8 912 läst ·
48 svar
9k läst
48 svar
Infartsväg underhåll
Hur agera för att få det att fungera med grannen som inte vill hjälpa till är tips och synpunkter jag vill haNötegårdsgubben skrev:
Håller med. Däremot är det inte säkert att TS (om denne är väghållare) har rätt att vidareupplåta rätten.
Om vi antar att servitutet säger ”rätt att anlägga och underhålla väg till fastigheten X” så kan ju inte TS hur som helst låta fastigheten Y nyttja samma väg utan markägarens tillstånd.
Men nu är vi väl närmast tre steg ifrån där TS senast klargjorde läget.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Jo, men det är ju svårt att ge när inte förutsättningarna är kända.
Är det din väg kan du förbjuda andra att nyttja den. Då har du ett spektrum av påverkansmöjligheter.
Är det markägarens väg kan du inte tvings en annan nyttjare av vägen att göra någonting. Då är i princip bara en framtvingad gemensamhetsanläggning via Lantmäteriet din enda väg.
Är det din väg kan du förbjuda andra att nyttja den. Då har du ett spektrum av påverkansmöjligheter.
Är det markägarens väg kan du inte tvings en annan nyttjare av vägen att göra någonting. Då är i princip bara en framtvingad gemensamhetsanläggning via Lantmäteriet din enda väg.
Sen oavsett juridiken så kan man ju prata med snyltande grannen och förklara att det är förbjudet för denne att köra på vägen. Problemet är väl mer att man inte har så mycket att sätta emot om grannen struntar i det.
En annan variant är ju att komma överens med fastighetsägaren till tjänande fastighet att det behövs ett dike längs vägen för att förbättra vägens dränering. Sen råkar också denna underhållsåtgärd skära av den snyltande grannens fysiska möjlighet att använda vägen.
En annan variant är ju att komma överens med fastighetsägaren till tjänande fastighet att det behövs ett dike längs vägen för att förbättra vägens dränering. Sen råkar också denna underhållsåtgärd skära av den snyltande grannens fysiska möjlighet att använda vägen.
Nej, tjänande fastighet har inga rättigheter Du blandar fortfarande ihop enskild väg och utfart. Det är alltså inte en väg i ordets juridiska bemärkelse vi pratar om. Endast TS samt eventuellt tjänande fastighet får nyttja den plus de som har ärenden till TS.Claes Sörmland skrev:
I slutändan är det nog ändå svårt för TS att hindra den andra grannen från att köra på vägen med servitut. Även om det skulle visa sig att TS äger själva vägkroppen (grusmaterialet) som ett fastighetstillbehör. Vad ska TS göra utöver att säga att han inte vill att grannen kör på vägkroppen som tillhör honom?
Det är nog mer fastighetsägaren, d v s tjänande fastighet som har möjligheter. Han kan ju t ex sätta upp grind eller gräva av den snyltande grannens anslutning till TS servitutsområde. Det är saker som TS inte får göra.
Jag känner inte till en sådan distinktion juridiskt. Det är första gången jag har hört den skillnaden. Har du en referens som förklarar detta? Jag läser gärna och lär mig om det visar sig att det finns grund för detta.Anna_H skrev:
Den delen håller jag med om men min poäng är TS inte kan göra så mycket åt om grannen trots allt nyttjar den korta vägen (eller om du vill kalla det för utfarten, körsträckan, markytan eller något annat).Anna_H skrev:
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Hur definierar du en utfart och vad menar du det är som drar gränsen för vilka "vägar" man kör på som inte skulle vara vägar i juridisk mening?Anna_H skrev:
Utfart är för mig något som det talas om i samband med t.ex. anslutningspunkter till en (större) väg. Som "utfartsförbud" mot vissa gator i en detaljplan, eller att det krävs väghållarens tillstånd för att anlägga en utfart.
Men det som ansluts vid en utfartspunkt är fortfarande en väg oavsett hur stor eller liten, lång eller kort den är. (Undantaget om man är på typ en villatomt där det bara finns ett parkeringsutrymme framför ett garage, men ingen körsträcka - och i de situationerna lär det inte vara aktuellt med servitut av den typ som i TS fall.)
Det är just ett sådant undantag vi pratar om här, troligtvis. väntar fortfarande på förtydligande från TS. Stickväg = skaftväg, dvs villatomtens utfart, den del av utfarten som går över grannens fastighet för att ansluta till vägen. I detta fall råkar den tydligen hänga ihop med nästa grannes utfart också. Men det ger inte grannen i sig rätt att använda den då den fastigheten inte har servitut på denna stickväg/skaftväg/servitutsväg, utan hen har istället servitut på utfart över en tredje grannes fastighet.R Räknenisse skrev:Hur definierar du en utfart och vad menar du det är som drar gränsen för vilka "vägar" man kör på som inte skulle vara vägar i juridisk mening?
Utfart är för mig något som det talas om i samband med t.ex. anslutningspunkter till en (större) väg. Som "utfartsförbud" mot vissa gator i en detaljplan, eller att det krävs väghållarens tillstånd för att anlägga en utfart.
Men det som ansluts vid en utfartspunkt är fortfarande en väg oavsett hur stor eller liten, lång eller kort den är. (Undantaget om man är på typ en villatomt där det bara finns ett parkeringsutrymme framför ett garage, men ingen körsträcka - och i de situationerna lär det inte vara aktuellt med servitut av den typ som i TS fall.)
Fast skillnaden ligger ju i om vägen är att anse som ett fastighetstillbehör eller inte. Någon skillnad mellan utfart och väg i juridisk mening har i vart fall jag aldrig stött på, i vart fall inte när det kommer till servitut. Vad baserar du den uppfattningen på?Anna_H skrev:
Det är just ett sådant undantag vi pratar om här, troligtvis. väntar fortfarande på förtydligande från TS. Stickväg = skaftväg, dvs villatomtens utfart, den del av utfarten som går över grannens fastighet för att ansluta till vägen. I detta fall råkar den tydligen hänga ihop med nästa grannes utfart också. Men det ger inte grannen i sig rätt att använda den då den fastigheten inte har servitut på denna stickväg/skaftväg/servitutsväg, utan hen har istället servitut på utfart över en tredje grannes fastighet.
Jag baserar den uppfattningen på det TS skriver. Men har bett om den exakta lydelsen av servitutet. Men jag vill påstå att grannen också behöver servitut om han ska använda den vägen istället för sin egen utfart.F Falckman skrev:
Jo men oaktat vad TS skriver så är det ju ingen skillnad på utfart eller väg per se. Skillnaden ligger ju snarare i vem som byggt vägen och om servitutet innefattar rätt att anlägga väg eller endast nyttja (och underhålla) en befintlig väg. Huruvida vägen är en utfart eller inte avgör ju inte frågan om vem som äger den.Anna_H skrev:
I övrigt är jag enig med dig, grannen behöver också ett servitut för att nyttja utfarten/vägen ifråga. Däremot beroende på omständigheterna kan det vara så att TS antingen har möjligheter att t.ex. hindra andra från att nyttja vägen eller att dessa möjligheter ligger på ägaren till den tjänande fastigheten och att TS saknar möjlighet till det. Men det avgörande för den frågeställningen är inte om servitutet avser väg eller utfart, utan om vägkroppen är ett fastighetstillbehör eller inte.
Jag tycker det är dags för en karta så att vi alla förstår lite bättre 
Om jag förstår TS rätt, är det grannen på 3:120 som egentligen har servitut för utfartsväg på 3:121. Men den vägen har tagits bort av fastighetsägaren.
3:120 har alltså inget annat sätt att komma till sin garage än att använda TS stickväg. Egentligen tycker jag att lösningen är bra och det är säkert något som en lantmätare skulle kunna hålla med om.
Sedan verkar TS inte ha problem med att grannen använder vägen, men att grannen inte bidrar till drift och underhåll. Ända lösning för TS är egentligen att sluta skotta snö och grusa uppfarten tills grannen tröttnar på det och börjar hjälpa till.
Det kan ju vara så att grannen inte har problem med att betala sin del, men att han tycker att TS ställer för höga och dyra krav på vägen, och inte har lust eller möjlighet att hålla vägen på den nivån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag förstår TS rätt, är det grannen på 3:120 som egentligen har servitut för utfartsväg på 3:121. Men den vägen har tagits bort av fastighetsägaren.
3:120 har alltså inget annat sätt att komma till sin garage än att använda TS stickväg. Egentligen tycker jag att lösningen är bra och det är säkert något som en lantmätare skulle kunna hålla med om.
Sedan verkar TS inte ha problem med att grannen använder vägen, men att grannen inte bidrar till drift och underhåll. Ända lösning för TS är egentligen att sluta skotta snö och grusa uppfarten tills grannen tröttnar på det och börjar hjälpa till.
Det kan ju vara så att grannen inte har problem med att betala sin del, men att han tycker att TS ställer för höga och dyra krav på vägen, och inte har lust eller möjlighet att hålla vägen på den nivån.
harry73 skrev:
Jag tycker det är dags för en karta så att vi alla förstår lite bättre
[bild]
Om jag förstår TS rätt, är det grannen på 3:120 som egentligen har servitut för utfartsväg på 3:121. Men den vägen har tagits bort av fastighetsägaren.
3:120 har alltså inget annat sätt att komma till sin garage än att använda TS stickväg. Egentligen tycker jag att lösningen är bra och det är säkert något som en lantmätare skulle kunna hålla med om.
Sedan verkar TS inte ha problem med att grannen använder vägen, men att grannen inte bidrar till drift och underhåll. Ända lösning för TS är egentligen att sluta skotta snö och grusa uppfarten tills grannen tröttnar på det och börjar hjälpa till.
Det kan ju vara så att grannen inte har problem med att betala sin del, men att han tycker att TS ställer för höga och dyra krav på vägen, och inte har lust eller möjlighet att hålla vägen på den nivån.[/
Rätt förstått Lite mer bakgrundsfakta jag är fattigpensionär medan mina grannar är välbeställda o med bilar för miljoner och Porsche i garaget. Grannarna dumpar sitt dagvatten på utfartsvägen och i min tomtgräns vilket gör att utfartsvägens grus spolas bort vid skyfall stenar sticker upp spåren blir djupare. Har försökt tala med grannar om både vatten vid flera tillfällen utan resultat. Vägen nu behov av grus ,sladdning. Salt att fästa gruset samt padda det. Hur lösa problemet utan strid.
Lite mera fakta. Harry73 har förstått läget. Ekonomiska läget jag fattig pensionär grannar med bilar för miljoner och Porsche i garaget. Tillkommer att grannar dumpar sitt dagvatten på uppfartsvägen som spolar bort gruset så stenar sticker upp . Vill renovera vägen med grus, dammsalt, paddning. har talt med grannar får inget gehör.
Vad göra.
Vad göra.