Hejsan,
Har en äldre modell av INCA 343.132.xx planhyvel, men som saknar motor och rem, ingen som vet av sig att de har något sådant eller vet var man kan köpa reservdelar?

Tack på förhand
 
Redigerat:
K Kungkurt skrev:
Hejsan,
Har en äldre modell av Ejca 343.132.xx planhyvel, men som saknar motor och rem, ingen som vet av sig att de har något sådant eller vet var man kan köpa reservdelar?

Tack på förhand
Har du bild på den?
 
K Kungkurt skrev:
Glömde jag :)
Här finns bilder från tidigare tråd,
[länk]
Det är en Inca och inte en Ejca :)
 
  • Gilla
Kungkurt
  • Laddar…
nivv nivv skrev:
Det är en Inca och inte en Ejca :)
Trött grabb här! korrigerar!
 
Jag har ett gäng trefasmotorer du kan få köpa en för en billig peng, problemet är väl att de står i Halmstad, och du bor väl ngnstans norrut?
Sen köper du bara en remskiva så hastigheten blir rätt och en ny rem baserat på var du vill ställa motorn i förhållande till hyveln +storleken på remskivorna.
 
  • Gilla
Kungkurt och 1 till
  • Laddar…
Och det är en rikthyvel, inte en planhyvel ;)
 
  • Gilla
Kungkurt
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Och det är en rikthyvel, inte en planhyvel ;)

haha tackar!
Frustrator Frustrator skrev:
Jag har ett gäng trefasmotorer du kan få köpa en för en billig peng, problemet är väl att de står i Halmstad, och du bor väl ngnstans norrut?
Sen köper du bara en remskiva så hastigheten blir rätt och en ny rem baserat på var du vill ställa motorn i förhållande till hyveln +storleken på remskivorna.
Jo stockholm, så blir lite av ett dilemma, hur stor är motorn, dvs går den att skicka?
 
K Kungkurt skrev:
haha tackar!


Jo stockholm, så blir lite av ett dilemma, hur stor är motorn, dvs går den att skicka?
Beror på hur stor du vill ha ;)
Samlingsbild på olika elektriska motorer med axlar och remhjul i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När barnen somnat ikväll ska jag se om jag har någon som är lämplig i styrka och med en vettig diameter på axel. Har väl runt 10st i källaren nu såg jag..

Brukar väl kosta 2-300kr att skicka.
 
hahahaha, någon som låter så lite som möjligt?:D klarar av att Rikta ek?
 
K Kungkurt skrev:
hahahaha, någon som låter så lite som möjligt?:D klarar av att Rikta ek?
Förutsätter att du har 3fas i verkstan.

Hur bred ek?

Tänk på att bordet på hyveln är ganska korta. Vill man rikta stycken som är längre än en meter så rekommenderar jag att du bygger en bordsförlänging.
 
K Kungkurt skrev:
hahahaha, någon som låter så lite som möjligt?:D klarar av att Rikta ek?
Motorn är garanterat det som låter minst när du hyvlar:D
 
Det står förmodligen i manualen vilken/a storlekar på remskiva du ska ha. Prova med en billig vanlig rem, och om det låter eller vibrerar för mycket, leta reda på en sån här: https://www.amazon.de/gp/product/B00AKEZS5I
Jag har en Inca Major bordssåg, och kör nån 1-fas reservdelsmotor från Clas Ohlson som jag kompletterade med lämplig remskiva och bältet. Den är rätt tyst och vibrerar väldigt lite. Man kan ställa ett mynt på sågen och starta utan att myntet välter... Ljudet är nog ditt minsta problem dock, dels lär hyvlingen låta och du måste nog ha en spånsug som tar hand om spånet...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.