3 577 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Industri fastighet vilka regler gäller??
Hej jag undrar om min situation,, kort historia, 2007 köpte förre detta skola och andra fastighet, de är skattad som industri fastighet, när jag köpte säljaren visade bilder och sa att gränsen var stängsel runt 50 procent av fastigheten,,, några år senare kom nya info att stängsel ligger på brandvägg som kommunen hade från 1910 och att kommunen hade satt stängsel för att skydda futboll plan,,, när jag kontaktade förra ägaren han dog och hans bolag är avslutad,,, vad ska jag göra?? Vem äger stängsel??? Jag kontaktade kommunen och de säger att de äger denna brandvägg,, då min fastighet har blivit mindre och utan 100 meter utan stängsel? Jag ville ha ritningar men kommunen säger att de hittar inte, lantmäteriet skickade tomt gränser,,, jag undrar vad ska jag göra???
Mvh
Mvh
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 093 inlägg
Logga in på Mina sidor hos www.lantmateriet.se, där finns förrättningskartor för din/dina fastigheter. En sådan karta är juridiskt bindande, till skillnad från de kartor du kan hitta på exempelvis Eniro.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Släpp det. Du har köpt en fastighet utan att själv undersöka gränserna. Därtill av ett nu avvecklat bolag. Om staketet också står på grannfastigheten är det ju ännu svårare att hävda att det är ditt.
Jag menar att stängsel tillhör till fastighet !! inte att jag klagar och att det finns detaljer att Kommunen gjorde att installera stängsel på fel mark,, när de hade denna fastigheter i sin ägo
leta bland historiska kartor på lantmäteriet och se om du kanhitta handlingar och kartor från avstyckningen.och sedan går du ut i landskapet och ser om du hittar gränsmarkeringar. kanske finns det fler kartor i kommunens arkiv som också är offentliga. men det är ju inte självklart att stängslet är ditt om det inte står så i köpeavtalet.Rodrigo Chaparro skrev:
Men om kommunen även ägde/äger fastigheten där stängslet monterades av kommunen? Då har det väl aldrig tillhört fastigheten du köpt?Rodrigo Chaparro skrev:
Hej igen vara för att förklara tom gränser finns 100% klart och tidligt hittar rm punkter utan problem, men i praktiken under period 1919 till och med 1992 som skolan blev såld hade kommunen i sin ägo fastigheten, under tiden de gjorde fotboll plan och lägga stängsel, och sålde de till förra ägare och han sålde åt mig, och när vi gick genom fastighet och sina tillbehör, han pekade att stängsel som tom gräns , brandvägg är inte i bruk eller har ingen användning, min fråga är om det finns regler eller lagar som ge mig rätt att behålla mark och stängsel ?? och vilken regel eller lag finns i som situation ??
mvh
mvh
Du har väl ingen rätt att behålla nått du inte äger? Vare sig det är mark eller stängsel…..Rodrigo Chaparro skrev:
Du har ju en tomtkarta och hittat rören som markerar dina gränser.
Ja, lagen heter jordabalken. Där definieras det som hör till en fastighet. T ex ett stängsel som står inom fastighetens gränser är ett fastighetstillbehör och hör till fastigheten. Ett stängsel som står på grannfastigheten är också ett fastighetstillbehör till din fastighet om det har uppförts med ett härskande servitut på den tjänande grannfastigheten. Typiskt sett är sådana servitut i dag skriftliga men om servitutet inrättades före 1 jan 1972 så är även muntliga servitut idag gällande. Men som du förstår är bevisproblematiken omfattande med sådana gamla muntliga servitut men bevis behövs ju inte om de två fastighetsägarna är överens om vad som gäller. Dessutom går sådana avtalsservitut lätt förlorade vid överlåtelser av fastigheterna, förs informationen inte över så dör de.Rodrigo Chaparro skrev:
Du kan också ha köpt stängslet som lös egendom, alltså inte som en del av fastigheten. Det tycks vara det som du beskriver när du säger att säljaren pekade ut stängslet som sitt i samband med fastighetsaffären. Detta är helt oproblematiskt om kommunen (som vad jag förstår äger fastigheten som stängslet står på) delar uppfattningen att det är ditt stängsel. Men om kommunen menar att det är deras stängsel så har du en enorm uppförsbacke att bevisa detta om du inte har skriftligt på affären.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vem försäkrar ett dödsbos industrifastighet
Försäkringar -
Fastighetstaxering typkod renovering av industrilokal
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vilka typer av byggnader syns på Lantmäteriets fastighetskarta?
Övrigt husrelaterat -
Från industrifastighet till festlokal
Bygglov -
Bygglov för plank mot industrifastighet?
Bygglov