M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Tjena!
Jag sitter och funderar på hur jag som snyggast kan montera radiatorrör på vägg.
Min åsikt är att Faluplast är skitfult, även om man målar dem. Så därför letar jag efter andra möjligheter och har då en fundering på att sätta bladskruv och galvade rörsvep, men blir det tillräckligt stabilt? Vad jag har känt på rörsvep och hur hårt de sitter, så borde det bli riktigt bra.
Kommer sannolikt även att måla både rör och svep när tid finnes.
Tror ni rörsvep kommer fungera eller har ni någon annan idé?
Marcus
Jag sitter och funderar på hur jag som snyggast kan montera radiatorrör på vägg.
Min åsikt är att Faluplast är skitfult, även om man målar dem. Så därför letar jag efter andra möjligheter och har då en fundering på att sätta bladskruv och galvade rörsvep, men blir det tillräckligt stabilt? Vad jag har känt på rörsvep och hur hårt de sitter, så borde det bli riktigt bra.
Kommer sannolikt även att måla både rör och svep när tid finnes.
Tror ni rörsvep kommer fungera eller har ni någon annan idé?
Marcus
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ja det är klart, om jag hade haft ork och tid att fräsa ner allt i timmerstockarna, så hade jag gjort det ;-)Krilleman skrev:
Nä skämt å sido, att förlägga det dolt kommer aldrig gå i och med att vi inte har några tankar på att renovera ytskikten.
De är så klena alltså? jag tyckte de kändes riktigt stabila när jag drog åt runt ett rör, men jag motsäger mig ju inte din erfarenhet.
Så det finns ingen lämplig infästning i metall som man har råd med?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Gör du ett bra jobb med skruvstift och svep har du inga problem med det. När du gör allt själv kan du ju kosta på dig att välja arbetssätt och material så du når det du vill uppnå. Det är ju klena lätta rör du jobbar med så min egen erfarenhet av att göra som du nämner säger att det går fint.
Du kan tex kosta på dig att sätta stiften lite vinklade så det naturliga lilla hänget kompenseras när det stramas åt. Och lägga svepet inte gränsle stiftet utan båda flikarna på ovansidan osv. Det är ju simplaste tankar som ska till så behöver knappast förklaras.
Du kan tex kosta på dig att sätta stiften lite vinklade så det naturliga lilla hänget kompenseras när det stramas åt. Och lägga svepet inte gränsle stiftet utan båda flikarna på ovansidan osv. Det är ju simplaste tankar som ska till så behöver knappast förklaras.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Du beskriver ganska exakt hur jag hade tänkt göra, och nu när jag var och klämde på det så skulle jag bli förvånad om det börjar hänga när det gäller 15mm rör.GK100 skrev:
Gör du ett bra jobb med skruvstift och svep har du inga problem med det. När du gör allt själv kan du ju kosta på dig att välja arbetssätt och material så du når det du vill uppnå. Det är ju klena lätta rör du jobbar med så min egen erfarenhet av att göra som du nämner säger att det går fint.
man kan ju dessutom sätta dem tätare än varannan meter, så borde det gå bra.
galvat känns dessutom enklare att måla än koppar så det blir nog bra!
Annars kan du använda syskonklammer med rörsvep, elförzinkade ihop med förzinkade rör är fint och stabilt 
Länk till syskonklammer:
https://www.ahlsell.se/products/var...delfasten-och-konsoler-med-l-profil/3804523v/
I dokumentet nedan finns det några bilder på hur det kan se ut :
https://sisab.se/globalassets/3.-le...teknik/elforzinkade-stalror-i-varmesystem.pdf
Hopps det är till någon hjälp
Mvh Robin
Länk till syskonklammer:
https://www.ahlsell.se/products/var...delfasten-och-konsoler-med-l-profil/3804523v/
I dokumentet nedan finns det några bilder på hur det kan se ut :
https://sisab.se/globalassets/3.-le...teknik/elforzinkade-stalror-i-varmesystem.pdf
Hopps det är till någon hjälp
Mvh Robin
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Gnomeboy skrev:
Det är absolut till hjälp!Gnomeboy skrev:
Dock har jag kommit fram till att OM det funkar som tänkt så blir bladskruv och galvsvep det snyggaste enligt mig!
Att jag dessutom sparar 20:- per infästning på skruv+svep jämfört med syskonklamma är ju inget jag ser med blida ögon på
Produkter som diskuteras: "skruv infästning"
Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 165 inlägg
Jag tror att svep kanske kan börja svikta när de är lite för stora och båda ändar ligger nästan an mot varandra. Välj en mindre storlek så att ändarna far drag vid hopskruvning så stöds röret bättre.
Jag gjorde ett klammer av trä på ett ställe. Blev dock rätt klumpigt men det går.
Jag gjorde ett klammer av trä på ett ställe. Blev dock rätt klumpigt men det går.
Jag håller helt med Det kommer att fungera så som du tänk, man gjorde så ofta förr!M Marcussjogren skrev:
Oftast till blårör och galvrör då.
Ja, visst blir det billigare också
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
det tror jag med, men för 15mm så borde det funka!T Thomas_Blekinge skrev:
jag ska testa så återkommer jag med resultatet
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Dags för en liten uppdatering här då!
Har provmonterat första röret i möblerat rum och jag är sjukt nöjd med utseendet som rörsvepen gör. Får nästan känslan av att rören bara hänger i luften!
Vet att det sitter lite snett osv just nu men det är som sagt provmontering, kommer bli rakt och fint sedan när radiatorn kommer på plats
Gällande frågan om det kommer hänga ner sig så är svaret nej. De galvade svepen är stenhårda och tål lätt 10kg per svep utan att krokna.
Däremot kände jag på några kopparsvep och de är ju naturligtvis mycket klenare och riskerar nog säkert att hänga lite om de monteras gränsle bladskruven.
Har provmonterat första röret i möblerat rum och jag är sjukt nöjd med utseendet som rörsvepen gör. Får nästan känslan av att rören bara hänger i luften!
Vet att det sitter lite snett osv just nu men det är som sagt provmontering, kommer bli rakt och fint sedan när radiatorn kommer på plats
Gällande frågan om det kommer hänga ner sig så är svaret nej. De galvade svepen är stenhårda och tål lätt 10kg per svep utan att krokna.
Däremot kände jag på några kopparsvep och de är ju naturligtvis mycket klenare och riskerar nog säkert att hänga lite om de monteras gränsle bladskruven.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden