Hej. Hur gör man när man fäster bärlinan i väggen? Ska det vara en springa mellan regeln och panelen? Har för mig att de gjorde det på äntligen hemma någon gång. Och ska trallen ligga in under locken eller bredvid?

Bit i mellan, typ 1cm eller så...

• Gilla
Ochen
  • Laddar…
Något tips på vad jag kan använda som distans? Och det med trallen då. Ska den ligga in under locken på fasaden eller inte. Fasaden är gjord av 22*145 i botten och 22*70 som lock. Jag måste kapa locken utmed väggen för att fästa bärlinan, men ska jag även räkna med höjden på trallen så att den kan komma hela vägen in till väggen?

Alternativet är ju att kapa spår för en dropplåt som håller bort lite från fasaden.
Eller att sätta bärlinan ca 5mm högre än allt annat så att (Om man har trallen längst med fasaden vill säga) man får lut på den brädan närmast fasaden.
Byggt ett par olika varianter genom åren, hemma på egna kåken är däremot bärlinan inkallad i panelen och det sitter plåt i panelen.
Kanske kan funka att lägga någon millimeter lutning på altanen för att få bort regnmassor från huset?

Tja, lösningarna är många. Personligen tycker jag själv att det är svårt att hänga bärlinan på distanser.

Ja rent hållfasthetsmässigt kan det ju inte vara bra med distanser; ligger det dikt an får man ju ett tätt förband där man håller uppe konstruktionen med friktion mellan bärlina och fasad.
Jag har använt 2-3 fyrkantsbrickor som distans och då blir det nån millimeters glipa när man drar ihop det. Men det betyder samtidigt att bärlinan verkligen bara hänger i fästpunkterna. Verkar dock funka bra, inget som har lossnat över åren i alla fall.

distanser av samma dimension som bärlinan i ca 1cm "skivor" upp på väggen fäst dom med en spik sen på med bärlinan dra i en 8x120 med jänma mellanrum sen är det inte där det brister iaf! om nått brister! då kan vattnet som kommer nära huset rinna ner via fasaden å in i dräneringen utan problem och risken för att det blir en massa barr å löv som suger åt sig väta i springan är minimal tack vare just att det iaf är en springa...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.