B Baeckman skrev:
Tack. Har inte orkat ta bort panelen och kolla innanför än. Kommer nog göra det i helgen om tiden tillåter. Har enbart kollat med att dra några långa skruvar i panelskarvarna, dvs där det sitter spik. Drog en 100 skruv som drog hela vägen in. Men jag ska absolut ta en titt under. Det är ju lite förutsättningen för det hela.
Hos mig satt det som du ser regler på cc 60, varannan var fäst i takstolarna som går ut hela vägen, varannan var bara för att spika panelen i och satt inte fast i ovankant. I dessa hade tidigare ägare skruvat fast en stor markis i. Det drog, men satt egentligen inte fast i mer än panelen, inte konstigt att markisen hängde ner massor...

Hej igen, sorry för lite återkoppling.

Nu har jag plockat bort en panelbräda så jag kan kika in bakom. Kan bara plocka bort en pga infästning av tillfälliga balkar samt tidsbrist. Här kommer lite bilder.

Borttagna panelen samt tillfällig infästning.
Vy av en borttagen panel med insyn bakom, svart isolering, och takstolens struktur samt en vit balk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innanför den svarta panelen. Här ser man att takstolen går ända ut mot panelen. Takstolen är uppbyggd av 195x45 både i liggande och 45an.
Inblick bakom panelbräda som visar en mätt takstol och en metallskiva, med måttband för dimensioner.
Skapa konto

Foto taget under isolering och utmed inre takbalken. Alltså horisontellt rakt in från den borttagna panelen. Jag får inte bort med isolering just nu eftersom den verkar varar fastklämd med en klenare regel.
Bild på insidan av en takkonstruktion med isolering och träbalkar synlig bakom en borttagen panelbräda.
Skapa konto

Är det ett hammarband man ser på sista bilden och kan mani så fall belasta på det? Takstolen verkar ju ligga på den iaf. Dimension på hammarband vet jag inte. Ser som sagt bara bilden ovan.

Jag har också ritat upp i sketchup hur det ser ut. Takstolen är uppbyggd av 195x45 både den liggande och 45an.
3D-modell av en takkonstruktion med synlig takstol, hammarband och isolering, sedd från ett perspektiv nära den borttagna panelen.
Skapa konto
Sketchup-modell av takstol med liggande och stående träreglar samt markerad infästningspunkt.
Skapa konto

Som jag ser det kan man då göra på två sätt.

Antingen släpper jag in takbalken för uterummet till hammarbandet (om det nu är det) och pallar upp med lämplig regel mellan takstolarna för att få rätt höjd.

Alternativt, så sätter jag en regel på ytterväggen (den markerade i bilden) och skruvar fast den ordentligt rakt in i hammarbandet. Då får jag jacka ur för inre takstolarna men kan anpassa höjden efter tycke. Detta blir nog klart enklast och snyggt. Som denna bild ungefär.

3D-skiss av takstol och yttervägg med markerat hammarband och potentiell förstärkningsregel.
Skapa konto

Är detta min väg framåt?

mvh
Baeckman

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.