Hej
Ska snart påbörja bygge av uterum men har lite skruv funderingar...
Förutsättningar: Limträstomme mot husvägg bestående av träpanel (liggande). Hela faderullan står på reglar som fästs i betongplingar.
Bakersta stolparna samt bakre bärlina ska fästas i fasaden, skruv ingår ej i leverans.
Tyvärr verkar det inte som att jag har tur med spikrreglarnas position för stolparna, så infästningen blir enbart i panelen. Men jag antar att kraften utåt sett inte är alltför stor?
Bakre bärlinan går ju såklart att fästa in i spikreglarna bakom.
Vad väljer man lämpligen för skruv?
Tänkte mig till stora balken denna (8x150) https://www.bauhaus.se/traskruv-cut-8-0x150fs-cs-50.html
Samma typ av skruv fast kortare för stolparnas infästning i panelen. Ev något klenare dimension, typ 6x100 eller så.
Stolparna skall skråskruvas i träreglar i stommen. Vad väljer man lämpligen där för skruv? 6x100 ?
Mvh
Erik
Ska snart påbörja bygge av uterum men har lite skruv funderingar...
Förutsättningar: Limträstomme mot husvägg bestående av träpanel (liggande). Hela faderullan står på reglar som fästs i betongplingar.
Bakersta stolparna samt bakre bärlina ska fästas i fasaden, skruv ingår ej i leverans.
Tyvärr verkar det inte som att jag har tur med spikrreglarnas position för stolparna, så infästningen blir enbart i panelen. Men jag antar att kraften utåt sett inte är alltför stor?
Bakre bärlinan går ju såklart att fästa in i spikreglarna bakom.
Vad väljer man lämpligen för skruv?
Tänkte mig till stora balken denna (8x150) https://www.bauhaus.se/traskruv-cut-8-0x150fs-cs-50.html
Samma typ av skruv fast kortare för stolparnas infästning i panelen. Ev något klenare dimension, typ 6x100 eller så.
Stolparna skall skråskruvas i träreglar i stommen. Vad väljer man lämpligen där för skruv? 6x100 ?
Mvh
Erik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Stolparna behöver egentligen inte fästas alls i fasaden, även om det kan vara praktiskt under arbetet med att resa stommen. Däremot måste stolpar och bärlina vara förbundna med varandra med ordentliga beslag. Inre bärlinan måste också av stabilitetsskäl vara infäst i fasaden. Det är dock inte fråga om några stora krafter. Det viktiga är att infästningen görs i något annat än fasadens panel.
Detta förstår jag inte. det får du förklara lite närmare.E erkka skrev:
Ok jag bifogar en skiss så kanske det tydliggörs:
Ja bakre bärlina kommer fästas i reglar.
Det var mer skruvtyp / dimension på skruv som var funderingen
Edit: förtydligande ang skråskruvarna, det är för de främre stolparna dvs de som ej är fast i väggen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja bakre bärlina kommer fästas i reglar.
Det var mer skruvtyp / dimension på skruv som var funderingen
Edit: förtydligande ang skråskruvarna, det är för de främre stolparna dvs de som ej är fast i väggen
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
OK nu förstår jag bättre. Påfrestningarna i horisontalled på stolparna är inte så stora. Det viktiga är att välja längd på skruvarna så de räcker genom stolparna och kan få fäste i underlaget. Längd och bredd brukar följas åt hyggligt.
En annan fundering, golvet ska isoleras och lämplig trall (ej tryckimpregnerad) monteras sen.
Men är det lämpligt att reglarna är tryckimpregnerade? Skulle det vara ok att använda vanligt virke? Det är ju trots allt under tak, dock blir det väl en del markfukt men hur ska man tänka där? Den är 10-20 cm ovan mark och det är sten/makadam på marken
Men är det lämpligt att reglarna är tryckimpregnerade? Skulle det vara ok att använda vanligt virke? Det är ju trots allt under tak, dock blir det väl en del markfukt men hur ska man tänka där? Den är 10-20 cm ovan mark och det är sten/makadam på marken
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det finns ingen anledning att använda tryckimpregnerat i ett sådant läge.
Jag gillar Essves ET-T skruvar, skallen kan man placera en bit i virket, då syns den inte så mycket.
http://www.mynewsdesk.com/se/essve/videos/essve-konstruktionsskruv-et-t-12015
http://www.mynewsdesk.com/se/essve/videos/essve-konstruktionsskruv-et-t-12015
Klicka här för att svara
