Jag ska sätta in härdat glas i mitt trappräcke (bara på räcket på övervåningen). Eftersom jag vill ha fem glaspartier så kommer kostnaden för klämfästen (20st) att överstiga kostnaden för glaset..

Finns det några bestämmelser för hur man får fästa glaset?
Måste det vara klämfästen?

Jag tänker mig att man kan fräsa in spår i stolparna där glaset monteras, då får man dessutom ett "renare" uttryck än med klämfästen.

• trappräcke.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant - hur gick det för dig till slut? Jag överväger en mycket lik lösning för trappan.

Åh, detta var ju några år sedan =)

Resultatet blev mycket bra i slutändan, jag körde med spår i träet för att fästa glaset. Dessutom silikon i insidan av spåret för att glaset ska sitta fast och inte skallra.

Jag körde med en byggsåg, alltså såg i bord där klingan går uppåt.

Det finns några saker att tänka på då:
-glaset oftast är tjockare än sågklingan, man får såga flera parallella spår.
-det kommer bli ett synligt öppet spår ovanför glasskivan, dock blir monteringen av laset enkel då man bra sticker ner glaset i spåret
-om man vill att glasskivan ska vila mot någonting i botten får man sluta att såga efter ett tag och handbearbeta slutet av spåret med stämjärn eller liknande

Tack för snabbt svar!

Låter toppen. Jag tänkte använda handöverfräs för att få spår precis där jag vill ha dem.
Nu gäller det bara att jaga glasmästare - vilken dimension valde du på glas (tjocklek? Lamell) (och största glaspanel?)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.