Hej!
Har ett litet sommarprojekt med en altan/uterum bestående av limträstomme.
Jag funderar över infästningen av takåsarna hur man kan göra det osynligt mot nockbalk? Vill helst inte använda några synliga "balkskor".
Se bild
Har ett litet sommarprojekt med en altan/uterum bestående av limträstomme.
Jag funderar över infästningen av takåsarna hur man kan göra det osynligt mot nockbalk? Vill helst inte använda några synliga "balkskor".
Se bild
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Fundera på om du kan lägga dem på nockbalken ist.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det beror på dimensionerna på balk och pelare. Om de är jämntjocka blir den bästa och snyggaste infästningen med kraftiga skarvjärn (inte spikplåtar) på ömse sidor som hålls ihop med genomgående bultar. Är pelaren betydligt bredare än balken kan du göra en ursågning i pelaren för balken och fästa dem med bult eller skruv.
Den stående pelaren är limträ 115 och nockbalken är 63 mm tror jag så man sågar ett jack i mitten som nocken vilar i.G grusgång skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J justusandersson skrev:Det beror på dimensionerna på balk och pelare. Om de är jämntjocka blir den bästa och snyggaste infästningen med kraftiga skarvjärn (inte spikplåtar) på ömse sidor som hålls ihop med genomgående bultar. Är pelaren betydligt bredare än balken kan du göra en ursågning i pelaren för balken och fästa dem med bult eller skruv.
Tack för svar
Takåsar är 66x315
Nockbalk:115x495
pelare:115:115
hammarband 66x315
Så jag ska kolla upp skarvjärn. tack!
Infästningen för nockbalk i gavel funderar jag på att såga upp panel och hitta upplag i väggen. Vet du vad som är rekommenderat upplag i mm?
Uteplatsen blir 9x5,4m
L Leif i Skåne skrev:
L Leif i Skåne skrev:
snygg det blev leif, tack för bilder!
Vad har du för tak? Skulle också vilka ha utan kottlingar men det blir väldans dyrt med mina mått
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Lämplig storlek på nockbalkens upplag beror bl.a. på snölast och egenvikt. Utan att ha alla data på bordet, men med hänsyn till att det är ett mycket stort tak, skulle jag kunna tänka mig att det rör sig om minst 95 mm.
J justusandersson skrev:
upplag 2 punkter.
snözon 2,5
spännvid nockbalk: 5,3m
nockbalk vikt 160kg
takåsar 4,5m mellan upplag / cc1070
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag skulle vilja öka på upplagslängden till 115 mm. Sedan måste upplaget klara en maxlast på ca 3,6 ton vilket är ganska mycket.
ja det var mycket.J justusandersson skrev:
Har jag tur så går timmerstommen så pass högt att jag kan avlasta balken på den.
Får undersöka fasaden lite. Det känns som att detta projekt kommer bli meckigt :/
tack för att du tar dig tid att svara