Byggahus.se
Hej,

Vi har ett radhus där två plan har fönster och balkongdörrar. Jag håller på att renovera fönstren, med kittning och linoljefärg, dvs ganska långsam torkprocess. Baksidan har tre fönster och en dörr som vetter mot trädgården. Jag funderar på hur jag ska hantera inbrottsrisken då jag lyft av dessa fönster, jag har fönsterparaply som jag monterar vartefter men det är ju bara för en tjuv att skära upp och kliva in. Fönstren kommer ju vara avlyfta några dygn då jag jobbar med dem och de torkar.
Vad har ni för tips? Hur har ni gjort?

Hempa
 
Jag hade samma problem när jag bytte garageporten mot en gångdörr. Hade ett stort hål i källarväggen under några dagar.
Jag satte helt enkelt en OSB på utsidan, en planka på insidan, och satte gängstång mellan. Om du vill vara extra säker ser du till att gängstången bara går att lossa från insidan (någon form av vagnsbult, svetsning, eller liknande på utsidan). Men jag misstänker att tjuven blir lite mer skeptisk till att börja skruva loss saker från huset än om det bara är en plastbit som sitter för.
Om du dessutom lutar någonting mot skivan inifrån får du ett helt mekaniskt inbrottslarm som säger till ifall någon försöker bryta sig in. :)
 
  • Gilla
Hempa69
  • Laddar…
Jag har tillverkat ett par ersättningsfönster av läkt och plexiglas som jag flyttar runt. Det är segare än fönsterglaset om nu någon tänkte ta sig in den vägen.
Målar också med linoljefärg. ;)
 
  • Gilla
Hempa69
  • Laddar…
C
Har också kört med en tillpassad OSB-skiva på utsidan. Med några strategiskt placerade hål där jag surrar skivan med ståltråd runt något lämpligt. Inte direkt inbrottssäkert, men det är ju inte ett äldre fönster heller...
 
Är det inte litet för mycket noja?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Är det inte litet för mycket noja?
Bor man i Stockholmsområdet så gör man...
 
P PatrikJo skrev:
Jag hade samma problem när jag bytte garageporten mot en gångdörr. Hade ett stort hål i källarväggen under några dagar.
Jag satte helt enkelt en OSB på utsidan, en planka på insidan, och satte gängstång mellan. Om du vill vara extra säker ser du till att gängstången bara går att lossa från insidan (någon form av vagnsbult, svetsning, eller liknande på utsidan). Men jag misstänker att tjuven blir lite mer skeptisk till att börja skruva loss saker från huset än om det bara är en plastbit som sitter för.
Om du dessutom lutar någonting mot skivan inifrån får du ett helt mekaniskt inbrottslarm som säger till ifall någon försöker bryta sig in. :)
Bra tips! Eftersom oväsen inte uppskattas av tjuvar så är det nog en bra metod!
H
 
R
T Thomas_Blekinge skrev:
Är det inte litet för mycket noja?
Som vanligt är du totalt oförmögen att förstå att andra inte bor som du. Nu vet vi inget om TS situation men att förutsätta att det är noja att man tar höjd för ökad inbrottsrisk är lite trångsynt. Här avlöser inbrottsrekningarna varandra och om någon råkar glömma ett fönster öppet åker man dit direkt.

Det kan också vara lite svårt att övertyga försäkringsbolaget om att få ersättning för de stulna prylarna som bars ut från den vidöppna bostaden.
 
O
Plyfa, två reglar på insidan bredare än hålet. Vagnsbult utifrån, så gör jag.
 
  • Gilla
Hempa69 och 1 till
  • Laddar…
H
H Hempa69 skrev:
Hej,

Vi har ett radhus där två plan har fönster och balkongdörrar. Jag håller på att renovera fönstren, med kittning och linoljefärg, dvs ganska långsam torkprocess. Baksidan har tre fönster och en dörr som vetter mot trädgården. Jag funderar på hur jag ska hantera inbrottsrisken då jag lyft av dessa fönster, jag har fönsterparaply som jag monterar vartefter men det är ju bara för en tjuv att skära upp och kliva in. Fönstren kommer ju vara avlyfta några dygn då jag jobbar med dem och de torkar.
Vad har ni för tips? Hur har ni gjort?

Hempa
Vill de in så tar sig tjuvarna sig in iallafall. Rörelsedetektor med ljus och tjurande Larm. Bra att ha även när fönstren är på plats. För vädrets skull är det väl lämpligt att täcka hålen med något material.
Hade i närtid inbrott i garaget, de dyrkade upp låset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.