19 498 läst ·
35 svar
19k läst
35 svar
induktion- är det farligt?
Lyfter en gammal tråd då jag har försökt söka lite efter vetenskaplig dokumentation. (via bl.a. sök på den största databasen på biomedicinska artikler som läkaran använder) En artikel som spesifikt tittar på induktionshällar konkluderar sålunda:
Actual pacemakers do not present any electromagnetic interference with 50 Hz and 60 Hz or induction cooktop frequency working. They are insensitive with medically correct settings. Unusual high sensitivity leads only to noise reversion mode, or transient ventricular tracking.
- i princip enbart akademisk interesse, således.
Så långt har jag inte hittat någon information som säger att induktionshällar är farliga. Men vem vet? Om tjugo år är allting farligt...
Actual pacemakers do not present any electromagnetic interference with 50 Hz and 60 Hz or induction cooktop frequency working. They are insensitive with medically correct settings. Unusual high sensitivity leads only to noise reversion mode, or transient ventricular tracking.
- i princip enbart akademisk interesse, således.
Så långt har jag inte hittat någon information som säger att induktionshällar är farliga. Men vem vet? Om tjugo år är allting farligt...
Induktion är magnetiska fält, inte strålning. All strålning är heller inte farlig. Man har inte kunnat hitta något farligt med magnetiska fält, och man är ganska säker på att det inte alls är farligt på något sätt.J jojo71 skrev:
Det är inte helt sant. Det har konstaterats att lokförare har skador som man kopplat till magnetfält.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som sagt, det är lite lättvindigt att påstå att magnetfält är ofarligt. Men de nivåer där man anser sig ha konstaterat skador är extrema i jämförelse med ex. en induktionshäll. Det gäller såvitt jag vet lokförare som arbetade med äldre typer av ellok. Då kunde de stå och luta sig mot en transformator på 5 - 10 mega VA hela dagarna.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Jag har inte sagt att en induktionshäll är farlig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Härligt att läsa hur folk yttrar sig som inte ser skillnaden mellan likströmsfält, växelfält, magneter induktion. Man blandar allt i en gryta och sedan drar man fram dom slutsatser som pass i ens ideologisk världsbild.
Ja men då kunde ju du klämma fram att dom här hällarna alstrar virvelströmmar i kastrullbottnar vare sig dom är av aluminium eller rostfritt eller höftleder av titan eller rostfritt.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Precist så är det. Dessa dumma virvelströmmar! Och dom alstras i alla metaller, även i konstgjorda höftleder som råkar ligga på hällen. Grillad fläsklägg var ordet.
Skämt åsido. Det är ju virvelströmmarna som värmer soppan. Magnetiskt stål "koncentrerar" det magnetisk växelfältet från induktionen och därför är virvelströmmarna i kastrullens magnetiska botten extra starka och det fungerar. Aluminiumbottnar funkar inte effektivt. Den som vill använda sina aluminiumgrytor kan lägga ett större gjutjärnsföremål i botten, t ex en bromstrumma. Fungerar perfekt.
Skämt åsido. Det är ju virvelströmmarna som värmer soppan. Magnetiskt stål "koncentrerar" det magnetisk växelfältet från induktionen och därför är virvelströmmarna i kastrullens magnetiska botten extra starka och det fungerar. Aluminiumbottnar funkar inte effektivt. Den som vill använda sina aluminiumgrytor kan lägga ett större gjutjärnsföremål i botten, t ex en bromstrumma. Fungerar perfekt.
