Janne_B skrev:
Du gör ett gott val Jonte, dock upplever jag den rostfria kanten runt om som ett störande moment vid avtorkning. (hade valt fasett om jag kunde välja om)

Dialogen om surrande och skenande hällar stämmer inte på vår Tiger 80, den funkar perfa än så länge.
Känns tryggt att höra Janne. Vem var det som tipsade mig om hällen tro... ;)

Leker livet i nya fina Aspen?

Lyfter upp denna tråd då jag är nyfiken på vilka hällar ni kan rekommendera och vad ni har fått betala för den. Vilka är bra, vilka är mindre bra?

Anna

Jag kommer med ett alternativ till era hällar.
Som dessutom gör att ni kan använda de kärl som inte fungerar på induktion.

Alternativet är: Ilvespisar.

Vi har en 90-bred med dubbla ugnar och glashällstopp.
Finns ju även med gas. Eller snarare tvärtom, det är gas de är kända för.
Men varför Ilve då?
En fördel med den glashällstoppen är att den, eftersom den inte är inbyggd, har stora värmezoner. Dessutom ett par som är utvigdningsbara.
Och den är snabb. Akta er vad snabb den är. Speciellt att bli varm, men även betydligt snabbare att kallna. Inte som induktion förstås, men enligt mig tillräckligt bra.
Och vreden reagerar direkt...)
Dessutom är de snygga, tunga och dyra!
(Kanske inte alltför bra argument, men ändå...)
Men den glashällen är överlägsen alla konventionella hällar vi tittat på (dvs alla) och enligt oss även bättre än induktion, eftersom den är större.
Däremot har man kvar problemet med att plattan är varm ett tag efteråt. Men jag har faktiskt aldrig upplevt det som ett särskilt stort problem.

Om deras inbyggnadshäll är lika bra vågar inte jag svara på, utan det får ni fråga dem.
Dessutom är ugnarna grymma. Snabbt varma, grym pyrolys och vettiga funktioner.

Rekommenderas. Varmt (tihi)

I förra kåken hade vi en induktionshäll med touch, aldrig några problem tills det rann ut lite vatten på knapperiområdet, då blev den knäpp. Men det går ju snabbt att fixa till. Någon gång fick den helt spader så att jag fick skruva ur propparna, haha.

Jag säger bara en sak:

GAS-SPIS!

Jag är uppvuxen med gas och hatar allt annat, induktion har ju iof fördelen att bara värma upp den metall som är ovanpå spisen men hur går det med kniven man lämnar på hällen? keramik helt ok, gjutjärn nej tack..
Det finns inget bättre än när man kan reglera värmen direkt, håller det på att koka över vrider man ner och det sluta direkt...

Vill inte verka stöddig eller nåt ;), men det är en induktionshäll jag är ute efter, så är det någon med uppgifter om bra dåliga hällar, pris etc?

Anna

Siemens EH 78754 är ett bra val även Bosch den ligger dock uppåt 10'. Jag förordar också starkt induktion. De är t om  bättre än gas, du måste ju planera gasledningen vid bygget och fylla på gas. Induktionen reagerar mycket snabbt om inte bättre så i klass med gas. Touchknappar - klart du skall ha. Vred blir som sagt smutsiga. B0000593.jpg. Denna häll är bred och har en bra kokstruktur. Kolla på Kelkoo.se för prisjämförelser eller www.siemens.se på produkten i detalj.

..... Touchknappar - klart du skall ha. Vred blir som sagt smutsiga....

Dra (hårt) vredet rakt ut, så lossnar det. Diska! Sätt tillbaka. Rent!

/Ulle

Jag övervägde induktionshäll när det var dags att välja. Försäljaren visade stolt upp hur förträfflig den var - SÅÅÅ snabb både på att värma upp och att svalna av. Men jag blev gruvligt besviken. Den var seg som en gammal elspis, jämfört med den gasspis jag då kom direkt ifrån. Så jag sparade fem/tiotusen spänn och köpte en vanlig elspis. Men "nästa gång" skall jag nog investera i en gasspis. Trots mekket med att byta tub. Induktion tycker jag bara var överreklamerat. Det var en Siemens för 12 - 13.000 kronor han visade upp och som inte var bra.

Det finns en orsak till varför endast gas duger i riktiga resturangkök!

Allt annat är bara en nödlösning!

(själv bor jag i hyresrätt, det iofs också en nödlösning, och har en sur elspis...)

Kolla på Siemens självreglerande hällar. På dessa finns det sensorer som mäter tempen i grytan så att man får en optimal koktemp. För fördelen är det kommer alldrig att koka över, blir nästan ingen ångbildning när man kokar samt spisen stänger av sig själv när det är klart.

/Jörgen

"Optimal koktemperatur", ja. Men koktid är väl en helt annan sak? Vattnet kokar vid 100 grader. Men hur vet spisen om jag har snabbnudlar eller en gammal höna i grytan? Den ena skall koka en minut, den andra en timme...

Ska ta mig ner till lilla vitvarubutiken och titta på en induktionshäll nu, och ungefär trettioelva andra dyra vitvaror! Har fått sambon att gå med på induktionshäll trots det dyrare priset, men rätt vad det är så kommer jag hem med en vanlig häll, "den var mycket billigare"...

Anna

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.