31 923 läst ·
23 svar
32k läst
23 svar
Induktionshällen känner inte av kokkärlen på två av plattorna
Medlem
· Stockholms län
· 14 inlägg
Min sambo fick tag på säljaren. Nu hävdar hon att hällen fungerade när vi köpte den och att den gått sönder pga oaktsamhet från vår sida.
Inte vet jag, men i min värld kan det knappast räknas som oaktsamhet att bära hällen till bilen, vira in den i en pläd för att skydda den under transporten, bära in den i köket, montera dit en stickpropp (efter noggrann kontrollmätning av uttaget för att säkerställa korrekt inkoppling) och därefter sätta stickproppen i uttaget.
Inte vet jag, men i min värld kan det knappast räknas som oaktsamhet att bära hällen till bilen, vira in den i en pläd för att skydda den under transporten, bära in den i köket, montera dit en stickpropp (efter noggrann kontrollmätning av uttaget för att säkerställa korrekt inkoppling) och därefter sätta stickproppen i uttaget.
Ja du... tror du är körd om inte säljaren visar lite god vilja (alternativt ärlighet
). Köpte ett kylskåp som höll i medeltemp ca 12 grader när det var inställt på 5 grader. Fast säljaren (en småbarnsmamma) hade ju aldrig hört talas om felet tidigare och det hela berodde såklart på att jag hade lagt kylskåpet ned under transporten (fast jag hade ju låtit det stå en dag upp innan jag satte igång det och för övrigt var ju inte problemet att kompressorn skar utan att temp-sensorn var helt fel ute). Blev aldrig någon lösning och säljaren gjorde bara undvikande manövrer, så det fick bli en hemmasnickrad temperaturreglering med en dallas 18S20 och en PIC.
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Jo så är det med begköp av privatperson. Köpt är köpt.
Men det är fult att sälja trasiga grejjer utan att meddela köparen.
Men det är fult att sälja trasiga grejjer utan att meddela köparen.
Medlem
· Stockholms län
· 14 inlägg
Hade det varit jag ensam som köpt hällen hade jag garanterat fått ta det som en läropeng. Nu råkar jag dock ha en finsk sambo med sjujäkla sisu. Hon tolererar inte att bli blåst och är envis som få, så vi får väl se vart det här slutar...
Medlem
· Stockholms län
· 14 inlägg
Nej. Ska man bara använda en fas kopplar man båda kablarna till samma plint i väggdosan. Hällen jobbar tekniskt sett endast med en fas i taget, dvs elementspänning 230V. Dock finns en koppling till höger sida och en koppling till vänster sida av hällen. Dessa kan matas med en varsin fas, eller gå på samma, det spelar egentligen ingen roll för funktionens skull. Det enda man behöver tänka på vid koppling till bara en fas är att framdragningen och säkringen är dimensionerad till 20A. Vid koppling till två separata faser räcker 16A.Jenspeh skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 14 inlägg
Uppdatering: Efter en del diskussioner fram och tillbaks har vi nu hittat en lösning som innebär att hällen är åter hos säljaren och pengarna åter hos oss. I morgon hämtar vi en sprillans ny häll istället.
Klicka här för att svara