Hej,
Känner igen diskussionen med tätskiktsleverantören. Gjorde själv likadant, det var inte speciellt mycket jobb eller kostnad att sätta den extra biten.

Men en liten anmärkning på bilden.

Är det en Ido Toalett?

I så fall tycker jag att det verkar som om det saknas ett monteringsstag, där själva stolen fästs in i fixturen med gängstänger. När jag monterade min toa, skulle det gå ett stag in i väggen, just där. Det var inte lätt att räkna ut. Jag fick lägga "kortlingen" i form av ett fyrkantigt stålrör på utsidan av kaklet.

Paul-Staffanstorp
Numera får man ha träfiberskiva som bakomvarande skiva men inte som underlag för tätskikt.

Hej!
Om det var Ido eller ngt annat märke vet jag inte för det var en bekant som köpte och röris som fixade fixturen(jag hjälpte med plattsättningen då) men det var absolut inga problem att montera stolen som jag minns.hoppas att det gick bra med din vägghängd toa´n.

Det mesta brukar gå att montera, men om det saknas stag, ökar risken för att man ska få otur senare och stöta på någon typ av problem.

Några proffs har lite bråttom ibland.

Paul-Staffanstorp skrev:
Numera får man ha träfiberskiva som bakomvarande skiva men inte som underlag för tätskikt.
Det var en gång mina bekanta fick nedslag på besiktningen.De kilade en marmorskiva som skulle läggas ovan på fixturen med masonitbitar la marmor och drog silikon runt om.Men kund hann :) ta några bilder på de masonitbitarna.
Under besiktningen visade kund bilderna för besiktningsmannen ochq(;^;)p.De fick ta ur de masonitbitarna:S.
Tack.

magnu skrev:
Det mesta brukar gå att montera, men om det saknas stag, ökar risken för att man ska få otur senare och stöta på någon typ av problem.

Några proffs har lite bråttom ibland.
Du har rätt,alla gör misstag...tyvärr.

Paul-Staffanstorp
Nyttanvändarnamn_000 skrev:
Det var en gång mina bekanta fick nedslag på besiktningen.De kilade en marmorskiva som skulle läggas ovan på fixturen med masonitbitar la marmor och drog silikon runt om.Men kund hann :) ta några bilder på de masonitbitarna.
Under besiktningen visade kund bilderna för besiktningsmannen ochq(;^;)p.De fick ta ur de masonitbitarna:S.
Tack.
Låter ju väldigt löjligt men lätt att lösa med plastkilar istället i så fall.

Detta med att det är godkänt med träfiberskivor som bakomvarande skivor är ju enligt de nyaste branschreglerna som gäller fr.o.m 1 februari 2010 och det står att läsa följande text i reglerna...
Citat:
Träbaserade skivor ska inte användas som underlag för tätskikt och plattsättning.

Enligt branschreglerna som gällde t.o.m 31 januari 2010 så stod det klart och tydligt följande text att läsa i reglerna...
Citat:
Träbaserade skivor skall inte användas i keramiska väggbeklädnader.

Vilket gjorde att man före den 1 februari 2010 inte alls fick lov att ha träfiberskivor med i väggbeklädnaden, men nu gäller det bara att de inte får användas som underlag för tätskikt och plattsättning.

Paul-Staffanstorp skrev:
Låter ju väldigt löjligt men lätt att lösa med plastkilar istället i så fall.

Detta med att det är godkänt med träfiberskivor som bakomvarande skivor är ju enligt de nyaste branschreglerna som gäller fr.o.m 1 februari 2010 och det står att läsa följande text i reglerna...
Citat:
Träbaserade skivor ska inte användas som underlag för tätskikt och plattsättning.

Enligt branschreglerna som gällde t.o.m 31 januari 2010 så stod det klart och tydligt följande text att läsa i reglerna...
Citat:
Träbaserade skivor skall inte användas i keramiska väggbeklädnader.

Vilket gjorde att man före den 1 februari 2010 inte alls fick lov att ha träfiberskivor med i väggbeklädnaden, men nu gäller det bara att de inte får användas som underlag för tätskikt och plattsättning.
Tack Paul,

En fundering bara, eller en allmän reflektion, det som slår mig är hur ofta reglerna för hur man får göra ändras. Det verkar komma större ändringar varje år.

Min tolkning är att de som skriver reglerna inte verkar veta vad de håller på med.

Här är min uppfattning som åskådare till regeländringarna
Helt plötsligt blir pappgips förbjudet, när problemet är att pappgips möglar i ytterväggar om man sätter diffusionsplast och tätskiktar, gipsskivan blir fuktig och möglar.

Sedan lite senare kommer det revision på reglerna med zoner, tillåtet med mögelbefrämjande material bakom skivorna.

Sammanfattningsvis verkar det som om man stöter på lite småproblem och helt plötsligt för att komma till rätta med småproblemen, kommer man med nya och rigidare regler, utan att tänka sig för, vilka i sig själva ställer till mer problem.

Helt plötsligt blir det oöverkomligt dyrt att sätta kakel, då lättar man lite på reglerna.

Men jag saknar ett resonemang runt reglerna, varför har man bestämt att det ska vara på det sättet, då kan man ju förstå hur man ska göra om man måste kompromissa.

Paul-Staffanstorp
Jag kan bara hålla med dig och skulle jag gjort badrum till mig själv så hade jag haft både plyfa och kartongbeklädd gips på det samt rollbart tätskikt.

Jag ser inga större problem i detta om man vet vad man håller på med när man gör rummet och när man sätter infästningar.

DOCK... hade jag stått i begrepp att sälja inom snar framtid hade jag följt reglerna till punkt och pricka !

Testar ett trådlyft här då diskussionen känns mycket kompetent. Jag vill bygga in en fixtur i en mellanvägg, alltså inte i en utanpåliggande låda. Det blir således inte jättemycket att skruva i bakom fixturen. Däremot finns det ju rejäla 145 mm reglar på sidorna av fixturen. Går det att fästa fixturen i sidled istället? Och uppåt? Eller vad är minsta rekommenderade tjocklek på skivan bakom att skruva i? Skulle ju kunna klämma in en försänkt genomgående bult i en OSB innan gipset på andra sidan.

16mm plyfa är minsta, men jag skulle föredra 20mm inte en osb känns för vekt. Ifö, grohe och Gerberit ska alla skruvas bakåt i över & underkant.

• Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.