Hej alla.
Gjorde om köket för ca 8-9 månader sen.
Bl.a bytte inbyggnadskyl.
Var så glad att den nya AEG inbyggnadskylen var så himla tyst.

Men nu senaste veckan har den brummat mer eller mindre konstant.

Kopplade idag i huvudet att det kanske beror på den 28-32 gradiga sommarvärmen vi har just nu? Då även köket inte är direkt svalt dessa sommardagar.

Satte ett ventilgaller under inbyggnsdsåpet. Samt att skåpet står en bit från bakre väggen. Men inget galler upptill, dock har inbyggnadskåpet tomt ovanför där jag inte lagt några grejer. Passbit upp mot taket.

Klättrade idag upp på en stege och plockade bort passbiten upp mot taket för säkerhets-skull. Får såga ut och sätta in ett galler i passbiten mot taket - just to be safe känner jag.

Får se imorgon om kylen ”lugnat ner sig” och inte brummar 24/7.

Min fråga är nu:
Kan kylen ha gått sönder/försämrats permanent på något sätt av att den gått så hårt senaste 1-2 veckorna?
Kylen var ny när jag köpte den. Eller klarar en modern kyl av sånt här och normaliseras tillbaka nu när den kanske får lite mer ventilation?

tack på förhand
 
P
S Smarteus skrev:
Hej alla.
Gjorde om köket för ca 8-9 månader sen.
Bl.a bytte inbyggnadskyl.
Var så glad att den nya AEG inbyggnadskylen var så himla tyst.

Men nu senaste veckan har den brummat mer eller mindre konstant.

Kopplade idag i huvudet att det kanske beror på den 28-32 gradiga sommarvärmen vi har just nu? Då även köket inte är direkt svalt dessa sommardagar.

Satte ett ventilgaller under inbyggnsdsåpet. Samt att skåpet står en bit från bakre väggen. Men inget galler upptill, dock har inbyggnadskåpet tomt ovanför där jag inte lagt några grejer. Passbit upp mot taket.

Klättrade idag upp på en stege och plockade bort passbiten upp mot taket för säkerhets-skull. Får såga ut och sätta in ett galler i passbiten mot taket - just to be safe känner jag.

Får se imorgon om kylen ”lugnat ner sig” och inte brummar 24/7.

Min fråga är nu:
Kan kylen ha gått sönder/försämrats permanent på något sätt av att den gått så hårt senaste 1-2 veckorna?
Kylen var ny när jag köpte den. Eller klarar en modern kyl av sånt här och normaliseras tillbaka nu när den kanske får lite mer ventilation?

tack på förhand
har du dålig ventilation så går kompressorn varmt, risken är att ventilerna tar skada, i ditt fall troligen inte, då detta är en funktion av tid och temperatur.
 
electroluxaren skrev:
har du dålig ventilation så går kompressorn varmt, risken är att ventilerna tar skada, i ditt fall troligen inte, då detta är en funktion av tid och temperatur.
ok. Det jag hoppades på. Tack

Passbiten var inte helt färdigmonterad och infogad så lite luft kunde nog ta sig förbi.
Samt att smala glipan ovanför dörr fanns.

är det något jag ska lyssna efter om ventilerna har tagit permanent skada? Vad är förresten ventilerna på en kyl? :)
 
P
om du är ovan kan du nog inte identifiera ventilljudet, det låter som ett lågfrekvent smatter kan man säga.

ventilerna sitter i kompressorinneslutningen på topplocket (syns inte) och precis som på en bil är de tillför att styra den gasen som kolven komprimerar i rätt riktning i detta fallet till kondensorn.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.