Hild
Hej,

Har ritat upp ett förråd 6x2,4 där jag tänkt 120+45 väggar. Gjuter plattan här om några dagar.
Använt mig av Sundolits kantelement men slog mig idag att syllen om den görs samma som väggar, 120mm så finns det inte så mycket betong att dra den i?

Är alternativen:
- Att köra 170 på syllen och sen 120+45 på väggarna?
- Flytta in syllen något eftersom luftspalten (28x70) ändå får panelen att komma ut över kant?

Mansfot med orange sko bredvid en vit Sundolit kantavslutning. En måttstock mäter avståndet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand!

Hild Hild skrev:
Hej,

Har ritat upp ett förråd 6x2,4 där jag tänkt 120+45 väggar. Gjuter plattan här om några dagar.
Använt mig av Sundolits kantelement men slog mig idag att syllen om den görs samma som väggar, 120mm så finns det inte så mycket betong att dra den i?

Är alternativen:
- Att köra 170 på syllen och sen 120+45 på väggarna?
- Flytta in syllen något eftersom luftspalten (28x70) ändå får panelen att komma ut över kant?

[bild]

Tack på förhand!
I mitt garagebygge valde jag 145*45 på syllen och den låg då i fas med ytterkanten av kantelementet.

Med 145*45mm syll blir det ju bara 25 mm skillnad mot 120*45 väggreglar. Kanske kan du ställa OSB + Gips på klacken så går det nästan jämt upp 😀

Jag hade dock 145*45 väggreglar.

Hild
T Turbo123 skrev:
I mitt garagebygge valde jag 145*45 på syllen och den låg då i fas med ytterkanten av kantelementet.

Med 145*45mm syll blir det ju bara 25 mm skillnad mot 120*45 väggreglar. Kanske kan du ställa OSB + Gips på klacken så går det nästan jämt upp 😀
Tack för inspark! Efter mycket sökande hittade jag en liknande tråd där de byggde med 95x45 och skråade in i betongen. Tänker att syllen inte behöver så mycket för att nypa ordentligt så med 120 eller om jag kliver upp till 170 och lämpligt CC så borde det bli bra.

170 syll med 120+45+OSB+Gips så borde det vara löst.

• Gilla
Turbo123
  • Laddar…
Hild Hild skrev:
Tack för inspark! Efter mycket sökande hittade jag en liknande tråd där de byggde med 95x45 och skråade in i betongen. Tänker att syllen inte behöver så mycket för att nypa ordentligt så med 120 eller om jag kliver upp till 170 och lämpligt CC så borde det bli bra.

170 syll med 120+45+OSB+Gips så borde det vara löst.
Jag har ett svagt minne av att 2/3 av syllen skulle vara över voten i kantelementet. I alla fall vid högre laster, men jag har inga källor på det 😀 men detta var väl ett förråd...

A
Jag skulle satt 120mm syllen 150mm in ifrån ytterkant element och sedan haft en 45x45 liggande eller stående utanpå beroende på vilken panel du ska ha, då får du lite luft mellan panelen och elementet..

Rejäl skrev:
Jag skulle satt 120mm syllen 150mm in ifrån ytterkant element och sedan haft en 45x45 liggande eller stående utanpå beroende på vilken panel du ska ha, då får du lite luft mellan panelen och elementet..
Vore det inte lämpligare att ha syllen 45 mm innanför ytterkant betongplatta och glesen och panelen utanför plattan när 45*45 spikats på?

A
F fribygg skrev:
Vore det inte lämpligare att ha syllen 45 mm innanför ytterkant betongplatta och glesen och panelen utanför plattan när 45*45 spikats på?
Om han ska ha gles och ja men jag ser en enklare konstruktion med 45x120 stomme, vindskydd och spikregel 45x45 och sedan panel..
L-Elemntet är aldrig hundra rakt därav kan man inte sätta spikregeln så att den börjar 45mm in..

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Hild
Var ute och mätte nu lite snabbt.
Yttersta isoleringen är 30mm, sedan går den brant 100mm (55 graders lutning).

Hade tänkt 28x70 till spikläkt liggande panel.

Med en 120x45 livad med ytterkant så ger det ca 20mm över voten/kantbalken, men centrum på 120 ger ca 50mm betong över isoleringen att skruva i om man skulle skruva i centrum.
Diagram över isolerings- och betongsektion, visar mått på isolering och betong med 45x120 skruv positionerad vid ytterkant.
Skapa konto

Med en 170x45 livad med ytterkant så ger det ca 70mm över voten/kantbalken, men centrum på 170 ger ca 80mm betong över isoleringen att skruva i om man skulle skruva i centrum.

Diagram över väggsnitt visar 45x170 träbalk, 30 mm ytterisolering samt måttangivelser för betongen ovanför isoleringen.
Skapa konto

Med en 120x45 inskjuten 28mm för luftspalten så ger det 48mm över voten/kantbalken, men centrum på inskjuten 120 ger ca 80mm betong över isoleringen att skruva i om man skulle skruva i centrum.
Byggnadsritning med måttangivelser visar isoleringslager och betong över kantbalk, inklusive brant snitt och luftspalt på 28 mm.
Skapa konto

A
Du kan inte utgå ifrån att panelen ska vara emot L-elementet, efter gjutning kan det skilja en del i rakhet så man brukar säga att ca 15mm utanför elementet ska panelen börja..

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Om han ska ha gles och ja men jag ser en enklare konstruktion med 45x120 stomme, vindskydd och spikregel 45x45 och sedan panel..
L-Elemntet är aldrig hundra rakt därav kan man inte sätta spikregeln så att den börjar 45mm in..
Hild Hild skrev:
För mig är det uppenbart att TS ska ha en 28 mm gles som luftspalt/ spikregel, jag tänker att den kan vara utanför betongplattan.

A
Ibland får man tänka om när ens idéer inte blir så bra i verkligheten, kostnadsmässigt är det nästan ingen skillnad mellan en 45x45 och 28x70 så i detta fallet är 45an bättre av uppenbara skäl..

Rejäl skrev:
Ibland får man tänka om när ens idéer inte blir så bra i verkligheten, kostnadsmässigt är det nästan ingen skillnad mellan en 45x45 och 28x70 så i detta fallet är 45an bättre av uppenbara skäl..
Föreslår du att TS ska ha en 45*45 som luftspalt eller har du bara missat att det står i inlägg #1 att det ska vara en 28mm luftspalt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.