Mikael_L
Vad kan dom mena med "självjusterande ring" då?

Ja tyvärr går vi offtopic här. Jag vet inte om den ursprungliga frågeställningen var besvarad, kändes lite så.
Men TS får väl hojta till annars.

Tack tack, för alla förslag, beställde Rutab-dosorna med några stutsar. Bra system där de är lösa!

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Schneider electrics apparatdosor VP-2 och Elkos röda apparatdosor bygger på samma dosa i grunden, men ringen och alla tillbehör är olika.
VP-2 har en ring som man justerar genom att snurra på den fler varv. ELKOs dosa har en ring som man drar in och ut direkt. Ej snurrar.

Sen har VP-2 flexibla studsar, medan ELKO enbart har fasta.
Regelfästet till VP-2 skruvas fast, medans ELKOs har spikar för att slås fast i träreglar.

//Patrik

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Aha, jag trodde det bara var Schneider som hade VP-2. Tack för förklaringen!

AXS
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
zeus_axel skrev:
Tips på hålborr för rutab-dosorna: [länk]
Tack, intressant. Tog upp spår och doshål med en mejselhammare för tryckluft, enligt principen man tar vad man har. Blev funktionellt och tillräckligt bra, men ska ha denna dosborr i åtanke till nästa installation! :)

elmont skrev:
Vilken vanlig dosa som helst går att putsa fast. Det gäller "bara" att få den på rätt djup och "rakt" efter väggen. Tar man en dosa för enkel gips behöver man bila liiite mindre.
Ps
Och det brukar vara enklare att först rikta och fästa dosan för att sedan när dosan sitter fast putsa runt den, lika med slangen fäst den bra först för att sedan "lappa". Gör man allt i ett steg är risken stor att det "fjädrar ut" någonstans och man får göra om "lagningen.
dosor för enkelgips och dubbelgips är lika djupa... bara fästet på olika ställen fick jag lära mig häromsistens, vart lika förvånad själv :)

Men stosen sitter "högre upp" på dosan om den är för enkelgips, det är det som är skillnaden. Det innebär att man inte behöver bila lika djupt för röret/slangen och lättare att slippa "spänningar" från rör/slang. Sedan finns det lite varierande djup på olika dosor men dom flesta har samma djup.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
AXS
tompaah7503 skrev:
Tack, intressant. Tog upp spår och doshål med en mejselhammare för tryckluft, enligt principen man tar vad man har. Blev funktionellt och tillräckligt bra, men ska ha denna dosborr i åtanke till nästa installation! :)
Så länge som det funkar så. :)

Vid bilning tycker jag rutabdosorna förlorar lite av sin fördel, vingarna på sidan som låser fast. Gött att slippa tänka på centeringen.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Dosor är mycket billigare i Tyskland (typ 25 st. för mindre än 2 Euro). Samma dosor finns i Polen.

Mikael_L
Ragnar_AT skrev:
Dosor är mycket billigare i Tyskland (typ 25 st. för mindre än 2 Euro). Samma dosor finns i Polen.
Har du någon länk?

Och i Sverige kan man köpa apparatdosor hos tex jula för lite mer än en tia men betalar gladeligen 5-6 ggr så mycket för en VP-2

tompaah7503 skrev:
Tack tack, för alla förslag, beställde Rutab-dosorna med några stutsar. Bra system där de är lösa!
Tänk också på att du kan vända på stutsarna för att anpassa till hur djupt in i väggen elröret går. En annan fördel.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
Tänk också på att du kan vända på stutsarna för att anpassa till hur djupt in i väggen elröret går. En annan fördel.
Tack för tipset, tänkte faktiskt på detta men testade inte (grejerna kom igår). Har bilat rätt djupt, ska putsa med lera sen så ville att det skulle vara lite material på rören så de sitter bra.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.