10 869 läst ·
33 svar
11k läst
33 svar
Induktion eller inte induktion det är frågan.....
Finns inga alternativ(utom ev Gas) om man vill ha:
1.Snabb uppvärmning
2.Finkänslig justering av värmen
3.Snabb response vid höjning och sänkning av värmen
4.Lätt rengjord häll
5."Barnvänlig" då hällen ej blir jättevarm
INDUKTION alla gånger om inte Gas, nägra andra alternativ finns inte för mig. Har haft en Husqvarana i 3år, fungerar kanon
1.Snabb uppvärmning
2.Finkänslig justering av värmen
3.Snabb response vid höjning och sänkning av värmen
4.Lätt rengjord häll
5."Barnvänlig" då hällen ej blir jättevarm
INDUKTION alla gånger om inte Gas, nägra andra alternativ finns inte för mig. Har haft en Husqvarana i 3år, fungerar kanon
Induktion är säkert mycket smidigare.
Men
Man måste ha rätt kastruller.
Man kan inte ha saker direkt under hällen.
Ny teknik och ingen garanti på att de funkar i många år.
Något dyrare
Och så strålningen, är inte besvisat skadlig och troligen inte farlig då man inte står vid spisen hela tiden.
Bytte ut en 20 år gammal glaskeramikhäll nu vilken har fungerat utan problem i alla år. Sätter dit en ny "gammal hederlig teknik" glaskeramikhäll. Har aldrig haft problem med att de är långsamma. Glaskeramikhällen får inte förväxlas med gamla typen av järnplattor vilka var lite sega att reglera. Visst är induktionstekniken snabbare eftersom värmen där skapas direkt i botten på kastrullen men en glaskeramik med vanlig väremteknik är tillräckligt snabb för ett stressat liv (gör inget om det tar 19 sekunder längre).
I vissa lägen är det smidigt med "gamla vanliga" t.ex. om man har gäster och gjort en stor potatisgratäng (vi använder ofta en stor glasform). Man serverar gästerna och ställer den sedan på spisen för varmhållning och har en varm gratäng när det är dags för gästerna att ta om. Visst kan man använda ugnen men iblan är den upptagen.
osv
Inte alltid botten är rätt för det man vill värma.
mvh Roland
Men
Man måste ha rätt kastruller.
Man kan inte ha saker direkt under hällen.
Ny teknik och ingen garanti på att de funkar i många år.
Något dyrare
Och så strålningen, är inte besvisat skadlig och troligen inte farlig då man inte står vid spisen hela tiden.
Bytte ut en 20 år gammal glaskeramikhäll nu vilken har fungerat utan problem i alla år. Sätter dit en ny "gammal hederlig teknik" glaskeramikhäll. Har aldrig haft problem med att de är långsamma. Glaskeramikhällen får inte förväxlas med gamla typen av järnplattor vilka var lite sega att reglera. Visst är induktionstekniken snabbare eftersom värmen där skapas direkt i botten på kastrullen men en glaskeramik med vanlig väremteknik är tillräckligt snabb för ett stressat liv (gör inget om det tar 19 sekunder längre).
I vissa lägen är det smidigt med "gamla vanliga" t.ex. om man har gäster och gjort en stor potatisgratäng (vi använder ofta en stor glasform). Man serverar gästerna och ställer den sedan på spisen för varmhållning och har en varm gratäng när det är dags för gästerna att ta om. Visst kan man använda ugnen men iblan är den upptagen.
osv
Inte alltid botten är rätt för det man vill värma.
mvh Roland
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Uppenbarligen har du inga erfarenheter av induktion...rolri skrev:
Alla nyare kastruller fungerar, det enda som inte funkar är alu-kastruller och det går ändå bort hos oss för de är så äckliga i längden.
Vi har en 80 cm låda med bestick under vår häll med rätt avstånd osv så det är inget problem.
Tekniken är inte ny, vi har som jag skrev tidigare haft detta i 6 år.
Men visst har du rätt ang priset, de är dyrare.
Visst kan tidsvinsten uppskattas som marginel med induktion men de fördelar jag gillar mest är den snabba reaktionen när man vill höja/sänka temperaturen. Att inget bränner fast eftersom det inte är varmt på hällen osv.
Som tur är står det var och en fritt att välja vad de vill men jag kommer aldrig gå tillbaka till det "gamla"!
/FlitigaLisa
Ta en kylskåpsmagnet och kolla dina kastruller så kommer du bli förvånad över hur många du kan använda till induktionshällen. Annars fick IKEA bäst-i-test på sina kastruller.rolri skrev:Induktion är säkert mycket smidigare.
Men
Man måste ha rätt kastruller.
Man kan inte ha saker direkt under hällen.
Ny teknik och ingen garanti på att de funkar i många år.
Något dyrare
Och så strålningen, är inte besvisat skadlig och troligen inte farlig då man inte står vid spisen hela tiden.
Bytte ut en 20 år gammal glaskeramikhäll nu vilken har fungerat utan problem i alla år. Sätter dit en ny "gammal hederlig teknik" glaskeramikhäll. Har aldrig haft problem med att de är långsamma. Glaskeramikhällen får inte förväxlas med gamla typen av järnplattor vilka var lite sega att reglera. Visst är induktionstekniken snabbare eftersom värmen där skapas direkt i botten på kastrullen men en glaskeramik med vanlig väremteknik är tillräckligt snabb för ett stressat liv (gör inget om det tar 19 sekunder längre).
I vissa lägen är det smidigt med "gamla vanliga" t.ex. om man har gäster och gjort en stor potatisgratäng (vi använder ofta en stor glasform). Man serverar gästerna och ställer den sedan på spisen för varmhållning och har en varm gratäng när det är dags för gästerna att ta om. Visst kan man använda ugnen men iblan är den upptagen.
osv
Inte alltid botten är rätt för det man vill värma.
mvh Roland
Man kan visst ha saker under hällen, dock är det ju så att om de är magnetiska och ligger för nära hällen så alstras det värme. Vi har träslevar, plastpåsar och lite annat "skräp" under vår häll.
Tekniken är över tio år. Garantitiden är densamma som på andra hällar.
Än så länge är de dyrare, ja men de är på väg ned i pris.
Strålningen behöver ni INTE bekymra er om.
Induktionen är mer exakt, snabbare och då snackar vi inte om att spara 19 sekunder. 3 liter vatten kokar på 4,30 på vår. När man väl har fått feeling för det så kan man näst intill inte misslyckas med matlagningen (jo, jag kan iofs).
Finns inget utan att det fins både possitiva och negativa sidor.
De flesta inläggen här hade sidan enbart possitiva så mitt inlägg var ett försök att få lite debatt, vilket lyckades.
Nej jag har ingen egen erfarenhet av induktionshällar men kan tekniken.
Kikade en del innan vi valde att köpa ny häll.
Finns svagheter hos vissa modeller med ojämn värme för t.ex. stekpannor. Vissa modeller av stekpannor är optimerade för ett bra resultat på vanliga spisar och fungerar sämre på induktionshäll. Finns med koppar i botten för snabbare värmespridning på vanlig spis.
Aluminiumkastruller borde vara historia i de flesta hem då de avger aluminium till maten man lagar.
Har man skaffat en dyr sak är det ibland svårt att se de brister prylen har.
Min spishäll har givetvis brister. Den förra var för liten och trångt mellan plattorna. (den nya större med mer plats). Tröghet i plattorna är bra när man steket kött och bidrager tillsammans med en bra stekpanna till konstant värme. Detta har inte glaskeramikhällarna varken vanlig eller induktion.
Garantitiden är 2 år som för de flesta konsumentprodukter. Gissar nu men skulle tro att induktionstekniken för att använda som spisplattor är 40-50 år. Men för vissa tillverkare är detta ny teknik och det finns barnsjukdommar vilka i vissa fall kommer göra det dyrt om några år.
Övrigt så är jag älskare av ny teknik men har med åren bränt mig (lol) på vissa nya prylar.
Skulle givetvis ha en ny Volvo V70 när de kom våren 2000 och fick en mycket tidig modell. med barnsjukdommer och spjällhus som havererade efter garantitiden (dyrt).
osv.
Ska skaffa LCD 42" TV men väntar ut barnsjukdomarna.
Vissa kommer göra den tråkiga upptäkten med sina plasma TV-skärmar att kvalitén inte består med åldern.
Det mesta är inte svart och vitt utan det finns nyanaser. Visst är tekniken med induktinshällar fantastisk men det finns även brister. Gissar att de flesta ändå är nöjda med sitt val.
Har givetvis microvågsugn, men de strålar. Vissa med trådlöst nätverk märker detta och beroende på hur duktigt teknikerna som konstruerat micron är så strålar de mer eller mindre och sänker effekten i dator nätverket.
Hoppas teknikerna som konstruerat induktionshällen skött sitt jobb. I instruktionerna till de hällar jag sett så finns det en varningstext om strålningen. Troligvis inte farlig men tillsammans med allt annat så tycker jag man ska fundera lite och inte bara svälja.
mvh Roland
De flesta inläggen här hade sidan enbart possitiva så mitt inlägg var ett försök att få lite debatt, vilket lyckades.
Nej jag har ingen egen erfarenhet av induktionshällar men kan tekniken.
Kikade en del innan vi valde att köpa ny häll.
Finns svagheter hos vissa modeller med ojämn värme för t.ex. stekpannor. Vissa modeller av stekpannor är optimerade för ett bra resultat på vanliga spisar och fungerar sämre på induktionshäll. Finns med koppar i botten för snabbare värmespridning på vanlig spis.
Aluminiumkastruller borde vara historia i de flesta hem då de avger aluminium till maten man lagar.
Har man skaffat en dyr sak är det ibland svårt att se de brister prylen har.
Min spishäll har givetvis brister. Den förra var för liten och trångt mellan plattorna. (den nya större med mer plats). Tröghet i plattorna är bra när man steket kött och bidrager tillsammans med en bra stekpanna till konstant värme. Detta har inte glaskeramikhällarna varken vanlig eller induktion.
Garantitiden är 2 år som för de flesta konsumentprodukter. Gissar nu men skulle tro att induktionstekniken för att använda som spisplattor är 40-50 år. Men för vissa tillverkare är detta ny teknik och det finns barnsjukdommar vilka i vissa fall kommer göra det dyrt om några år.
Övrigt så är jag älskare av ny teknik men har med åren bränt mig (lol) på vissa nya prylar.
Skulle givetvis ha en ny Volvo V70 när de kom våren 2000 och fick en mycket tidig modell. med barnsjukdommer och spjällhus som havererade efter garantitiden (dyrt).
osv.
Ska skaffa LCD 42" TV men väntar ut barnsjukdomarna.
Vissa kommer göra den tråkiga upptäkten med sina plasma TV-skärmar att kvalitén inte består med åldern.
Det mesta är inte svart och vitt utan det finns nyanaser. Visst är tekniken med induktinshällar fantastisk men det finns även brister. Gissar att de flesta ändå är nöjda med sitt val.
Har givetvis microvågsugn, men de strålar. Vissa med trådlöst nätverk märker detta och beroende på hur duktigt teknikerna som konstruerat micron är så strålar de mer eller mindre och sänker effekten i dator nätverket.
Hoppas teknikerna som konstruerat induktionshällen skött sitt jobb. I instruktionerna till de hällar jag sett så finns det en varningstext om strålningen. Troligvis inte farlig men tillsammans med allt annat så tycker jag man ska fundera lite och inte bara svälja.
mvh Roland
Jag ska INTE köpa induktionshäll när vårt kök ryker.
Behöver ingen superduperhäll som kokar vatten på 1 min och är iskall när man lyfter stekpannan utan puttrar på med en vanlig glashäll.
Ang "Tekniken är över tio år"
Kommer ihåg 1989-90 då restaurang Källaren Diana i Gamla stan införskaffade sin induktionshäll och alla mina kollegor sprang över för att spana in nyheten.
Behöver ingen superduperhäll som kokar vatten på 1 min och är iskall när man lyfter stekpannan utan puttrar på med en vanlig glashäll.
Ang "Tekniken är över tio år"
Kommer ihåg 1989-90 då restaurang Källaren Diana i Gamla stan införskaffade sin induktionshäll och alla mina kollegor sprang över för att spana in nyheten.
Jag förstod inte varför du inte vill ha induktion?Ms_Smirk skrev:
En sak skulle jag vilja poängtera i denna tråd. Det är inte tiden man sparar när man kokar upp vatten snabbt, som främst lockar med induktion, tycker jag. Det är istället att man kan variera värmen så snabbt! Precis som gas, vilket är underbart när man lagar mat. Det andra är just det att plattorna inte blir särskilt varma (då det bara är värmen från kastrullen som värmer plattan). Det är ju suveränt!
Själv kommer vi att installera en gashäll, men det är endast p.g.a att vi ibland har strömavbrott i vårt område. Annars hade valet lätt blivit induktion!
Strålning? Tja, micron torde ju vara värre, och för att inte tala om bärbara telefoner!!
Saxat ur senaste vi i villa:
"Induktionshällen anpassar sig
Med den här hällen tar induktionstekniken ett steg framåt. Den nya generationens induktionsteknik gör nämligen att zonerna anpassar sig efter storleken på kastruller och grytor. Man kan alltså ha fyra stekpannor igång samtidigt! EHD7660. Pris 13 075 kronor. Electrolux."
"Induktionshällen anpassar sig
Med den här hällen tar induktionstekniken ett steg framåt. Den nya generationens induktionsteknik gör nämligen att zonerna anpassar sig efter storleken på kastruller och grytor. Man kan alltså ha fyra stekpannor igång samtidigt! EHD7660. Pris 13 075 kronor. Electrolux."
Ok, fel av mig; tekniken är över 16 år....Ms_Smirk skrev:Jag ska INTE köpa induktionshäll när vårt kök ryker.
Behöver ingen superduperhäll som kokar vatten på 1 min och är iskall när man lyfter stekpannan utan puttrar på med en vanlig glashäll.
Ang "Tekniken är över tio år"
Kommer ihåg 1989-90 då restaurang Källaren Diana i Gamla stan införskaffade sin induktionshäll och alla mina kollegor sprang över för att spana in nyheten.
Vad händer om man ställer liten kastrull på en stor platta ? Är ytterst tveksam till att man får hela den plattans effekt koncentrerad till kastrullens storlek. Jag tror man tappar lika många procent som kastrullen är mindre än plattan. Wow ! fyra stekpannor igång samtidigt ! Skojar de eller ? Detta är väl inget nytt eller har jag missat något?Boe skrev:Saxat ur senaste vi i villa:
"Induktionshällen anpassar sig
Med den här hällen tar induktionstekniken ett steg framåt. Den nya generationens induktionsteknik gör nämligen att zonerna anpassar sig efter storleken på kastruller och grytor. Man kan alltså ha fyra stekpannor igång samtidigt! EHD7660. Pris 13 075 kronor. Electrolux."
Har själv en funktion som heter Powerbooster vilket innebär att jag kan få 50% mer effekt på två plattor samtidigt. Rekommenderas varmt.
Hällen anpassar storleken på magnetfältet och effekten efter kokkärlet. Man får inga större effektförluster.Tubalkain skrev:Vad händer om man ställer liten kastrull på en stor platta ? Är ytterst tveksam till att man får hela den plattans effekt koncentrerad till kastrullens storlek. Jag tror man tappar lika många procent som kastrullen är mindre än plattan. Wow ! fyra stekpannor igång samtidigt ! Skojar de eller ? Detta är väl inget nytt eller har jag missat något?
Vi har stadsgas i nuvarande lägenheten och jag är helsåld på gas. Vi ska snart flytta och nästa lägenhet har tyvärr inte stadsgas. Att köra med gasflaskor är inte ett alternativ så induktion verkar ju väldigt lockande.
Av de man möter som inte har gas så tror alla att den största fördelen med gas är att det går snabbt. Jag skulle vilja lista det så här:
1. Gasen frigör arbetsyta i ett trångt kök. Vrid av gasen och kastrullen/stekpannan kan stå kvar utan att det blir efterkokning/efterstekning i samma mån som för en vanlig häll/spis (oavsett om det är reguljära plattor eller glaskeramik).
2. Snabb temperatur reglering, det måste väl vara fler än jag som kokat upp en sås och velat få ner temperaturen snabbt. Har man inte gas eller induktion får man ju vackert lyfta av kastrullen. Nu kan jag vrida ner och max 2 sek senare så slutar det stormkoka.
3. Det går snabbt. Vill man flytta en kastrull till en annan brännare så tänder man den och har full effekt med detsamma. Låter löjligt om man inte har provat det.
Så min fråga är egentligen om någon här har erfarenhet av lågpris induktionshällar?
Vågar man köpa t.ex. en Ariston KBT 6124 ID IX Stainless Steel?
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/29071?opendocument
Av de man möter som inte har gas så tror alla att den största fördelen med gas är att det går snabbt. Jag skulle vilja lista det så här:
1. Gasen frigör arbetsyta i ett trångt kök. Vrid av gasen och kastrullen/stekpannan kan stå kvar utan att det blir efterkokning/efterstekning i samma mån som för en vanlig häll/spis (oavsett om det är reguljära plattor eller glaskeramik).
2. Snabb temperatur reglering, det måste väl vara fler än jag som kokat upp en sås och velat få ner temperaturen snabbt. Har man inte gas eller induktion får man ju vackert lyfta av kastrullen. Nu kan jag vrida ner och max 2 sek senare så slutar det stormkoka.
3. Det går snabbt. Vill man flytta en kastrull till en annan brännare så tänder man den och har full effekt med detsamma. Låter löjligt om man inte har provat det.
Så min fråga är egentligen om någon här har erfarenhet av lågpris induktionshällar?
Vågar man köpa t.ex. en Ariston KBT 6124 ID IX Stainless Steel?
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/29071?opendocument