Är det någon som har någon erfarenhet av inbyggda fritöser? Fördelar/Nackdelar?
Kopplar man in den direkt till avloppet eller hur brukar det fungera?
Vi är sugna på att bygga in en i vårt nya kök men är gröna på detta område.
Tack för svar.

/Ylva & Anders
 
Avloppet??
 
Har bara erfarenhet av dylika anläggningar från snabbmatsrestauranger; men det sista Du kommer behöva fundera över är avloppet. Otjänlig fritösolja skall inte komma i närheten av avloppet. Förmodligen skall den pumpas/sugas upp ur fritösen och filtreras om den skall återanvändas (sannolikt inte troligt i hushållssammanhang).

Den återvinns i stelnat skick på något vis, iaf i ovan nämnda snabbmatssammanhang.

Mitt teoretiska resonemang är att den inte kommer användas särskilt ofta, men att det är rätt kul att ha den förutsatt att man inte oroar sig för BMI-värden och klåfingriga barn.

Om man för mitt teoretiska resonemang vidare så tror jag att den är direkt olämplig i en öppen planlösning då oljedimmorna har en tendens att fördunkla vardagen....

Vid närmare eftertanke finner jag det ganska idiotiskt att bygga in en fritös i ett hus. Men det är ett teoretiskt resonemang....
 
Jag skulle häller inte äga någon fritös av ovan nämde orsaker, långt mindre bygga in någon. Dom få tilfällen jag behöver frityrsteka något använder jag woken. Men det var en personlig åsikt och i för sig inte något svar på din fråga :-/ ::)
 
Okej, det avgör saken - det blir ingen inbyggd fritös.
Vi kommer ha en öppen planlösning in till vardagsrummet och frityros är som sagt inget vidare.

Tyckte att det kunde vara käckt att ha en under fläkten men det verkar inte vara så praktiskt. Får fritera på altanen istället :)

Tack för åsikterna.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.