Hej! Ska fästa utbyggnadens golvbjälklag mot befintligt hus. Utbyggnaden är murad rektangulärt med befintligt hus vägg som den fjärde sidan. Dimension på balkarna 195x45. Tänkte skruva fast ytterligare en 195x45 i befintligt hus och som jag sedan sätter bjälklaget i med hjälp av balkskor. Vilken dimension och längd bör man ta på skruven som jag fäster regeln med? Och med vilket avstånd bör skruven sitta?
Expanderskruv, är det bara det som gäller eller finns det andra bra alternativ?Torbjörn Lindholm skrev:
Hej! Ska fästa utbyggnadens golvbjälklag mot befintligt hus. Utbyggnaden är murad rektangulärt med befintligt hus vägg som den fjärde sidan. Dimension på balkarna 195x45. Tänkte skruva fast ytterligare en 195x45 i befintligt hus och som jag sedan sätter bjälklaget i med hjälp av balkskor. Vilken dimension och längd bör man ta på skruven som jag fäster regeln med? Och med vilket avstånd bör skruven sitta?
Produkter som diskuteras: "Expanderskruv"
Expanderskruv
Expanderskruvar är speciellt utformade för att hantera tunga belastningar. De har unika gripvingar som expanderar när skruven dras åt, vilket skapar en stor yta som fördelar belastningen jämnt. Detta innebär att skruven kan bära mer vikt än
Läs mer
Alltså infästningen mot den befintliga husgrunden. Det är ett tegelhus med källare byggt -62. Så dels infästning mot den gjutna grunden men även infästning mot teglet högre upp när det sedan blir daga att påbörja taket.C corre skrev:
Du bör inte fästa i tegel eftersom den som regel är ett skalskydd och inte sitter fast i husstommen på något vettigt sätt. Ska tegelväggen vara kvar i utbyggnaden som innervägg med det utsiktet? Annars brukar man ta ned väggen och då finns husstommen på befintliga att montera i.
På husgrunden kan du köra med spikplugg, de är enkla att montera och håller bra.
Montera dem i två nivåer (övre och undre), och förskjut hålen med 150mm i förhållande till varandra.
Djupet bör vara 2/3 in husgrunden, eller minst 150mm om den är tjockare.
På husgrunden kan du köra med spikplugg, de är enkla att montera och håller bra.
Montera dem i två nivåer (övre och undre), och förskjut hålen med 150mm i förhållande till varandra.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Tack för svar!C corre skrev:Du bör inte fästa i tegel eftersom den som regel är ett skalskydd och inte sitter fast i husstommen på något vettigt sätt. Ska tegelväggen vara kvar i utbyggnaden som innervägg med det utsiktet? Annars brukar man ta ned väggen och då finns husstommen på befintliga att montera i.
Och spikplugg, är det samma som fasadplugg, typ Fischer fasadplugg universal på bauhaus?
8mm räcker gott om det är så tätt som jag skrev.
Ett annat alt är gängstav och kemankare, tror det är billigare totalt sett.
Då kan du gott ha några färre. Kanske en rad med cc300 på gängstaven.
Hur lång är reglen, hur många skarvar?
Ett annat alt är gängstav och kemankare, tror det är billigare totalt sett.
Då kan du gott ha några färre. Kanske en rad med cc300 på gängstaven.
Hur lång är reglen, hur många skarvar?
Tack för svar! Sammanlagd längd blir runt 9,5 m så minst en skarv men grunden för utbyggnaden innefattar en gammal och en ny mur så mitt i delas dessa av av den ursprungliga muren, så via den blir det ju viss avlastning.C corre skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden