11 569 läst ·
53 svar
12k läst
53 svar
Inbyggnadsblandare, tips på vart man hittar till bra pris?
Förstår inte, om jag tar bort markerade plattor. Sågar bort gipsskivan (blåa sträcken enligt bild) så jag kommer in bakom. Monterar inbyggnadsblandaren på rören, fäster allting i en stomme. På med inkapplinskåpan över blandaren. Drar en slang upp till taksilen, och en till ett fäste i väggen (där jag sedan skruvar på handduschen). Kollar över att allting sitter. Sätter dit ny gipsskiva som precis går in. Sätter dit fuktspärr (gummiduk, måla?) över skarvarna och över hela gipsskivan. Och på med alla andra nödvändiga medel, primer? Tjocklager fästmassa och sedan likadana kakelplattor som innan. Dom stora kakelplattorna kommer täcka över alla "skarvar" på gipsskivan. Sedan ordentlig fog och silikon i kanterna.
Kan tillägga att jag redan ska sänka taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tillägga att jag redan ska sänka taket.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Såvitt jag vet så får man inte lov att skarva tätskiktet så som du tänker göra, utan då får man göra om hela tätskiktet.
Däri ligger problemet.
Däri ligger problemet.
Vi har haft huset i 2år, tanken är att föräldrarna ska bo kvar minst 10 år till.
Bara det "funkar" att göra så här och inte rören släpper och börjar spruta vatten överallt. Så ser jag inga problem.
Fuktskador ska ju inte uppstå om man gör "rätt", med det menar jag på med ett ordenligt lager tätskikt.
Bara det "funkar" att göra så här och inte rören släpper och börjar spruta vatten överallt. Så ser jag inga problem.
Fuktskador ska ju inte uppstå om man gör "rätt", med det menar jag på med ett ordenligt lager tätskikt.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, eller är det så att du trollar?
Börja läsa på lite, en bra start är regelverket.
http://www.bkr.se/fileArchive/pdf/Branschregler web 2011.pdf
Börja läsa på lite, en bra start är regelverket.
http://www.bkr.se/fileArchive/pdf/Branschregler web 2011.pdf
Du kommer få flera problem.
Börjar vi i ena änden: Du har uppenbarligen skivmaterial och efter att du pratar om att måla så antar jag att du har ett rollat tätskikt. Detta är idag inte godkänt som fuktspärr på skivmaterial men det går att komma runt genom att inte göra om badrummet utan anse installationstillfället till det ursprungliga datumet och att du just nu bara underhåller badrummet.
Nästa grej blir att fuktspärr testas och godkänns som en enhet inkl fix men utan kakel och fog. Detta innebär att du i teorin måste hitta och använd samma fuktspärr, primer, fix etc för att tätskiktet skall anses godkänt.
Det som är värst och gör att badrummet inte riktigt går att få helt försäkringsbart utan att börja om är att du inte kommer kunna få till en bra övergång mellan nya och gamla tätskiktet. Varje ställe där du lyfter kaklet kommer du ha påverkat fuktspärren. För att då vara säker ska den nya fuktspärren på och överlappa mot den gamla fuktspärren. Men hur ska du kunna överlappa korrekt längre än till nästa hela kakelplatta?
Att det dessutom är svårt att få en inbyggnadsblandare godkänd gör det inte lättare. Kopplingar i vägg är ej tillåtna men du kan bygga en inbyggnadslåda som tätskiktas ihop med övriga badrummet och sen ha någon sorts läckageindikation (skvallerrör tex).
Börjar vi i ena änden: Du har uppenbarligen skivmaterial och efter att du pratar om att måla så antar jag att du har ett rollat tätskikt. Detta är idag inte godkänt som fuktspärr på skivmaterial men det går att komma runt genom att inte göra om badrummet utan anse installationstillfället till det ursprungliga datumet och att du just nu bara underhåller badrummet.
Nästa grej blir att fuktspärr testas och godkänns som en enhet inkl fix men utan kakel och fog. Detta innebär att du i teorin måste hitta och använd samma fuktspärr, primer, fix etc för att tätskiktet skall anses godkänt.
Det som är värst och gör att badrummet inte riktigt går att få helt försäkringsbart utan att börja om är att du inte kommer kunna få till en bra övergång mellan nya och gamla tätskiktet. Varje ställe där du lyfter kaklet kommer du ha påverkat fuktspärren. För att då vara säker ska den nya fuktspärren på och överlappa mot den gamla fuktspärren. Men hur ska du kunna överlappa korrekt längre än till nästa hela kakelplatta?
Att det dessutom är svårt att få en inbyggnadsblandare godkänd gör det inte lättare. Kopplingar i vägg är ej tillåtna men du kan bygga en inbyggnadslåda som tätskiktas ihop med övriga badrummet och sen ha någon sorts läckageindikation (skvallerrör tex).
Räkna med minst 10000 för bara en godkänd blandare. Sen ska du hitta någon som är van vid att installera just det märket. De olika tillverkarna brukar hålla i utbildningar på just deras grejer. Däremot kommer du troligen att få en fet vattenskada med din tätskiktslösning, så räkna ändå med en totalrenovering inom de närmaste åren.
Du har inte funderat på någon utanpåliggande duschpanel istället?
Du har inte funderat på någon utanpåliggande duschpanel istället?
Jag är här för att lära mig, och jag har fått hjälp. Spydigheter över min kunskap kan behållas för er själva, tack.
Har fått det klart för mig nu att det är tätskiktet som strular, och att man helst inte ska skarva.
Finns det något sätt som man kan täta skarvarna som bäst? Kan man sätta gummimatta under kaklet?
Jag har nu hört från er att det inte går, vill också höra era bästa tillvägagångssätt om man nu skulle skarva tätskiktet.
Har fått det klart för mig nu att det är tätskiktet som strular, och att man helst inte ska skarva.
Finns det något sätt som man kan täta skarvarna som bäst? Kan man sätta gummimatta under kaklet?
Jag har nu hört från er att det inte går, vill också höra era bästa tillvägagångssätt om man nu skulle skarva tätskiktet.
Vill du ha hjälp så får du jobba lite med din attityd. Du fick ett rakt svar i inlägg nr4, det borde ha räckt!
Att du sedan bara orkar ställa samma fråga igen om att skarva tätskiktet gör mig mörkrädd, om inte folk här kan få dig på bättre tankar hoppas jag dina föräldrar kan.
Hade det handlat om att skarva tätskiktet uppe vid taket på motsatta sidan från duschen kanske du kunde fått några tips men ingen vill ju ge ett tips som till 99% kommer att leda till en fuktskada som ingen försäkring täcker.
Nöj dig med tipsen om kabiner eller kakel på kakel och gå sedan vidare.
Btw, när du har tänkt att montera spottar i ditt sänkta tak... glöm inte att detta måste göras av en elektriker....
Att du sedan bara orkar ställa samma fråga igen om att skarva tätskiktet gör mig mörkrädd, om inte folk här kan få dig på bättre tankar hoppas jag dina föräldrar kan.
Hade det handlat om att skarva tätskiktet uppe vid taket på motsatta sidan från duschen kanske du kunde fått några tips men ingen vill ju ge ett tips som till 99% kommer att leda till en fuktskada som ingen försäkring täcker.
Nöj dig med tipsen om kabiner eller kakel på kakel och gå sedan vidare.
Btw, när du har tänkt att montera spottar i ditt sänkta tak... glöm inte att detta måste göras av en elektriker....
Alla tätskiktssystem har metoder för skarvning. Kant-i-kant med överlappande skarvremsa eller överlapp. Om det inte är duk under idag så blir det ju inte sämre av att man öppnar upp och tätar med duk. Om det är duk så tar man en liten risk att knacka bort kakel men de släpper väl i fixet så det är stor chans att tätskiktet klarar sig. Dessutom så är det ju på väggen, relativt högt upp så jag håller inte med om att det är 99% sannolikhet för fuktskada! Fuktskadorna härör säkert till 99% från golvbrunn, golv, rörskarvar. Knappast tätskiktet mitt på väggen....
En variant är ju att sätta upp en "fuskvägg" framför riktiga väggen. Därimellan kan man gömma inbyggnadsblandare , rör etc helt riskfritt.
En variant är ju att sätta upp en "fuskvägg" framför riktiga väggen. Därimellan kan man gömma inbyggnadsblandare , rör etc helt riskfritt.
TS, jag förstår att du blir lite irriterad när du kommer med massor idéer och får höra att det inte går och får en bunt förslag på hur du borde göra istället. Men även om tonen blir tuff är alla välvilliga, man vill inte att du begår ett kostsamt misstag.
Vill du ha ett svar på vad som gäller så ska du kontakta försäkringsbolaget och förklara att du vill sätta in en inbyggnadsblandare i befintligt badrum och fråga hur de vill att du ska genomföra det hela för att badrummet skall vara försäkringsbart.
Vill du ha ett svar på vad som gäller så ska du kontakta försäkringsbolaget och förklara att du vill sätta in en inbyggnadsblandare i befintligt badrum och fråga hur de vill att du ska genomföra det hela för att badrummet skall vara försäkringsbart.
largab. Chansen är väldigt stor att någon nån gång kommer att läsa ditt inlägg och tro på vad du skriver, men tanke på att allt du just skrev är antaganden och felaktigheter så vore det bra om du redigerade och tog bort inläggetlargab skrev:Alla tätskiktssystem har metoder för skarvning. Kant-i-kant med överlappande skarvremsa eller överlapp. Om det inte är duk under idag så blir det ju inte sämre av att man öppnar upp och tätar med duk. Om det är duk så tar man en liten risk att knacka bort kakel men de släpper väl i fixet så det är stor chans att tätskiktet klarar sig. Dessutom så är det ju på väggen, relativt högt upp så jag håller inte med om att det är 99% sannolikhet för fuktskada! Fuktskadorna härör säkert till 99% från golvbrunn, golv, rörskarvar. Knappast tätskiktet mitt på väggen....
Tack!