M
Tjena!

Jag sitter och funderar på hur jag som snyggast kan montera radiatorrör på vägg.

Min åsikt är att Faluplast är skitfult, även om man målar dem. Så därför letar jag efter andra möjligheter och har då en fundering på att sätta bladskruv och galvade rörsvep, men blir det tillräckligt stabilt? Vad jag har känt på rörsvep och hur hårt de sitter, så borde det bli riktigt bra.

Kommer sannolikt även att måla både rör och svep när tid finnes.

Tror ni rörsvep kommer fungera eller har ni någon annan idé?

Marcus

Krilleman
Det snyggaste är väl endå dolt?

Vanliga rörsvep tål ingen last i vertikal riktning, utan hänger ner sig med tid tråkigt nog.

M
Krilleman Krilleman skrev:

Vanliga rörsvep tål ingen last i vertikal riktning, utan hänger ner sig med tid tråkigt nog.
Ja det är klart, om jag hade haft ork och tid att fräsa ner allt i timmerstockarna, så hade jag gjort det ;-)

Nä skämt å sido, att förlägga det dolt kommer aldrig gå i och med att vi inte har några tankar på att renovera ytskikten.

De är så klena alltså? jag tyckte de kändes riktigt stabila när jag drog åt runt ett rör, men jag motsäger mig ju inte din erfarenhet.

Så det finns ingen lämplig infästning i metall som man har råd med?

M
Krilleman Krilleman skrev:

jag var och klämde på lite galvade rörsvep, de kändes betydligt stöddigare.

är de lika dåliga enligt dig eller kan de klara sig?

Gör du ett bra jobb med skruvstift och svep har du inga problem med det. När du gör allt själv kan du ju kosta på dig att välja arbetssätt och material så du når det du vill uppnå. Det är ju klena lätta rör du jobbar med så min egen erfarenhet av att göra som du nämner säger att det går fint.

Du kan tex kosta på dig att sätta stiften lite vinklade så det naturliga lilla hänget kompenseras när det stramas åt. Och lägga svepet inte gränsle stiftet utan båda flikarna på ovansidan osv. Det är ju simplaste tankar som ska till så behöver knappast förklaras.

M
GK100 GK100 skrev:
Gör du ett bra jobb med skruvstift och svep har du inga problem med det. När du gör allt själv kan du ju kosta på dig att välja arbetssätt och material så du når det du vill uppnå. Det är ju klena lätta rör du jobbar med så min egen erfarenhet av att göra som du nämner säger att det går fint.

Du kan tex kosta på dig att sätta stiften lite vinklade så det naturliga lilla hänget kompenseras när det stramas åt. Och lägga svepet inte gränsle stiftet utan båda flikarna på ovansidan osv. Det är ju simplaste tankar som ska till så behöver knappast förklaras.
Du beskriver ganska exakt hur jag hade tänkt göra, och nu när jag var och klämde på det så skulle jag bli förvånad om det börjar hänga när det gäller 15mm rör.

man kan ju dessutom sätta dem tätare än varannan meter, så borde det gå bra.

galvat känns dessutom enklare att måla än koppar så det blir nog bra!

• Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
M
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Annars kan du använda syskonklammer med rörsvep, elförzinkade ihop med förzinkade rör är fint och stabilt (y)

Länk till syskonklammer:

[länk]

I dokumentet nedan finns det några bilder på hur det kan se ut :

[länk]

Hopps det är till någon hjälp (y)

Mvh Robin
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Annars kan du använda syskonklammer med rörsvep, elförzinkade ihop med förzinkade rör är fint och stabilt (y)

Länk till syskonklammer:

[länk]

I dokumentet nedan finns det några bilder på hur det kan se ut :

[länk]

Hopps det är till någon hjälp (y)

Mvh Robin
Det är absolut till hjälp!

Dock har jag kommit fram till att OM det funkar som tänkt så blir bladskruv och galvsvep det snyggaste enligt mig!

Att jag dessutom sparar 20:- per infästning på skruv+svep jämfört med syskonklamma är ju inget jag ser med blida ögon på :D :D

• Gilla
Gnomeboy
  • Laddar…
Jag tror att svep kanske kan börja svikta när de är lite för stora och båda ändar ligger nästan an mot varandra. Välj en mindre storlek så att ändarna far drag vid hopskruvning så stöds röret bättre.
Jag gjorde ett klammer av trä på ett ställe. Blev dock rätt klumpigt men det går.

• Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Det är absolut till hjälp!

Dock har jag kommit fram till att OM det funkar som tänkt så blir bladskruv och galvsvep det snyggaste enligt mig!

Att jag dessutom sparar 20:- per infästning på skruv+svep jämfört med syskonklamma är ju inget jag ser med blida ögon på :D :D
Jag håller helt med Det kommer att fungera så som du tänk, man gjorde så ofta förr!
Oftast till blårör och galvrör då.

Ja, visst blir det billigare också ;)

M
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror att svep kanske kan börja svikta när de är lite för stora och båda ändar ligger nästan an mot varandra. Välj en mindre storlek så att ändarna far drag vid hopskruvning så stöds röret bättre.
Jag gjorde ett klammer av trä på ett ställe. Blev dock rätt klumpigt men det går.
det tror jag med, men för 15mm så borde det funka!

jag ska testa så återkommer jag med resultatet :D

M
Dags för en liten uppdatering här då!

Har provmonterat första röret i möblerat rum och jag är sjukt nöjd med utseendet som rörsvepen gör. Får nästan känslan av att rören bara hänger i luften! :)

Vet att det sitter lite snett osv just nu men det är som sagt provmontering, kommer bli rakt och fint sedan när radiatorn kommer på plats :)

Gällande frågan om det kommer hänga ner sig så är svaret nej. De galvade svepen är stenhårda och tål lätt 10kg per svep utan att krokna.
Däremot kände jag på några kopparsvep och de är ju naturligtvis mycket klenare och riskerar nog säkert att hänga lite om de monteras gränsle bladskruven.

• Provmonterat rör längs med väggen i ett vitt rum med växter på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Provmonterat rör längs med väggen i ett rum med vitmålad träpanel och vitmålat trägolv.
    Skapa konto
  • Provmonterat rör längs vägg i ett rum med vitmålad panel och trägolv, verktygslåda i förgrunden.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.