Har servitut på stickväg infart över en grannes tomt med servitut. Står i servitutet att jag ska sköta den. Problemet är har annan granne använder min infart jag servitut på. Jag underhåller denna infart grusar ,sladdar,skottar snö saltar vid behov. Min granne som använder vägen vägrar hjälpa till skottar inte hjälper inte till att betala grus. Hur ska jag göra. Svälja sköta vägen? Sätta upp grind? Sälja och flytta?
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Den andre grannen har inte servitut? Finns det någon annan infart till den fastigheten? Vad säger grannen som har vägen över sin fastighet?
Ditt servitut ger dig rätt att använda vägen och underhålla den så att den är farbar för dig, Men den ger dig inte rätt att hindra andra från att använda vägen. Det är en fråga mellan fastighetsägaren din granne och den andra grannen som nyttjar vägen.
Det är inte mycket att göra för din del. Din granne fastighetsägaren som ju äger marken har lite fler möjligheter. Om nu inte också grannen som åker snålskjuts sitter på ett härskande servitut för utfart.
Just av detta skäl så är huvudlösningen för vägar vars användning delas av flera fastigheter inte rena utfartsservitut utan istället att göra vägen till en anläggning enligt anläggningslagen. Du kan ansöka om en förrättning hos Lantmäteriet att inrätta vägen som en sådan anläggning. Då blir grannen också underhållskyldig. Men det är inte gratis för er båda, ni får betala halva förrättningskostnaden var. Du kan ju "hota" grannen med den kostnaden om han inte ställer upp och betalar.
Det är inte mycket att göra för din del. Din granne fastighetsägaren som ju äger marken har lite fler möjligheter. Om nu inte också grannen som åker snålskjuts sitter på ett härskande servitut för utfart.
Just av detta skäl så är huvudlösningen för vägar vars användning delas av flera fastigheter inte rena utfartsservitut utan istället att göra vägen till en anläggning enligt anläggningslagen. Du kan ansöka om en förrättning hos Lantmäteriet att inrätta vägen som en sådan anläggning. Då blir grannen också underhållskyldig. Men det är inte gratis för er båda, ni får betala halva förrättningskostnaden var. Du kan ju "hota" grannen med den kostnaden om han inte ställer upp och betalar.
Grannen som använder vägen har servitut på väg från annan granne men denna granne parkerar sin husvagn på denna väg. Granne som äger vägen jag har servitut på bryr sig inte är bra att samarbeta med.H hempularen skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Jag tycker att det inte är helt tydligt i TS om servituet gäller att använda en väg som tillhör grannen, eller att ha en väg som är TS egen på grannens mark?
Se Claes svar ovan, https://www.byggahus.se/forum/threads/infartsvaeg-underhall.441770/#post-4587477E einar.claesson skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Det avgörande är vem som äger vägen. Det är den som äger vägen som beslutar om vem som får köra på den.E einar.claesson skrev:
Man kan antingen ha lösningen att du har en väg som är din på grannens mark eller att grannen har en väg på sin mark som du får använda.
Det framgår inte om du använder de exakta formuleringarna som står i servitutet och därför är det inte helt säkert att våra tolkningar av vilket av detta som gäller dig blir riktiga.
Som jag uppfattar ditt servitut är vägen DIN och den andra grannen har en egen utfart. Den som är markägare för hans utfart parkerar tydligen på den vägen. Det får han inte. Det är heller ingen självklarhet att någon får köra på din utfart, inte ens markägaren.
Redigerat:
Claes Sörmland har redan gett ett korrekt svar i inlägg #3.E einar.claesson skrev:
Men för att förtydliga, äger du en fastighet som är härskande i ett servitutsförhållande kan du under inga som helst omständigheter förbjuda andra att köra på vägen, den rätten gäller för tjänande fastighet. Du har (i regel) endast en rätt att nyttja och underhålla befintlig väg. Så länge ingen del av vägen ligger inom din fastighet har du inga möjligheter att påverka vem som nyttjar vägen, det har endast markägaren som är den formella ägaren till vägen.
Mitt förslag är därför att du, precis som Claes Sörmland redan föreslagit, förklarar för den granne som inte bidrar till underhållet att om denne inte börjar betala för sig vad avser grusning, rensning av diken, snöröjning, etc. kommer du kontakta lantmäteriet som med tvång kommer bilda en ga för samtliga berörda fastigheter där ni alla kommer behöva betala förrättningskostnaderna. Det som är en nackdel med det är att den granne du har en god relation med (ägaren till den fastighet du har servitutsrätt på) också riskerar att behöva betala en slant till lantmäteriet.
Nej så fungerar inte servitut enligt svensk rätt. Servitut innebär att en fastighet har en rätt att nyttja en annan fastighet för att tillgodose väsentliga ändamål. Detta innebär att en fastighet kan få rätt att exempelvis nyttja en väg som ligger utanför fastighetens område. Detta innebär dock att ägaren till tjänande fastighet (den fastighet som är belastad av servitutet) alltid har rätt att nyttja samma väg inom sitt egna område. Servitutsrätten innebär bara en begräsning på så vis att ägaren till tjänande fastighet måste ta hänsyn till servitutets syfte i sitt nyttjande. Exempelvis kan inte ägaren till tjänande fastighet välja att gräva bort en väg som andra fastigheter har en servitutsrätt till.Anna_H skrev:
En fastighet kan aldrig ha servitutsrätt till mark som ligger inom samma fastighet, det är alltså per definition omöjligt att den väg som TS beskriver är dennes och samtidigt också är ett servitut där TS fastighet är härskande. Detta innebär att markägaren alltid har rätt att nyttja en utfart som ligger inom dennes fastighet, oaktat om utfarten också är upplåten som servitut för andra fastigheter. För detaljer om servitut se 14:e kapitlet i Jordabalken samt kompletterande bestämmelser i Fastighetsbildningslagen, särskilt 7:e kapitlet.
Jag undrar om det ändå inte finns möjlighet för TS att, så att säga, införskaffa sig rättigheten att hindra den trilskande grannen att använda vägen.Claes Sörmland skrev:
TS skulle isåfall behöva upprätta en fullmakt mellan sig och markägaren. Fullmakten gäller endast angelägenheter berörande den väg som utgör problem och kan innehålla andra begränsningar om markägaren känner att det behövs.
Med en sådan fullmakt har TS övertagit markägarens möjlighet att förbjuda motortrafik på vägen och kan i värsta fall ansöka om vitesförbud genom stämning gentemot den trilskande grannen.
Du rör ihop alltihop och Claes påstående i inlägg #3 är felaktigt. Ni blandar ihop VÄG med UTFART och det är en viktig skillnad.F Falckman skrev:Claes Sörmland har redan gett ett korrekt svar i inlägg #3.
Men för att förtydliga, äger du en fastighet som är härskande i ett servitutsförhållande kan du under inga som helst omständigheter förbjuda andra att köra på vägen, den rätten gäller för tjänande fastighet. Du har (i regel) endast en rätt att nyttja och underhålla befintlig väg. Så länge ingen del av vägen ligger inom din fastighet har du inga möjligheter att påverka vem som nyttjar vägen, det har endast markägaren som är den formella ägaren till vägen.
Mitt förslag är därför att du, precis som Claes Sörmland redan föreslagit, förklarar för den granne som inte bidrar till underhållet att om denne inte börjar betala för sig vad avser grusning, rensning av diken, snöröjning, etc. kommer du kontakta lantmäteriet som med tvång kommer bilda en ga för samtliga berörda fastigheter där ni alla kommer behöva betala förrättningskostnaderna. Det som är en nackdel med det är att den granne du har en god relation med (ägaren till den fastighet du har servitutsrätt på) också riskerar att behöva betala en slant till lantmäteriet.
Nej så fungerar inte servitut enligt svensk rätt. Servitut innebär att en fastighet har en rätt att nyttja en annan fastighet för att tillgodose väsentliga ändamål. Detta innebär att en fastighet kan få rätt att exempelvis nyttja en väg som ligger utanför fastighetens område. Detta innebär dock att ägaren till tjänande fastighet (den fastighet som är belastad av servitutet) alltid har rätt att nyttja samma väg inom sitt egna område. Servitutsrätten innebär bara en begräsning på så vis att ägaren till tjänande fastighet måste ta hänsyn till servitutets syfte i sitt nyttjande. Exempelvis kan inte ägaren till tjänande fastighet välja att gräva bort en väg som andra fastigheter har en servitutsrätt till.
En fastighet kan aldrig ha servitutsrätt till mark som ligger inom samma fastighet, det är alltså per definition omöjligt att den väg som TS beskriver är dennes och samtidigt också är ett servitut där TS fastighet är härskande. Detta innebär att markägaren alltid har rätt att nyttja en utfart som ligger inom dennes fastighet, oaktat om utfarten också är upplåten som servitut för andra fastigheter. För detaljer om servitut se 14:e kapitlet i Jordabalken samt kompletterande bestämmelser i Fastighetsbildningslagen, särskilt 7:e kapitlet.
På en UTFART får bara servitutsinnehavaren och den som har ärende till den härskande fastighetens fastighet köra, faktiskt inte ens markägaren utan att be om lov.
Hade det varit VÄG hade inte TS haft ansvaret att sköta om vägen, det hade tjänande fastighet haft, eller så hade det varit delat ansvar.
TS har ett servitut på utfart på grannfastigheten, är ju härskande, och äger alltså VÄGEN, men inte MARKEN. (Det kan vara så att den är delad med markägaren, men så uppfattar jag det inte, dock behöver vi avtalstexten för att bli mer säkra på det)
Vi har ju precis fått veta att den andra grannen, som använder TS servitutsväg, har ett eget servitut över en annan grannes mark.
Men den tjänande markägaren parkerar på servitutsvägen så att den härskande fastigheten tvingas ta väg över TS fastighet och sedan över TS servitutsväg, pga att hand eget servitut inte går att använda.
Det hade som sagt varit bra att få se den exakta formuleringen men att det finns en servitutsväg ger inte automatiskt folk som inte själva har servitut just där att nyttja vägen, och, specifikt när det gäller utfart, inte heller tjänande fastighet. Det är liksom det servitut betyder i detta fall.
Som JAG uppfattar situationen har TS rätt att stänga av sin infart så att den andra grannen inte kan ta den vägen utan tvingas göra upp med sin egen tjänande markägare om att kunna utnyttja sitt servitut. Det går att be kronofogden om hjälp, de kommer då och flyttar på bilen som står parkerad olagligt på servitutet.
