Long time listener first time caller...

Jag har en bänkskiva på 28 mm och en induktionshäll som (tydligen) kräver ytterligare 10 mm. Ugnen sitter direkt under hällen och utan en hel del meckande går det inte att sänka den då den vilar på botten samt har en låda direkt under sig. Finns det något annat alternativ?

Höj bänkskivan 10mm med lister?
Dvs lägg 10mm tjocka lister mellan skåpen och bänkskivan.

/ Fredrik

Har funderat på det men är lite orolig att det kommer se mindre bra ut tillsammans med mina handtag. Får ta en funderare helt enkelt.

Skumt att siemens är tunnare än gaggenaus häller - de är ju ändå BSHGs premiummärke.

Galet skönt med induktion dock så rekar de varmt.

Ja höj bänkskivan 10mm fast med samma materiel som din luckor/täcksidor.
Klyv upp dem ca 40mm breda och skruva dit dem så det livar med framkanten på köksluckan.

Det finns också visst utrymme under bänksskivan, även om man har en ugn där. Ugnen går ju inte helt upp. På ett ikea-skåp är det minst 10 mm, på främre övre delen av stommen finns nämligen en metallskena för att hålla ihop skåpet, och den går 10 mm ner.

På min monteringsanvisning står det tydligt att min häll går 44 mm ner, och att bänkskivan måste vara minst 30 mm. Alltså borde det vara någon slags standard att man kan räkna med minst 14 mm ledigt under skivan.

Okey, jag tar jag delvis tillbaka mina tips... Jag upptäckte att induktionshällen är 59 cm bred och då tar den i själva skåpsstommen. Så det spelar ingen roll vad jag skrev tidigare.

Jag sågade av en cm av stommen där det tar i, då passade det fint.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.