Tacksam för goda råd om följande dilemma (se bifogad skiss):

Vi helrenoverar ett sovrum i vårt timmerhus och jag vill absolut fälla in så mkt som möjligt av kablarna med tanke på hur mycket jobb vi lägger ned på att få rummet snyggt i övrigt.
Inkommande kabel är utvändig och så får det förbli. Det är ändå bara ca. en meter till den plats där kulodosan sitter. Därifrån vill jag lägga kablarna i VP- eller flexrör bakom dörrfodret (jag har sågat och huggit ut plats för ett rör).  Frågan är hur jag gör när jag skall ansluta till strömbrytarens apparatdosa vars mitt hamnar ca 7 cm från VP-röret. Det blir ju en väldigt skarp böj. Avståndet blir ju t.o.m ännu mindre med tanke på anslutningarna på dosan. Går det att böja ett flexirör så mycket eller kan jag skala en kuloledning göra hål i VP-röret och sedan låta sista biten på kulon till dosan vara hel (men med ngt spikskydd över)? Om det senare är tillåtet skulle det vara det bästa eftersom jag då i andra änden kan göra likadant. Mitt andra dilemma är nämligen att på ett snyggt (och tillåtet..) sätt gå in i den utanpåliggande kulodosan. Anslutningarna till väggkontakterna räknar jag med blir enklare med tanke på att böjen blir mindre.

Jag bör tillägga att 2 kontakter samt ströbrytare fanns redan innan med utanpåliggande matning.

Mvh

W

• el_gstrum_kopiera.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borra snett upp/ner från karmsidan och in i botten på dosans hål så blir inte böjarna så tvära. Använd "ROT- dosor" för att sätta apparater i. Du behöver en speciell dosfräs som har något mindre diameter till den dosan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.