1 597 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Induktionshäll med inbyggd fläkt: IM kanal till fasaden
En rund kanal 127,7 mm har samma tryckfall som den rektangulära, samma hydrauliska diameter Dh. Dh = 2 • b • h / (b + h).H Håbbe01 skrev:
Tycker resonemangen här visar att utsugning neråt är en oförnuftig lösning som delvis strider mot naturlagen att suga till sig ånga neråt från kärl. Hur sanerar man efter ett stort överkok? Hur rensar man kanalen invändigt?
Hällen har en uppsamlare undertill där vatten mm samlas så det inte går ner i ventilationen.J Jochi skrev:En rund kanal 127,7 mm har samma tryckfall som den rektangulära, samma hydrauliska diameter Dh. Dh = 2 • b • h / (b + h).
Tycker resonemangen här visar att utsugning neråt är en oförnuftig lösning som delvis strider mot naturlagen att suga till sig ånga neråt från kärl. Hur sanerar man efter ett stort överkok? Hur rensar man kanalen invändigt?
Hur bra en integrerad fläkt är kan man resonera friskt kring men det är hyfsat förekommande och de flesta producenter av vitvaror har liknande hällar.
Problemen jag stött på är att få verkar dra frånluft från en sån här fläkt och tillverkarna har rätt dålig beskrivning kring frånluft
Jo iden är korkad, skulle själv ej köra detta. Men blivit populärtJ Jochi skrev:En rund kanal 127,7 mm har samma tryckfall som den rektangulära, samma hydrauliska diameter Dh. Dh = 2 • b • h / (b + h).
Tack för era svar hittills, jag undrar om detta är en godtagbar lösning:
Jag fick idén när jag såg IKEAs dimension på deras häll med inbyggd fläkt. De har en reducerare likt den jag föreslår från 220x90 till 220x55 samt föreslår i deras instruktioner övergång från 220x55 till 125 rör.
Deras fläkt har också nästan identisk kapacitet som vår Electrolux.
Electrolux:
Luftflöde vid minimi- och maximihastighet under normalt bruk (m3/h): 270/500
Luftflöde vid intensiv eller boostinställning (m3/h): 630
Ikea:
Luftflöde vid minimi- och maximihastighet under normalt bruk (m3/h): 245/550
Luftflöde vid intensiv eller boostinställning (m3/h): 700
Vad tror ni om detta? Alt så får 220x90 röret gå hela vägen ner till övergången till cirkulärt 125mm.
- Reducera 220x90 till 220x55 direkt vid fläkten.
- Låta 220x55 rör gå ner bakom skåpen
- Övergång 220x55 till 125
- 125 rör till fasaden där kallrasskydd samt kåpa sitter. Kåpan kommer sitta på ca 2m höjd över marken så sotare kommer åt både rör samt kallrasskydd utifrån
Jag fick idén när jag såg IKEAs dimension på deras häll med inbyggd fläkt. De har en reducerare likt den jag föreslår från 220x90 till 220x55 samt föreslår i deras instruktioner övergång från 220x55 till 125 rör.
Deras fläkt har också nästan identisk kapacitet som vår Electrolux.
Electrolux:
Luftflöde vid minimi- och maximihastighet under normalt bruk (m3/h): 270/500
Luftflöde vid intensiv eller boostinställning (m3/h): 630
Ikea:
Luftflöde vid minimi- och maximihastighet under normalt bruk (m3/h): 245/550
Luftflöde vid intensiv eller boostinställning (m3/h): 700
Vad tror ni om detta? Alt så får 220x90 röret gå hela vägen ner till övergången till cirkulärt 125mm.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 718 inlägg
Har du installerat?
Det fungerar inte med sånt kallrasskydd tyvärr bär det sitter i väggen. Jag har provat. Antingen så stänger det inte eller så öppnar det bara delvis.
Jag bytte till en jalusislutare.
Det fungerar inte med sånt kallrasskydd tyvärr bär det sitter i väggen. Jag har provat. Antingen så stänger det inte eller så öppnar det bara delvis.
Jag bytte till en jalusislutare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden