Håller på att renovera ett gammal fönster. Alla fönster alla fyra beslag som är lite bökiga att få av. Hur viktigt är det att ta loss dem så att man kan olja in under? Jag antar att det inte är någon mening att måla under beslaget, så frågan är om man kan låta det sitta kvar. Eller riskerar man röta under beslaget då?

Närbild på fönsterhörn med flagnande färg och text "Beslag" pekande på metallelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade inte renoverat fönster utan att ta bort dem. Men största syftet jag ser är inte att olja trät under, utan att fylla beslaget med kitt så att det inte kan tränga in och samlas vatten där.

N Niklas Rudemo skrev:
Håller på att renovera ett gammal fönster. Alla fönster alla fyra beslag som är lite bökiga att få av. Hur viktigt är det att ta loss dem så att man kan olja in under? Jag antar att det inte är någon mening att måla under beslaget, så frågan är om man kan låta det sitta kvar. Eller riskerar man röta under beslaget då?

[bild]
Bilden visar att du behöver ta bort det där hörnjärnet, halvoljning, målning med linoljefärg och rengöring och oljebränning eller utbyte av beslaget får du nog räkna med.

Ofta klarar sig de övre beslagen bättre, kan vi få bild på hela fönstret?

F fribygg skrev:
Bilden visar att du behöver ta bort det där hörnjärnet, halvoljning, målning med linoljefärg och rengöring och oljebränning eller utbyte av beslaget får du nog räkna med.

Ofta klarar sig de övre beslagen bättre, kan vi få bild på hela fönstret?
Ja, de övre beslagen ser bättre ut (åtminstone färgen sitter kvar).

Linoljebränning: är det viktigt för att rostskydda? Om jag förstod det rätt i denna tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/linoljebraenna.16634/
är inte linoljebränning ett bra skydd mot rost. Om man bara tar bort rosten målar med rostskyddsfärg - räcker inte det?

Rödmålat fönster med tecken på slitage och flagnande färg, diskussion om rostskydd genom linoljebränning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gör det nog, vissa hävdar att det räcker att borsta rent, olja och fylla med linoljekitt

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.