Hej på er alla glada hemmapulare.

Just nu gör jag som alla andra och håller på och ska fixa infällda spotar i taket.

Jag ska dock INTE koppla elen själv utan endast förbereda för elektrikern.

Det jag undrar över är följande:

Kabel ska vara värmetålig kabel. Inga konstigheter.

Måttet uppåt ska vara 12 cm. Fixat.

Kabeln ska ligga i VP rör. Inga problem.

Hur brett kan det vara mellan träregel och spot? Finns det någon standard?

Varför ska kabeln ligga i VP rör? Det kan ju inte vara på grund av värmen eftersom
rören är öppna där det är som varmast eftersom kabeln ska ner till spoten.

Gör det något att det ligger flera spots mellan samma två reglar?

Så inte det området blir för varmt?

Tacksam för svar.

//Kenny

Det brukar finnas angivet på spotten (eller förpackningen) hur långt det skall vara i sidled till brännbart material, ofta 5cm. Men om du har en regel så ligger den ju inte rakt i sidled, utan den "passerar" ju armaturen i höjdled, och bör kunna vara så att när den ligger stax ovanför lampan så borde det i stället vara höjledsmåttet som gäller "snett uppåt". Detta finns det normalt inget skrivet om. Men om du har en armatur som skall ha en skyddsburk på ex. 30X30 cm och 15 hög (som ett exempel) så även om du nu inte behöver skyddsburk i ditt fall så är det troligen det sidledsmåttet som gäller.

Jag har aldrig hört talas om att dte skulle vara begränsningar på hur många man får i ett "fack". Och det är knappast något problem så länge vi pratar om rimliga mängder av lampor. Skulle du ex. få för dig att sätta 20 lampor med lite olika riktning på en kvm. så borde man kanske konsultera tillverkaren eller en belysningskonsult.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.