnerat i ett sådant läge.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.