Induktionsvärmare har använts åratal inom industrin, vi har sånt för att värma lager mm... Har inte fått några skador ännu iaf ;)

Lyfter en gammal tråd då jag har försökt söka lite efter vetenskaplig dokumentation. (via bl.a. sök på den största databasen på biomedicinska artikler som läkaran använder) En artikel som spesifikt tittar på induktionshällar konkluderar sålunda:

Actual pacemakers do not present any electromagnetic interference with 50 Hz and 60 Hz or induction cooktop frequency working. They are insensitive with medically correct settings. Unusual high sensitivity leads only to noise reversion mode, or transient ventricular tracking.
- i princip enbart akademisk interesse, således.

Så långt har jag inte hittat någon information som säger att induktionshällar är farliga. Men vem vet? Om tjugo år är allting farligt... ;)

J jojo71 skrev:
Hej! (igen...)
Var inne på att köpa en induktionshäll tills jag träffade en försäljare som sa att han inte rekommenderade induktion om man har småbarn pga magnetstrålningen.. Tyckte det lät konstigt men det känns ju inte så kul att utsätta dem för något som inte är bra..

någon som vet??
Induktion är magnetiska fält, inte strålning. All strålning är heller inte farlig. Man har inte kunnat hitta något farligt med magnetiska fält, och man är ganska säker på att det inte alls är farligt på något sätt.

• Gilla
staff78
  • Laddar…
Det är inte helt sant. Det har konstaterats att lokförare har skador som man kopplat till magnetfält.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, det är lite lättvindigt att påstå att magnetfält är ofarligt. Men de nivåer där man anser sig ha konstaterat skador är extrema i jämförelse med ex. en induktionshäll. Det gäller såvitt jag vet lokförare som arbetade med äldre typer av ellok. Då kunde de stå och luta sig mot en transformator på 5 - 10 mega VA hela dagarna.

D Daniel 109 skrev:
Det är inte helt sant. Det har konstaterats att lokförare har skador som man kopplat till magnetfält.
Sitter betydligt längre i det än när man lagar mat.

Jag har inte sagt att en induktionshäll är farlig.

Har du inopererade höftleder av metall, så sätt dig inte på hällen när den är igång, då blir det varmt inombords.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Fairlane
Härligt trådlyft! ;)

BirgitS
V vedklyv skrev:
Har du inopererade höftleder av metall, så sätt dig inte på hällen när den är igång, då blir det varmt inombords.
Brukar magneter fastna på folk som har höftleder av metall?
Är det inte snarare så att de konstgjorda höftlederna inte är magnetiska?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Brukar magneter fastna på folk som har höftleder av metall?
Är det inte snarare så att de konstgjorda höftlederna inte är magnetiska?
Provade just med magneten på en högtalare mot lite prylar jag har i ena benet, den fastnade inte.
Tänker inte sätta mig på spisen o prova.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Härligt att läsa hur folk yttrar sig som inte ser skillnaden mellan likströmsfält, växelfält, magneter induktion. Man blandar allt i en gryta och sedan drar man fram dom slutsatser som pass i ens ideologisk världsbild.

Kolla tråden om elbil "idag" där samma diskussion pågår i ny tråd.
Jag lyckades oturligt lägga in en länk om test i Oslo med trådlös laddning av taxibilar.

T Thomas_Blekinge skrev:
Härligt att läsa hur folk yttrar sig som inte ser skillnaden mellan likströmsfält, växelfält, magneter induktion. Man blandar allt i en gryta och sedan drar man fram dom slutsatser som pass i ens ideologisk världsbild.
Ja men då kunde ju du klämma fram att dom här hällarna alstrar virvelströmmar i kastrullbottnar vare sig dom är av aluminium eller rostfritt eller höftleder av titan eller rostfritt.

Precist så är det. Dessa dumma virvelströmmar! Och dom alstras i alla metaller, även i konstgjorda höftleder som råkar ligga på hällen. Grillad fläsklägg var ordet.
Skämt åsido. Det är ju virvelströmmarna som värmer soppan. Magnetiskt stål "koncentrerar" det magnetisk växelfältet från induktionen och därför är virvelströmmarna i kastrullens magnetiska botten extra starka och det fungerar. Aluminiumbottnar funkar inte effektivt. Den som vill använda sina aluminiumgrytor kan lägga ett större gjutjärnsföremål i botten, t ex en bromstrumma. Fungerar perfekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.