Byggahus.se

Induktionshäll som beter sig konstigt då den slås på.

1. U
    Medlem Nivå 4
    Logga in för att se filmer.

Har en tio år gammal induktionshäll från Ikea som beter sig väldigt konstigt då en platta ska slås på.
    Det går inte sätta dit en panna o sen slå på, utan måste oftast först slå på touchen
    och sen sätta på pannan.
    Detta sker allt som oftast, men inte alltid konstant.
    Samtliga plattors påslagstouch står o blinkar ilsket E och efter ca 30 sekunder slås hela hällen av.
    Ibland står bara de två touchen under varandra o blinkar E.
    Se mer på bifogade filmer !

2. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Om det inte är fasfel så är det aldrig lönt att reparera en induktonshäll och i synnerhet om den kommit till åren.
    i ditt fall är det troligen den högra induktionsmodulen den bruka kosta runt 3.000.- byt den så går snart den andra oxå.

3. U
    Medlem Nivå 4
    Ok, tack för info. Får köpa ny då !

4. U
    Medlem Nivå 4
    Är det bara dra ur kontakten o dra upp den från bänkskivan, eller måste andra åtgärder vidtas före ? När ny ska in, gör jag samma då ??
    Läste på annat ställe att värme/ånga från ugnen kan göra att hällarna går sönder av fukten ?! Stämmer det ? Har inbyggnadsugn under bänkskivan där hällen är insatt i.

5. E
    Medlem Nivå 9
    • Laddar…
  6. U
    Medlem Nivå 4
    Tack för tipset ! Ska åka till någon elfirma o prata med dem, alt.chattar jag med Ikeas support (det är en Ikea-häll) och hör vad de säger! Kan nog säga jag har ”tummen mitt i handen” då det gäller just el. Är också lite rädd för att mixtra med just el.

7. U
    Medlem Nivå 4
    Kan det räcka med en omstart av hällen, dra ur kontakyen och sätta tillbaka den igen ?

8. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Dra ur säkringen i så fall...

9. U
    Medlem Nivå 4
    Ja absolut !!

10. D
    Medlem · Nivå 20
    Inte hos tillverkaren. Men i allmänhet är det några transistorer eller kondensatorer som gett upp. Det handlar om några tior i materialkostnad i stället för 3kkr som tillverkaren tar för delar.

11. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Det finns faktiskt några IGBTs som lägger av oxå.
    den kondensatorn som bilden visar sitter på kraftkortet inte induktionsmodulerna
    alla induktionshällar har ej kraftkort.
    jag skull vilja påstå att IGBTerna är vanligare som fel tillsammans med de papperslindade kondensatorerna.

12. D
    Medlem · Nivå 20
    Ja det är nog det vanligaste, det var kanske därför jag nämnde det först....

13. D
    Medlem · Nivå 7
    Genomförde precis motsvarande manöver igår på en 10 år gammal Miele-häll med felkod fe32. Hittade två svällda kondingar som jag förmådde en tv-reparatör att byta ut år mig för 200:-. Funkar finfint efteråt! Så absolut värt att öppna upp och kika runt lite.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20181207_112649.jpg

14. E
    Medlem Nivå 9
    Grattsi! Man ska vara lite om sig och kring sig. Många tillverkare idag byter bara kort. Vet inte hur Electrolux gör men det kanske lönar sig ändå? ;-)
    /J

15. Huvudbrytaren
    Medlem · Nivå 8
    På de kretskort som säljs på detaljist/konsumentmarknaden är det oftast kondensatorerna som ger upp först. De är snorbilliga att byta om man kan identifiera de som felar och kan löda. På äldre elektronik som man renoverar utgår man ifrån att alla kondensatorer är slut och byter ut dem. Rör och halvledarkomponenter påverkas inte av tidens tand i samma omfattning.