http://www.joramark.fi/Box300:122?l=2

Har använt dessa boxar för inbyggnadsblandare med läckindekering, kopplas med lämpligt rör i rör system. Provtryckning innan kakling är ett måste då det råder platsbrist i boxen.

mvh

• Gilla
biggles12 och 1 till
  • Laddar…
Ska be en byggfirma fixa detta. Just monteringen och tätskiktet.

Ska göra så att jag river halva badrumsväggen, så skarven hamnar utanför duschen bakom en glasblocksvägg på ren torryta (cirka zon 2/3) . Då blir det inga skarvar i duschen, inte en endaste.

UngFixare skrev:
Ska be en byggfirma fixa detta. Just monteringen och tätskiktet.

Ska göra så att jag river halva badrumsväggen, så skarven hamnar utanför duschen bakom en glasblocksvägg på ren torryta (cirka zon 2/3) . Då blir det inga skarvar i duschen, inte en endaste.
Blir det inte en skarv i hörnet? Att en skarv hamnar bakom en glasblocksvägg är irrelevant. Det är inte den faktiska ytan som begjuts med vatten som är faran utan vad som är bakom. Den största och farligaste mängden fukt lagras bakom plattorna i fixet om jag inte är helt ute och cyklar. Och vad är bakom fixet? Din skarv i tätskiktet.

Manberg skrev:
Blir det inte en skarv i hörnet? Att en skarv hamnar bakom en glasblocksvägg är irrelevant. Det är inte den faktiska ytan som begjuts med vatten som är faran utan vad som är bakom. Den största och farligaste mängden fukt lagras bakom plattorna i fixet om jag inte är helt ute och cyklar. Och vad är bakom fixet? Din skarv i tätskiktet.
Dessutom ska den väggen där "skarven möts" kaklas om så nytt tätskikt ska ändå läggas på vilket ger ett ihopbundet tätskikt runt hela duschhörnan, -inga överlappningar.

Ska höra med firman vid aktuellt tillfälle hur deras lösning låter. Är en profissionell firma som vi fått hjälp av vid större byggen tidigare, alltså helt att lita på.

Om inte firman kan lösa det på ett säkert sätt skulle jag satsa på en ny ventilerad vägg framför den befintliga väggen

• Gilla
UngFixare
  • Laddar…
man kan säga att vattnet sprider sig ca 45grader från duschmunstycket, har du en takdusch som sitter på 2,4m så...

UngFixare: jag är rätt säker på att ingen firma kommer att hjälpa dig med att såga upp väggen och montera inbyggnadsblandare.
Varför kan du inte bara acceptera att man inte kan göra så här? Börjar man riva ett badrum, speciellt mer rollat tätskikt, så är det näst intill kört att få det tätt...
Tänk om ni nu kostar på kanske 30-50000:- på en det du tänkt dig, och sen börjar det droppa i nedervåningen om 1-2år.
Då får ni ingen hjälp av erat försäkringsbolag, renoveringen kommer kosta kanske 250.000:- kanske mer om det är ruttet i bjälklag. Ni måste ev. hyra en lägenhet för att ni inte vill bo på en byggarbetsplats med torkar som ska blåsa dygnet runt i 1 månad...

UngFixare skrev:
Dessutom ska den väggen där "skarven möts" kaklas om så nytt tätskikt ska ändå läggas på vilket ger ett ihopbundet tätskikt runt hela duschhörnan, -inga överlappningar.

Ska höra med firman vid aktuellt tillfälle hur deras lösning låter. Är en profissionell firma som vi fått hjälp av vid större byggen tidigare, alltså helt att lita på.
Jag ger upp, antingen är du dålig på förklara, jag dålig på förstå, men som jag förstått detta så går det inte att få tätt, inte i en duschhörna. Jag önskar dig lycka till och återkom gärna sedan hur det gick med allt!

Har funderat en del. Och det har kommit upp andra saker som vill has till badrummet. Och kostnaderna springer iväg mot skyarna.

Kommer bli ruggigt dyrt att be någon fixa allting.
Vi har ett väldigt stort badrum, så yta är inget problem.
Så jag är villig att höra andra lösningar :)
Som jag sagt innan ska golvet och ena väggen kaklas om. Någon nämnde tidigare att jag kan kakla nytt på befintliga kaklet. Är det bara att lägga ny fästmassa, o på med kakel?

Vill fortfarande ha inbyggnadsdusch. För att inte förstöra tätskiktet, kan man (som också någon tidigare nämnt) göra en ny "fake vägg" framför befintliga bara för att dölja alla rör.?

Vill inte ha en vanlig dusch, för det har vi redan. Ska man betala tusenlappar ska man bli nöjd :)

Ber om ursäkt och ber om förlåtelse, blev ingen bra start på detta underbara forum!

Mvh Sebastian

bygg en ny vägg av LUXskivor, "reglar" gör du även av LUXskivorna, allt limmas ihop
då behåller du tätskiktet som finns och kan sätta dit en inbyggnadsblandare.
Problemet kommer OM den börjar strula, då får du riva väggen

Ta en titt i några olika kakelbutiker, det går att göra mycket kul med luxskivor. Jag tror att kakelproffsen i falun har ett handfat byggt av luxskivor och mosaik, riktigt häftigt.

Hittade inga luxskivor, menar ni gips våtrumsskivor?

Det här är vad som ska göras, men i vilken ordning ska jag börja?
-"falsk vägg" ska upp med kakel och duschset.
-helt nytt kakel ska upp på ena duschväggen, kakla över det gamla.
-nytt kakel på golvet, även där kakla rakt över det gamla. Även denna ska in också http://www.ebay.com/itm/261246422904?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649
-idag står en glasblocksvägg i duschen, den ska bytas ut till en exakt likadan fast med andra färger.

Vet dock inte vart jag ska börja?

Kommer få en nivå skillnad mellan övriga badrumsgolvet, men det får man leva med, finns antagligen någon list att sätta :)

UngFixare skrev:
...Även denna ska in också [länk]
...
Nu är du ju inne på att riva upp golvet, ta bort en gammal golvbrunn och sätta dit en ny på ett annat ställe dvs längs väggen. Hela golvet blir ju förstört.

Du tror väl inte att man kan göra sånt utan att göra om hela badrummet?

KnockOnWood skrev:
Nu är du ju inne på att riva upp golvet, ta bort en gammal golvbrunn och sätta dit en ny på ett annat ställe dvs längs väggen. Hela golvet blir ju förstört.

Du tror väl inte att man kan göra sånt utan att göra om hela badrummet?
Varför ska den sitta längs väggen?
Röret som sitter på nya avloppsrännan sätter man ju bara rakt över nuvarande golvbrunn. Sätter den tvärs igenom duschen, vågrätt mot duschväggen.

Jag tror du missförstått hur den där dräneringslisten fungerar. Det är en hel låda som ska ner i golvet under tätskiktets nivå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.