G
Hej!

Har ett litet sommarprojekt med en altan/uterum bestående av limträstomme.

Jag funderar över infästningen av takåsarna hur man kan göra det osynligt mot nockbalk? Vill helst inte använda några synliga "balkskor".

Se bild
 
  • 3D-modell av en altan med limträstomme och måttangivelser, detalj av takåsarnas infästning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tevell
  • Laddar…
Konstruktionsskruv
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Fundera på om du kan lägga dem på nockbalken ist.
 
G
B bossespecial skrev:
Fundera på om du kan lägga dem på nockbalken ist.

det hade varit enklast men det är ett fönster på övervåning som bestämmer totalhöjd.
 
G
Matti_75 Matti_75 skrev:
Konstruktionsskruv

det såg intressant ut , så skråa x antal sådana från var sida?
 
Vit takkonstruktion med nockbalk och sparrar i ett ljust rum med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man lägger en 45 X 70 som limmas och skruvas fast i underkant av nockbalken på denna lägger man spärrarna.
 
Redigerat:
G
L Leif i Skåne skrev:
Man lägger en 45 X 70 som limmas och skruvas fast i underkant av nockbalken på denna lägger man spärrarna.
Ja så får det nog bli, funderade på det med.

Tack för svaren.


Hur skulle ni förbinda nockbalken med den stående pelaren?
 
Det beror på dimensionerna på balk och pelare. Om de är jämntjocka blir den bästa och snyggaste infästningen med kraftiga skarvjärn (inte spikplåtar) på ömse sidor som hålls ihop med genomgående bultar. Är pelaren betydligt bredare än balken kan du göra en ursågning i pelaren för balken och fästa dem med bult eller skruv.
 
G grusgång skrev:
Ja så får det nog bli, funderade på det med.

Tack för svaren.


Hur skulle ni förbinda nockbalken med den stående pelaren?
Den stående pelaren är limträ 115 och nockbalken är 63 mm tror jag så man sågar ett jack i mitten som nocken vilar i.

Limträpelare och nockbalkar förberedda för montering på betonggrund med gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad limträpelare och nockbalk i trästomme för byggprojekt, med en stegar och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dennii och 1 till
  • Laddar…
G
J justusandersson skrev:
Det beror på dimensionerna på balk och pelare. Om de är jämntjocka blir den bästa och snyggaste infästningen med kraftiga skarvjärn (inte spikplåtar) på ömse sidor som hålls ihop med genomgående bultar. Är pelaren betydligt bredare än balken kan du göra en ursågning i pelaren för balken och fästa dem med bult eller skruv.

Tack för svar

Takåsar är 66x315
Nockbalk:115x495
pelare:115:115
hammarband 66x315

Så jag ska kolla upp skarvjärn. tack!

Infästningen för nockbalk i gavel funderar jag på att såga upp panel och hitta upplag i väggen. Vet du vad som är rekommenderat upplag i mm?

Uteplatsen blir 9x5,4m
 
G
L Leif i Skåne skrev:
Den stående pelaren är limträ 115 och nockbalken är 63 mm tror jag så man sågar ett jack i mitten som nocken vilar i.

[bild][bild]
L Leif i Skåne skrev:
Den stående pelaren är limträ 115 och nockbalken är 63 mm tror jag så man sågar ett jack i mitten som nocken vilar i.

[bild][bild]

snygg det blev leif, tack för bilder!

Vad har du för tak? Skulle också vilka ha utan kottlingar men det blir väldans dyrt med mina mått :(
 
Lämplig storlek på nockbalkens upplag beror bl.a. på snölast och egenvikt. Utan att ha alla data på bordet, men med hänsyn till att det är ett mycket stort tak, skulle jag kunna tänka mig att det rör sig om minst 95 mm.
 
G
J justusandersson skrev:
Lämplig storlek på nockbalkens upplag beror bl.a. på snölast och egenvikt. Utan att ha alla data på bordet, men med hänsyn till att det är ett mycket stort tak, skulle jag kunna tänka mig att det rör sig om minst 95 mm.

upplag 2 punkter.
snözon 2,5
spännvid nockbalk: 5,3m
nockbalk vikt 160kg
takåsar 4,5m mellan upplag / cc1070
 
Jag skulle vilja öka på upplagslängden till 115 mm. Sedan måste upplaget klara en maxlast på ca 3,6 ton vilket är ganska mycket.
 
G
J justusandersson skrev:
Jag skulle vilja öka på upplagslängden till 115 mm. Sedan måste upplaget klara en maxlast på ca 3,6 ton vilket är ganska mycket.
ja det var mycket.


Har jag tur så går timmerstommen så pass högt att jag kan avlasta balken på den.


Får undersöka fasaden lite. Det känns som att detta projekt kommer bli meckigt :/

tack för att du tar dig tid att svara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.