2 605 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Induktionsspis och ny kastrull
Kastar in frågan här, annars får den flyttas till rätt ställe.
Ny 1-literskastrull som inte vill koka vatten? När jag tar kranvatten och vill koka upp så stänger plattan av sig. Om jag ställer dit den tom, sätter på plattan och värmer mat funkar det. Om jag kokar upp vattnet i vattenkokare och häller i kastrullen fortsätter det att koka! Men inte från scratch!
Ja, den är märkt för induktion men diametern är något mindre än plattan.
Nån som vet varför?
Ny 1-literskastrull som inte vill koka vatten? När jag tar kranvatten och vill koka upp så stänger plattan av sig. Om jag ställer dit den tom, sätter på plattan och värmer mat funkar det. Om jag kokar upp vattnet i vattenkokare och häller i kastrullen fortsätter det att koka! Men inte från scratch!
Ja, den är märkt för induktion men diametern är något mindre än plattan.
Nån som vet varför?
Hej Kjell.
Det enda jag kan tänka på är att din kastrull inte har tillräckligt ferrometal.
Ett sätt att testa är att du använder dig av 2 olika kastruller (olika märke). Test med en magnet att de innehåller en hög mängd ferrometal (om magneten fastnar väldigt stark är det bra). Du kanske märker en skillnad mellan kastruller redan då?
Om det blir bättre resultat med en annan kastrull så beror det på mängden ferrometal.
Med vänliga hälsningar,
Sebastiaan
Det enda jag kan tänka på är att din kastrull inte har tillräckligt ferrometal.
Ett sätt att testa är att du använder dig av 2 olika kastruller (olika märke). Test med en magnet att de innehåller en hög mängd ferrometal (om magneten fastnar väldigt stark är det bra). Du kanske märker en skillnad mellan kastruller redan då?
Om det blir bättre resultat med en annan kastrull så beror det på mängden ferrometal.
Med vänliga hälsningar,
Sebastiaan
Klicka här för att svara
