7 520 läst ·
43 svar
8k läst
43 svar
Induktionshäll
Sida 1 av 3
En induktionshäll ska köpas. Vad har ni för erfarenheter, vilken modell ska vi välja?
(Vill gärna ha en med separat knappsats för montering under väggskåpet brevid.)
/Ulle
(Vill gärna ha en med separat knappsats för montering under väggskåpet brevid.)
/Ulle
Vi har inte hunnit köpa vår, men två saker har vi registrerat när vi kollat modeller:
1) Knapparna piper när man trycker på dem (dvs touchknapparna). Detta pip kan vara mer eller mindre irriterande beroende på märke.
2) En induktionshäll har ett tickande/knäppande ljud från spolen vilket också kan vara mer eller mindre störande. Detta ljud överröstas snart av andra ljud när man lagar mat, men man ska vara medveten om det.
Om någon har sett/hört en modell som INTE har dessa egenheter - hör av er.
1) Knapparna piper när man trycker på dem (dvs touchknapparna). Detta pip kan vara mer eller mindre irriterande beroende på märke.
2) En induktionshäll har ett tickande/knäppande ljud från spolen vilket också kan vara mer eller mindre störande. Detta ljud överröstas snart av andra ljud när man lagar mat, men man ska vara medveten om det.
Om någon har sett/hört en modell som INTE har dessa egenheter - hör av er.
Tvärr verkar separat knappsats vara något att se sej i stjärnorna efter...men det finns väl till vanliga hällar och om köparna tjatar tillräckligt högljutt kanske nån tillverkare har tagit fram en till nästa spisinköp om några år. För visst är det bra att ha kladdfria knappar som inte barnen når förrän de är stora nog att elda käk?
/U
/U
alla pratar om att touchknapparna "lägger av" vi har beställt induktion med touch, är det ett allmänt problem att funktionen är dålig eller är de flesta dåliga på att hålla rent
vår gamla hällspis rengör jag flera ggr om dagen med hällrengöring o microfiberduk, hoppas det ska räcka även till nya hällen trots touchknappar :-/
;D , jo i och för sig, men jag vet fortfarande inte vad "suger purjo" betyder.
Hm. Uttrycket är en metafor för en betydligt grövre, närmast obscen fras som brukar framställas i ytterst nedvärderande syfte. Forumregler och min egen blyghet förhindrar mig tyvärr från att utveckla detta ytterligare, och än mindre att skriva det i klartext.
I korthet kan jag säga att touchkontroller på en spis är ungefär lika gediget som kardborreband på en fallskärm.
Snyggt? Javisst.
Pålitligt? Ibland.
I korthet kan jag säga att touchkontroller på en spis är ungefär lika gediget som kardborreband på en fallskärm.
Snyggt? Javisst.
Pålitligt? Ibland.
Inte för att vara näsvis, Karl12, men i följande pdf nämns kardborreband ett antal gånger. Som lekman vet jag nästan ingenting om fallskärmar, MEN det verkar som det verkligen existerar sådana på skärmarna... nånstans.
http://www.ofkdz.nu/matbok.pdf

För övrigt hade jag hoppats på fler inlägg om själva hällens för- och nackdelar.
http://www.ofkdz.nu/matbok.pdf
För övrigt hade jag hoppats på fler inlägg om själva hällens för- och nackdelar.
Vi ska ha en Husqvarna Reginett Tiger 80, QHC8501X, Induktion.
Jag hoppas och tror att induktion är så bra som många säger...men lite orolig är jag för touchkontrollerna :-/
Kör induktion eller gas om du vill satsa lite extra på matlagningen, om nu det var frågan!?
Jonte
Jag hoppas och tror att induktion är så bra som många säger...men lite orolig är jag för touchkontrollerna :-/
Kör induktion eller gas om du vill satsa lite extra på matlagningen, om nu det var frågan!?
Jonte